• narie24

Hur sent vågar man resa?

Hur sent skulle du våga resa iväg när du är gravid? Jag är i vecka 14 och känner att jag måste iväg på nåt skoj innan barnet kommer i Mars. Men det är knepigt att få ledigt mitt i terminen. Vid jul är det svindyrt men jag tänkte om man åkte i början av januari kanske. Är beräknad till ca 13 mars. Annars får vi nöja oss med en weekend nu under hösten.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur sent vågar man resa?
  • Vår önskan

Det är väl fter en viss vecka du inte får flyga, kommer bara inte ihåg vilken =)

• LuckyMi

Vi kommer att åka till USA i slutet av nov och kommer då o vara i v. 22. Men du kommer o vara längre gången än så om du planerar att åka i jan. De rekommenderar att man e hemma den sista månaden, och sen får du kolla med försäkringsbolagen samt flygbolagen. Lycka till!

• decemberbabe

flygbolagen brukar ha v 30 tror jag som gräns för vad de tillåter. försäkringsbolagen har också nån gräns för när de inte längre gäller utomlands och på flyg.. bäst att kolla upp såna saker... sen tror ju inte jag att man är så sugen på att åka nånstans varmt när man är stor och lätt blir trött, men det kanske inte var sån resa ni hade tänkt? bäst iaf att inte boka och avvakta hur du mår, mår man bra är det ju inga problem att åka nånstans.. (men personligen vill jag inte åka båt eller flyg efter v 30, ifall att nåt skulle hända..)

• Sagoflickan

Vi bokade en 2 veckors till Kanarieöarna i december då jag skulle varit i v. 30-32. Inga problem för flygbolagen men tyvärr visade det sig att försäkringarna inte gäller för gravida efter v. 28 så vi fick avboka. Har nu bokat 1 vecka i november istället. Då kommer jag vara i v. 27.

• CottonCandy

det är flygbolaget som bestämmer om dom tycker du e lämplig till att flyga... har jag hört

• MollyN

För att få flyga brukar flygbolagen kräva ett friskhetsintyg från barnmorskan, typ att graviditeten har vart komplikationsfri..
    Vi skulle ha åkt till spanien när jag va i vecka 25 eller nåt sånt, det gick för flygbolag o bm osv.. men jag kände verkligen att jag aldrig skulle orka med värmen för ja va så svullen o sånt ändå.. så det e svårt att planera eftersom att man aldrig vet hur man kommer känna sig osv...
    Det e ju så olika för alla.. Du känner ju bäst själv=)

• Sagoflickan

För att ta Vings flygbolag t ex så får man resa fram till 4 veckor innan BF, men de kräver läkarintyg från v. 8 innan BF.

• Sagoflickan

Rent allmänt har jag för mig att flygbolagen har flygförbud för gravida från 4 veckor innan BF, alltså v. 36.

• 08 i Skåne

Man ska vara uppmärksam på att flygbolagen tillåter gravida att flyga senare i graviditeten än vad försäkringsbolagen gör.

Det är flygbolaget som bestämmer om du får följa med eller inte men bara för att man får följa med betyder det inte att man är försäkrad. Jag blev avrådd av mitt försäkringsbolag att resa efter v. 28 eftersom reseförsäkringen inte gällde längre.

• narie24

Tack för alla era svar. Jag har också hört att det finns en gräns. Jag tänkte mer på hur smidigt det kommer vara, om man verkligen uppskattar det. Är det någon som rest lite längre fram? Kanske får nöja mig med en liten weekend ändå :(

• nyår

obs! även om ditt flygbolag har en viss veckogräns så har de flesta försäkringsbolag en mycket tidigare veckogräns. Vi ska tex till Spaninen i oktober när jag är i vecka 26. Sterling som vi reser med har v.32 som gräns men vår hemförsäkring har v.28 som gräns, så den här gången klarar vi oss. Sen om du har ett läkarintyg om att du har en fullt frisk graviditet så kan du får förlängd resegräns från ditt försäkringsbolag. Sen vet jag att man ska kolla upp när man ska till USA iom att alla barn som föds i USA automatiskt blir amerikanska medborgare så deras gränser är strängare än andra länder.

Jag var i amsterdam med jobbet i veckan och är i v.22 några tips:
    * Stödstrumpor!!!!!! ett absolut måste, de på apoteket funkar helt ok till byxor man ser ingen skillnad. Men det är en underbar lättnad och skillnad när man har dem jämfört med inte.
    * ta av ringar och klockan - dina fingrar och handleder kommer svälla.
    * be om en plats vid gången så du kan ställa dig upp och gå lite fram och tillbaka
    * snurra, bänd, vrid och kläm med fingrar, tår, hand- och fotleder med jämna mellanrum
    * be om en extra kudde eller ta en tröja/jacka och lägga bakom ryggen

• mamman 5

Jag var i Turkiet för två veckor sedan och då var jag i v.32. Jag kan inte rekommendera att resa så sent för det är inga försäkringar som täcker då. Vi bokade den här resan redan förra året och då var jag inte gravid. Våra barn hade sett fram emot resan och jag ville inte göra dem besvikna och avboka. Allt gick bra på resan med flygning och värmen(35 grader), låg mest i poolen hela dagen. Det är skönt att vara hemma igen och att allt gick bra med graviditeten när man var oförsäkrad i Turkiet.

Svar på tråden Hur sent vågar man resa?