• Skumpis

hur många kg vatten kan man ha i kroppen som gravid?

Jag har börjat samla på mig vatten i händer, ansikte, fötter och vader. Säkert över hela kroppen men det är där det märks mest. Likväl så börjar vågen RUSA och jag går upp över 1 kg i veckan nu (har en viktökningstabell i min presentation om ni vill kika). Är i vecka 35 nu.

Vad jag undrar är hur mycket vatten det är i kg man samlar på sig. Kan jag räkna med att tappa ganska mycket i vikt efter förlossningen ifall det är så att jag samlat mycket vatten eller är det typ bara ett kilo vatten det handlar om???

Vad har ni för erfarenhet?

• Svar på tråden hur många kg vatten kan man ha i kroppen som gravid?
  • LottaRos

Jag gick upp 1 kilo om dagen de sista 10-12 dagarna innan jag blev igångsatt 37+3. Gick upp 30 kilo totalt, tappade 29 på 15 dagar! Det var bara bebisar o vätska...

• Bebis

Vad jag hört av dem i min närhet brukar vattnet man samlar på sig kissas ut ganska fort efter förlossningen.

• jennipenni

Jag gick upp 5 kig med bara vätska sista veckan innan dom satte igång mig så jag vet inte gränsen och ja visst man kissar ut mycket men det tog nog ett par veckor att bli av med allt, benen kändes som bly *s*

• Önskan

LottaRos,
    1 kg om DAGEN? Shit pommesfrites, det var inte illa! Jag som har gått upp 20 kg redan (v 39 nu, 14 dar kvar), tänk om jag oxå samlar så mycket sista dagarna? Näää, orkar inte.
    Hade du hf eller nåt, var det därför du blev igångsatt?

• Fama123

de sista veckorna gick jag också upp drygt 1kg/v, fötterna var som klumpar! Kissade jättemycket på BB och under de första dagarna, redan andra dagen kunde jag ha mina skor utan att de trängde. Efter 4 dagar hade jag gått ner 9 kg och efter 1v hade jag gått ner 11kg så nog rinner det av en del vatten förutom bebisen och det som hör till den.

• LottaRos

Önskan!

Ja, det var inget roligt att samla all denna vätska... Förutom att man såg hemsk ut så gjorde det ont, särskilt i fötterna o vristerna där va ju huden spänd som på en ballong.

Jag blev igångsatt för att jag väntade tvillingar o var så stor (sf på 51 cm) - jag (min kropp) orkade helt enkelt inte längre. Barnen var dessutom stora - de föddes 37+4 med måtten 3365 g o 52 cm / 3210 g o 50 cm! Jag hade alltså även gått upp 1 kg om dagen i bara vätska i nästan 2 veckor plus att mina höfter gjorde så ont att jag inte kunde gå. Enda anledningen till att jag inte var rullstolsbunden var att jag inte kom ner i rullstolen för att jag var för stor. Läkarna tyckte att det var humanast att sätta igång mig.

• Skumpis

LottaRos - Jösses vilken historia. Och jag tycker att jag är stor

• AmandaPitkänen

vill inte skrämmas nu men att samla på sig vatten i ansiktet är ju inte bra... KAN vara ett tecken på havandeskapsförgiftning... men om du går som vanligt hos din bm borde ju hon ha uppmärksammat det i samband med högt BT.

• Skumpis

AmandaPitkänen - Oj, då!!! Vad ska man mer titta efter vid hf? Jag har lågt blodtryck (100/60) men man kanske kan ha hf iallafall??? Kanske är det inte vatten i ansiktet utan bara "dubbelhaka"? Men jag vill gärna veta mer om tecken för hf!!!

• elinina

www.babyornot.se/menupage.php

men oftast hänger det i hop med högt bltr.

ja samlade på mig en himla massa vtn i slutet.. fingrarna såg ut som falukorvar. och tryckte man på smalbenet så kunde man ställa ett ägg däri...
    men ja kissade ut de mesta typ 2-3 dar efter förlossningen...

• Olli

jag gick upp 30kg, gick ner 20kg på 14 dagar - bara vätska!!!

• Skumpis

elinina - Tack för länken. Ska kolla mina fötter imorgon bitti om vilandet gjort att svullnaden gått ner.

• elinina

köp stödstrumpor!!! de är superbra

• Becka21

Jag gick upp 3 kg på en vecka i slutet av graviditeten..då var jag i ca vecka 36.
    Jag gick upp 12 kg sammanlagt varav ca 7-8 kg bara var vatten.

• Becka21

Skrev inte klart..jag gick ner 10 kg på 4 dagar,från det att Leo var född till det att vi kom hem från BB efter 4 dagar så hade jag gått ner 10 kg,därför så vet jag att mycket var vatten.

• Eld77

Jag gick upp 17 kg (varav 4-5 kg bebismage, resten vatten) och svettades ut det mesta på ca tre veckor efter förlossningen. Vaknade genomblöt och frysande två gånger per natt i början...

Skumpis
    De vanligaste symtomen på havandeskapsförgiftning är svullnad, stigande blodtryck (mitt var uppe i 140/100 när de satte igång mig) och protein i urinen. Med så lågt blodtryck som du har borde det inte vara någon fara, men prata med din bm och be att få kolla urinen om du är orolig.

• Göteborgstjej

Jag hade MYCKET vatten! Gick upp 18kg, 14 var borta när jag kom hemfrån bb. Jag var svullen överallt!

• Becka21

Havandeskapsförgiftning kan man man även fast man inte har högt blodtryck..min bm sa till mig att det finns 3 olika saker de går på om man har havandeskapsförgiftning o det är:
    Äggvita i urinen,högt blodtryck o om man är mycket svullen.
    Har man 2 av 3 symtom(spelar ingen roll vilka av dem)så kan det vara havandeskapsförgiftning.

Svar på tråden hur många kg vatten kan man ha i kroppen som gravid?