• Tilcha

Få bort fettfläckar på tapet?

nu har vi äntligen rensat ut dotterns bliviande rum och precis som jag har varit rädd för så har det blivit fett/smuts-fläckar på tapeten där sängen stått.

Nån som har nåt tips på hur man kan få bort dem eller åtminstone få de ljusare.
    Tapeten är vit och cremevit randig. Papperstapet.

• Svar på tråden Få bort fettfläckar på tapet?
  • Fidelis ad urnam

läste om ett husmorstips idag
    Potatismjöl och vatten som du blandar till en gröt. Smeta ut det på fettfläcken, låt torka helt och hållet, borsta bort.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Tilcha

Fidelis ad urnam skrev 2008-09-13 20:33:53 följande:

läste om ett husmorstips idagPotatismjöl och vatten som du blandar till en gröt. Smeta ut det på fettfläcken, låt torka helt och hållet, borsta bort.
    Tack! Det ska jag prova i morgon. Det kan knappast bli sämre.
  • la79

Har läst någonstanns att man kan köpa läskpapper, på bokhandeln, lägga det mot fläcken och styrka med styrkjärn. Det ska tydligen suga upp fettet.

• Miss E

Kan informera alla här att det INTE hjälper, inga huskurer, ingenting.

Det enda som fungerar är att tapetsera över (tyvärr).

Men glöm inte att lägga en oljebaserad vit färg, över fettfläcken INNAN ni tapetserar, så att den inte tränger igenom den nya.

• Tilcha
    Tjejen24 skrev 2008-09-13 20:40:26 följande:
    Kan informera alla här att det INTE hjälper, inga huskurer, ingenting.Det enda som fungerar är att tapetsera över (tyvärr).Men glöm inte att lägga en oljebaserad vit färg, över fettfläcken INNAN ni tapetserar, så att den inte tränger igenom den nya.
    Provar iaf tror jag. Annars får jag möblera eller sätta upp nånting där för tapetsera om rummet som jag gjorde helt själv för ett par år sen bara gör jag inte igen.
  • mimmi 1

Tänk bara på att om det är en papperstapet, så är du försiktig när du torkar av, så inte hela ytan far... då blir det ju ännu värre än med fettfläcken!

• Tilcha

mimmi 1 skrev 2008-09-13 21:09:34 följande:

Tänk bara på att om det är en papperstapet, så är du försiktig när du torkar av, så inte hela ytan far... då blir det ju ännu värre än med fettfläcken!
    Tack för infon! =)
    Det värsta e ju att det är två väggar. Sängen har stått i en hörna. Annars hade man ju kunnat tapetsera en fondvägg bara eftersom den tapeten som sitter nu e så pass neutral.
Svar på tråden Få bort fettfläckar på tapet?