• minhalva

min dotter 1 år kan inte stå utan stöd....någon annan?

min dotter är 1 år och kan inte stå utan stöd. Hon kan stå en kort kort stund men är rädd så då sätter sig hon ner.

Hon går längs med möbler, gåvagn och klättrar upp och ner från sin egen växasäng men visar inga tecken på att hon ska snart ta sina första steg. Hon vill ju inte ens stå utan stöd.

Hur vanligt är detta?Behöver vi oroa oss?Har ni erfarenheter av barn som hon?

• Svar på tråden min dotter 1 år kan inte stå utan stöd....någon annan?
  • Katriin

Min kusins son är 1 ½ år och kan i princip lika mycket som din dotter och det är inget farligt med det enligt bvc och alla andra så inte behöver du oroa dig, alla barn utvecklas olika

• Jesster

Min son är 21 månader och är i princip på samma stadie som din dotter. Nej, du har inget du behöver oroa dig för. Hon låter alldeles normal, t.o.m. tidig.

Den som söker han finner - www.google.se
  • MalinEddie

Min dotter kunde inte gå alls utan stöd vid 12 månader, vid 13 mån sprang hon:) Min dotter var liksom din försiktig och är även i andra sammanhang. När det dock sker vet hon precis hur det ska gå till:) Varje barn är unikt, du behöver abslout inte oroa dig.

• minhalva

vad skönt att höra...man börjar ju undra när alla andra säger att deras barn gick i 8 månaders åldern..vad nojig man blir..

men det är skönt att höra att det är normalt..=)

• tristania

Min pojk är iof snart 11 månader, men jag tror inte att han kommer stå utan stöd vid 1 år....han går utmed möbler, men där är det stopp.

Jag tror inte du behöver vara orolig.

• pemi

Det är helt normalt! Dottern reste sig inte förrän hon var runt året och började då gå längs med möbler. Ville inte stå utan att hålla sig i. Började sedan stå/gå när hon var 14 månader.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • Tant Green

Vid 1 år brukar väl ungefär hälften av barnen kunna gå själva så din dotter är definitivt inte ovanlig.

Min dotter hade nyligen lärt sig krypa när hon fyllde 1 år Men vid 14 månader gick hon bra själv. Stå utan stöd tog längre tid än att gå utan stöd. Det är väl ungefär som att cykla... det går bra så länge man har fart men det är svårt att stå still på cykeln

• MalinEddie

Att gå när man är 8 månader är därimot ovanligt..Det är vanligare att det händer från ett år och framåt.

minhalva skrev 2008-09-13 19:21:37 följande:
    vad skönt att höra...man börjar ju undra när alla andra säger att deras barn gick i 8 månaders åldern..vad nojig man blir..men det är skönt att höra att det är normalt..=)
  • mammatillpojkar

min son gick när han va 10 månader och enligt bvc är det tidigt. jag tycker din dotter låter helt normal. en kompis till mej har 2 barn och hennes gick när dom va 15-16 månader och det är helt normalt!!! så jag tycker absolut inte att du ska oroa dej! din dotter tar det i sin takt och snart känner hon sej mer säker och då kommer hon släppa taget och gå!!

• AnnaKD

Jag lärde mig gå när jag var ca 15-16 månader. Mamma tyckte det var jättejobbigt eftersom jag var så feg och satte mig ner så fort någon släppte. Min son har varit tvärtom. Han tog sina 3 första steg när han var 7 månader och 3 veckor och började gå ordentligt lite innan 9 månader. Det är väldigt tidigt precis som vissa skulle säga att jag lärde mig gå väldigt sent. Ingen fara alls. barn utvecklas i olika takt! Jag tycker hon låter helt normal!

• Busbellan

Du behöver absolut inte oroa dig
    Vid ett år kunde inte min dotter stå utan stöd. Vid 12,5 mån släppte hon taget och sod själv samma dag som hon tog sina första steg.
    Nu är hon 14 mån, men kryper nästan bara fortfarande även om hon då och då kan ta 10 steg.

Mamma till Nora, August och Ella
  • HelenaMaria

Sonen är 13 månader och går längs bord, skåp etc. Han står dock inte själv utan stöd, han vill att vi ska hålla i honom och trycker sig bakåt om han märker att vi släpper lite.

Det är INTE sent att inte stå utan stöd när man är 1 år.

• Marina

Min tretton månaders har gått med stöd i fyra månader nu helt plötsligt för tre dagar sen bara släppte han och gick...Känner en pojk som var som din och en lördag bara så där gick han, brukar ju äldre dom blir bara släppa och gå utan förvarning... Oroa dig inte kommer nog vilken dag som...

André och Liam ska bli storebrödrar Bf 090226
Svar på tråden min dotter 1 år kan inte stå utan stöd....någon annan?