• plittel

Espidifen ? nån som känner till det?

Hej

Har sån fruktansvärd foglossning och fick inte tag i min läkare i fredags så han kunde skriva ut värktabletter till mig. Hade bestämt att jag inte skulle äta nåt mot smärtan men de går inte att stå ut längre. Har dom senaste dagarna blivit så illa att jag smyger fram när jag går. Kan inte gå normalt. Kan knappt liksom sära på benen alls. Är helt stel från magen och ner.
    Kollade vad jag hade för mediciner...Espidifen och alvedon. Alvedon hjälper ju sååå lite ibland!

Nån som vet om espidifen är skadligt? kanske de är som alvedon o panodil o citadon osv?
    Eller så kan de ju vara som ipren så man inte får ta de

Hoppas man kan :( orkar inte ha ont!!

• Svar på tråden Espidifen ? nån som känner till det?
  • plittel

pluttesnuttan- letade men hittade inte!

• plittel

flickan gud glömde- Jag vet ju inte , de är just de Kommer ju inte ta förräns jag vet!
    Känns ju inte troligt att de är det för dom är rätt starka o jag brukar ta dom när jag har migrän, dom är riktigt bra mot det.
    Hjälper på min.
    Men o andra sidan tycker jag de är konstigt att man kan ta dexofen och citadon också, dom är ju också super starka. Därför jag tänkte att man vet ju aldrig, kanske de är samma med dom här...att man kan ta!

• Dimitra

Om man googlar på läkemedlet (som antagligen har ett annat namn här) ser man att det innehåller Ibuprofen. Så här står det om substansen i Fass.se:

Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/ /fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1% till ca 1,5%. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten ska Ipren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Ipren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

The Dimitra universe.
  • plittel

Dimitra- tack så hemskt mycket!
    då ska ja nog inte ta de då

Får tåligt vänta i två veckor på att få träffa min läkare då Om nu inte jag kanske kan ringa min bm imorgon och hon kan ordna det på nåt sätt? hmm!

• Dimitra
    plittel skrev 2008-09-14 09:50:52 följande:
    Dimitra- tack så hemskt mycket!
    då ska ja nog inte ta de då

Får tåligt vänta i två veckor på att få träffa min läkare då Om nu inte jag kanske kan ringa min bm imorgon och hon kan ordna det på nåt sätt? hmm!
    Är nog säkrast för er båda att du avvaktar med just de pillren

Tycker att du ska ringa BM imorrn. Även om du tvingas vänta två veckor så har du ju gjort ett försök till att få hjälp tidigare. Som du har det fungerar man ju inte
    The Dimitra universe.
  • plittel

Dimitra- nej precis. Kommer absolut inte ta dom! Men de är fruktansvärt jobbigt. 2 veckor för mig är alldeles för lång tid för att foglossningen har blivit 100 ggr värre. Ringer bm imorgon

Nej jag fungerar verkligen inte som människa just nu.
    tackj hörru, gulligt av dig att kolla upp de där!

• Dimitra

Det var så lite så
    Hoppas att du får hjälp redan i morgon, och lycka till med fortsättningen

The Dimitra universe.
Svar på tråden Espidifen ? nån som känner till det?