• Freiya

Leilas citronpaj med hallonmaräng - VAD gjorde jag för fel?!

Jaha, då har man ägnat halva dagen åt att planera och baka en paj.
    Gjorde Leilas citronpaj emd hallonmaräng, den verkade så god. Det är lemoncurd i den. Jag har aldrig gjort lemoncurd innan.. I receptet ska det vara 3 satser lemoncurd, i varje sats ska det vara 3 citroner och 1,5 dl socker. alltså blir ju det 9 citroner och 4,5 dl socker, eller? Låter ju sjukt mycket.
    Den blev så sur så den gick inte att äta!
    Nån kunnig som vet vad fasen jag gjorde för fel?

• Svar på tråden Leilas citronpaj med hallonmaräng - VAD gjorde jag för fel?!
  • Tussen06

Gjorde du efter receptet som finns på recept.nu? Då borde det ju inte bli något fel.

• Freiya

japp det var det, eller ja, jag gjorde från hennes bok, men det är ju samma recept.
    nej jag undrar också vad fasen det va som gick så fel. jag pressade ju citronerna för hand också så det kan ju inte vart en himla massa för mycket citronsaft..
    skumt! och irritterande! jag e glad att jag inte gjorde den till nåt kalas eller så :/ fick ju slänga hela pajen.

• bara lilla jag

det kan ju vara så att citronerna smakar lite olika också.. Vissa citroner smakar jättemkt och andra inte.. Så jag tror nog att man ska börja med receptet som grund och sen smaka av och göra det lite på en höft så att säga.. Har aldrig gjort den men är bra sugen på att testa!! Har inte tid bara för alla olika momenten... Men det var något med det receptet somj ag skulle vilja ha hjälp med.. vänta så ska jag kika så återkommer jag med en fråga om det sen! om det går bra :D

• Myror i brallan

Ofta blir proportionerna lite knasiga när man bara "gångrar" i recepten utan man kanske måste minska andelen citron eller öka sockret för att det ska bli bra, bara att smaka av smeten innan ugnen så du vet att du får den som du vill ha den... Lycka till!!!

• Myror i brallan
    Svar på #4
    Eller så gör du citrongrejset 3 gånger, dvs en sats 3 ggr så borde det ju bli rätt!!! Sedan är det väl bara att blanda dessa 3
  • Freiya

myror i brallan: ja det lär jag göra nästa gång, om det blir en sån :)
    men det blir ju gärna så när man inte gjort det förut, man litar gärna på receptet :P som tex på recept.nu, där står det precis så som jag gjorde, 9 citroner och 4,5 dl socker.
    men ja, man lär sej av sina misstag säger dom ju :)

• bara lilla jag

nej jag hittar det inte nu.. Jag får återkomma sen.. Men tycker inte ni att vissa recept från hennes bok är lite luddiga? Eller det kanske bara är jag som är lite halvdum sådär :P

• Freiya

bara lilla jag skrev 2008-09-13 21:50:46 följande:

det kan ju vara så att citronerna smakar lite olika också.. Vissa citroner smakar jättemkt och andra inte.. Så jag tror nog att man ska börja med receptet som grund och sen smaka av och göra det lite på en höft så att säga.. Har aldrig gjort den men är bra sugen på att testa!! Har inte tid bara för alla olika momenten... Men det var något med det receptet somj ag skulle vilja ha hjälp med.. vänta så ska jag kika så återkommer jag med en fråga om det sen! om det går bra :D
    ja så kan det ju också ha varit!
    nej det av en himla massa olika moment. tog ju halva dan, haha. ja fråga du, men jag vet inte om jag är rätt person att fråga, haha :)
  • Freiya

bara lilla jag skrev 2008-09-13 21:54:40 följande:

nej jag hittar det inte nu.. Jag får återkomma sen.. Men tycker inte ni att vissa recept från hennes bok är lite luddiga? Eller det kanske bara är jag som är lite halvdum sådär :P
    Jag håller faktiskt med! de är inte direkt gjorda för nybörjare alltid. sen så upptäckte jag en grej som irriterade mej lite. På sista sidorna så finns det ju typ en "bak-akut" om nåt gått fel coh sådär, med en massa olika frågor om vad man gjort för fel och sådär. där står det i ett av svaren att alla hennes recept är anpassade för varmluftsugn. det står ingen annanstans i boken vad jag såg, det tyckte jag var dåligt!
  • Myror i brallan

Kan tillägga att jag provade att göra hennes smörkola i julas och det sket sig! God met men det blev just smet i form och inte kola i papper... fast gott var det Nästa gång provar jag koka det längre...

Svar på tråden Leilas citronpaj med hallonmaräng - VAD gjorde jag för fel?!