• Mopsan

Sätt varningstext på dom där mördar hundarna!

raser som golden retriver, collie, tax, chihuahua o andra "trevliga" hundar. jag blir så trött på allt ner rackande på amstaff,o andra så kallade mördar hundar. ja känner massor av olika sk mördar hundar men dom ställer aldrig till några problem däremot som jag berättade i en annan tråd så fick min systers golden på 7år spelet och attackerade henne! men hur intressant skulle det va att läsa om i tidningen? hur man ens kan tänka tanken att vilja förbjuda vissa raser nej sätt då istället varniingstext på den alá cigarett paket men inkludera då även andra raser än de gammla vanliga kamphundarna. och föresten alla som bara ser en pitbull framför sig vid ordet kamphund fransk bulldog är även den en kamphund.

• Svar på tråden Sätt varningstext på dom där mördar hundarna!
  • Hondjuret

fransk bulldogg har då aldrig oroat mig nämnvärt
    Hur menar du att den är en kamphund?

• Mopsan

fransk bulldog är till rasen en kamphund dvs i historien använd till att kampa

• Hondjuret

att din systers hund attackerat henne måste väl ha orsak i ngt av följande alternativ
    1. Den är/har blivit sjuk (fysiskt/psykiskt)
    2. Grovt handhavarfel från din systers sida
    3. En situation som föranledde det
    ??

• Hondjuret
    Mopsan skrev 2008-09-13 13:14:35 följande:
    fransk bulldog är till rasen en kamphund dvs i historien använd till att kampa
    jaså?
    rasklubben:
    "Den franska bulldoggen av idag är troligtvis resultatet av olika korsningar som gjordes av entusiastiska uppfödare i Paris på 1880-talet. Vid denna tid hålls den franska bulldoggen främst av dem som skötte ruljangsen i Hallarna. Rasen charmade överklassen och artistvärlden med sitt egenartade utseende och sätt och kom snabbt att bli populär. Den första rasklubben bildades 1880 i Paris. Den första franska bulldoggen registrerades 1885 och den första rasstandarden fastställdes 1898, samma år som den franska kennelklubben erkände rasen fransk bulldogg. Rasen ställdes ut fr. o m 1887.
    "
  • Mopsan

hondjuret:
    visst stämmer det du skriver något av de 3 felen var det ju såklart. något av de felen ligger bakom alla hund attacker oberoende av ras.

fransk bulldog ta med all info du gick inte tillräckligt långt :)
    " I såväl England som Spanien var tjurhetsning, dvs. kamp mellan hund och tjur, en populär sport. Kastilien var särskilt känt för att föda upp sådana hundar. Dessa hundar härstammade förmodligen från de hundar av mastiff-typ som fenicierna förde med sig till Britannien redan på 600-talet f Kr. I kullarna föddes emellanåt miniatyrvalpar och dessa avlivades eftersom de inte var brukbara till sitt ändamål, men ett fåtal gavs bort som kuriositeter. Under andra hälften av 1800-talet kom några sådana spanska miniatyrhundar till Paris, där de snabbt blev hundarna på modet. Fransmännen korsade dem med engelska miniatyrbulldoggar och resultatet blev den franska bulldoggen. Fransk bulldogg är numera en väletablerad ras, uppskattad över hela världen."

dvs fransk bulldog är i blodet en sådan kamphund o tro mig det insåg jag att min gulliver var första gången jag såg honom attackera o mörda en soppåse. vi kampar honom även flitigt med pappkartonger.
    nej men skämt åsido allt handlar om tolkningar. det jag egentligen vill ha sagt är att så många bra hundar döms ut pga deras ras. vadvi borde ha är hundkörkort oavsett ras.

• Hondjuret
    Mopsan skrev 2008-09-13 13:36:31 följande:
    hondjuret:visst stämmer det du skriver något av de 3 felen var det ju såklart. något av de felen ligger bakom alla hund attacker oberoende av ras. fransk bulldog ta med all info du gick inte tillräckligt långt :)" I såväl England som Spanien var tjurhetsning, dvs. kamp mellan hund och tjur, en populär sport. Kastilien var särskilt känt för att föda upp sådana hundar. Dessa hundar härstammade förmodligen från de hundar av mastiff-typ som fenicierna förde med sig till Britannien redan på 600-talet f Kr. I kullarna föddes emellanåt miniatyrvalpar och dessa avlivades eftersom de inte var brukbara till sitt ändamål, men ett fåtal gavs bort som kuriositeter. Under andra hälften av 1800-talet kom några sådana spanska miniatyrhundar till Paris, där de snabbt blev hundarna på modet. Fransmännen korsade dem med engelska miniatyrbulldoggar och resultatet blev den franska bulldoggen. Fransk bulldogg är numera en väletablerad ras, uppskattad över hela världen."dvs fransk bulldog är i blodet en sådan kamphund o tro mig det insåg jag att min gulliver var första gången jag såg honom attackera o mörda en soppåse. vi kampar honom även flitigt med pappkartonger. nej men skämt åsido allt handlar om tolkningar. det jag egentligen vill ha sagt är att så många bra hundar döms ut pga deras ras. vadvi borde ha är hundkörkort oavsett ras.
    Du säger alltså att de tre alternativen gäller för alla hundar, dvs det finns inte en oprovocerad attack, men din franska bulldogg som du påstår är så nära besläktad med mastiffer från 600-talet attackerar och mördar soppåsar?? Sorry jag hänger inte riktigt med i resonemanget; är kamplust som i lust att attackera och slåss med andra levande varelser en nedärvbar egenskap eller inte?
  • Pikaur

Hundkörkort eller ej - då kommer ju frågan vem som ska hinna med att kontrollera att alla har kortet? Och ska de kunna stanna en mitt på gatan för att kolla just kortet? Och vad är det med kortet som garaneterar att man blir bättre som hundägare?

Kamphund - säger som en jag var på föreläsning på; "Sluta se till hundens förflutna. Se till hur den lever idag". Och det alla säkert vet; "Kamphund är ingen ras, det är något man gör den till. Det är en otroligt ful titel som används av okunnigt folk".

• Hondjuret
    Pikaur skrev 2008-09-13 13:46:09 följande:
    Hundkörkort eller ej - då kommer ju frågan vem som ska hinna med att kontrollera att alla har kortet? Och ska de kunna stanna en mitt på gatan för att kolla just kortet? Och vad är det med kortet som garaneterar att man blir bättre som hundägare?Kamphund - säger som en jag var på föreläsning på; "Sluta se till hundens förflutna. Se till hur den lever idag". Och det alla säkert vet; "Kamphund är ingen ras, det är något man gör den till. Det är en otroligt ful titel som används av okunnigt folk".
    Okunnigt folk som de SKK då?
  • Pikaur
    Hondjuret skrev 2008-09-13 13:47:17 följande:
    Okunnigt folk som de SKK då?
    Avgör själv
Svar på tråden Sätt varningstext på dom där mördar hundarna!