• GoaLinda

Huvudvärk, v.10

Hej!
    Har haft konstant huvudvärk nu hur länge som helst. jag vaknade i natt av den, och jag la mig med den oxå
    Den värkar liksom aldrig försvinna, den ligger o maler...
    Nån som vet vad det kan vara? Jag ska till Bm den 25 på inskrivning så jag ska ta upp det här med henne då.
    Men tänkte om nån kan ana va det kan vara?

• Svar på tråden Huvudvärk, v.10
  • Snorkis

Din kropp kanske inte hinner med den stora hormonförändringen? Ta alvedon och vila!

• LAV0LINA

Panodil och alvedon är väl ok att ta när man är gravid?
    Du har väl säkert provat, men kan inte riktigt ge nått annat förslag..
    Hoppas din huvudvärk går över!
    Jag hade mycket huvudvärk innan jag blev gravid, men sedan jag blev gravid (är också i v 10) har jag inte haft ont i huvudet en enda gång

• babyboom86

Jag har också en huvudvärks graviditet, började lite smått runt inskrivningen i v.10. sedan slutade för att några veckor senare komma tillbaka men ännu jobbigare,är i v.23 nu och haft så här i fyra veckor. För mig är det bara panodil och vila som gäller! Hoppas du ska slippa ´ha det så länge, känns inte så kul med tanke på hur lång tid det är kvar

• GoaLinda

Nä precis, hoppas det ger med sig.
    men undra varför man får det? jag brukar nästan aldrig ha ont i pallet.

• narie24

Har också så, av och till. Började nog i vecka 11, är i vecka 14 nu. Vissa nätter väcks jag av det. Jobbigt. Känns fel att stoppa i sig alvedon hela tiden men vissa dagar måste jag...

• HEH

kanske lågt hb och behöver tillsätta järn redan nu.
    Jag är tidigt gravid med har ett hb på 92 och har fått börja med tabletterna redan. Symtomen var just trötthet, yrsel och grym huvudvärk.

• Primrose

Jag hade, i princip, konstant huvudvärk mellan c:a v. 12 och 17. Det är jättejobbigt, jag vet. Jag tror att det har med hormonförändringarna att göra. Jag har inte haft lågt hb. Jag tog ingen alvedon utan lät det bero. Man behöver mycket vätska när man är gravid, så tänk på att dricka mycket. De som annars lider av migrän slipper ofta det under graviditeten. Så vi är alla olika. Jag är nu i v. 34.Glad

• nyår

nej, nej, nej...tar inte huvudvärkstabletter. Ta järntabletter! Det hjälper jag lovar. Men, det räcker inte med järnet som är i de vanliga multivitaminerna. Fick stränga order av bm att köpa extra järntabletter och jag känner mig redan mycket mindre trött (efter bara en vecka). Min mage korkade igen redan i vecka 15 så jag äter nu järntabletter som heter Niferex. De är kända för att inte påverka magen och bm sa att jag kan ta ett Niferex-piller varannan dag och en "sup" Blutsaft varannan dag. Blutsaft finns på hälsokosten, Niferex på apoteket.
    Anledningen till att vi blir trötta är att vi nu bär på ca 1,5l mer blod än vi brukar och i början gör det att vårt egna blod blir lite "urvattnat", vilket gör oss trötta och lätt svimfärdiga och därför behöver vi järn för att göra det lite tjockare och trögflytande. Så fick jag det förklarat i alla fall.

• Primrose
    nyår: Det är bäst att man tar aktuellt hb innan man börjar med järntillskottet. Jag hade ju huvudvärk utan att ha järnbrist och jag har fortfarande ingen järnbrist (tar endast Blutsaft sedan några veckor tillbaka), trots att jag nu är i v.34. Det är nämligen inte heller bra att ha för högt hb under graviditeten. Inte alla BM känner till detta. Det är absolut så att de flesta får sänkt järnvärde under graviditeten, det stämmer. Men inte alla. Och ett hb, som gravid, på 146 eller över anses vara en riskfaktor för blodproppar (i t ex moderkakan) eftersom blodet då blir tjockt och trögflytande.Jag vet också flera här på FL som har fått rejält besvär med magen av Niferex. Så det är olika, där med. Min mage (som brukar krångla en del i vanliga fall) har fungerat perfekt under graviditeten. Det beror tydligen på att hela matsmältningssystemet saktar ner (hormonellt betingat) och för vissa, som för mig, är det en fördel snarare än en nackdel.Glad(Ursäkta siffrorna i marginalen - de dök upp baraGenerad)
  • nyår

Primrose - du har rätt man ska inte äta järn utan att kolla upp sitt hb. Vad jag menade var mer att jag tyckte det lät fel att äta alvedon bara för att man har ont i huvudet och inte äta alvedon konstant...det måste ju bero på ngt, hormoner, järnbrist...orsakerna kan vara flera och aboslut inte samma för alla.
    Själv var jag sådan som tog till alvedon för minst lilla innan jag blev gravid men sen fick jag mig en tankeställare...kanske ska göra ngt åt orsaken snarare än att försöka bota sympotomen.
    För mig var det järn och vätska. Nu äter jag järntabletter, försöker promenera varje dag och dricka mycket vatten.

Jo, det där med magen är också olika för alla och hormonellt betingat och beror på att hormoner saktar ner matsmältningen. Vissa järntabletter, tex de lite billigare man får när man lämnat blod gör lätt att man blir trög i magen så det var det jag var rädd för när min bm beordrade järntabletter och då fick jag tips om Niferex och/eller blutsaft.

Men som sagt, allla är vi olika och påverkas olika av sin graviditet. Järn funkade för mig, för någon annan kanske det är något annat.

• Primrose

nyår: Då är vi överens.Flört Jag tror inte heller på alvedon-metoden, vare sig jag är gravid eller inte.
    Om man får kraftig huvudvärk (flimmer och yrsel) efter v. 20 bör man vara litet extra uppmärksam eftersom det kan vara förknippat med havandeskapsförgiftning.

• Tokmia

Jag har oxå grym huvudvärk. Blir galen inget hjälper. Nån som vet hur många alvedon man får ta på en dag? Är i v 11. inskrivning nästa vecka.

• En bebis i magen

Jag hade också jätteont i huvudet runt v10-15 vid första graviditeten. Alvedon funkade sådär. Sen började jag med att dricka lite cola till alvedonen varje dag. Ett glas, kanske. Och vips så försvann huvudvärken.
    Jag hade inte heller lågt hb och behövde aldrig järntabletter. Jag fick Citodon utskrivet men behövde aldrig ta dem då colan funkade för mig.

• narie24

Jag menar inte att jag tar alvedon varje dag, kanske en två gånger i veckan då det krävs lite extra på jobbet;). Det hjälper hyfsat. Sitter just nu med blixtrande huvudvärk, ska inte ta nånting. Hoppas att jag kan somna ändå.
    Måste be bm kolla mitt järnvärde nästa gång. Vilka järntabletter är bäst? Vill inte få för hård mage, den är svullen så det räcker ha ha.

En bebis i magen, ja de säger ju att koffein gör att man snabbare får lindring av värktabletterna. Försöker dock att inte inta för mkt koffein, men ett glas om dan kanske funkar?

• LAV0LINA
    Svar på #14
    Ang cola och koffein - du måste hälla i dig minst 2 liter cola för att få i dig den rekommenderade maxmangden koffein när du är gravid (alltså lika mkt som 3 koppar kaffe).
    Så ett glad gör ingen skada
Svar på tråden Huvudvärk, v.10