Primrose - du har rätt man ska inte äta järn utan att kolla upp sitt hb. Vad jag menade var mer att jag tyckte det lät fel att äta alvedon bara för att man har ont i huvudet och inte äta alvedon konstant...det måste ju bero på ngt, hormoner, järnbrist...orsakerna kan vara flera och aboslut inte samma för alla.
Själv var jag sådan som tog till alvedon för minst lilla innan jag blev gravid men sen fick jag mig en tankeställare...kanske ska göra ngt åt orsaken snarare än att försöka bota sympotomen.
För mig var det järn och vätska. Nu äter jag järntabletter, försöker promenera varje dag och dricka mycket vatten.
Jo, det där med magen är också olika för alla och hormonellt betingat och beror på att hormoner saktar ner matsmältningen. Vissa järntabletter, tex de lite billigare man får när man lämnat blod gör lätt att man blir trög i magen så det var det jag var rädd för när min bm beordrade järntabletter och då fick jag tips om Niferex och/eller blutsaft.
Men som sagt, allla är vi olika och påverkas olika av sin graviditet. Järn funkade för mig, för någon annan kanske det är något annat.