• Lolagumman

rosslig efter mat? Är det vanligt?

Vår son som är 1 1/2 år blir ofta väldigt rosslig efter att han har ätit. Bland rosslar han mellan måltiderna också. han har rosslat sen han var i 1 års åldern. Läkarna tror nu att han har astma. (men själva är vi lite tveksamma till att det verkligen är det) Han äter nu astmamedicin men det verkar inte hjälpa mot rosslandet. Han har även testat refluxmedicin men ej heller det har visat nån effekt. Är det fler barn som rosslar såhär och vad är den bakomliggande orsaken???

• Svar på tråden rosslig efter mat? Är det vanligt?
  • Lolagumman

finns det fler som har rossliga barn?

• Max mamma

jag tror att han rosslar mera när han får astmamed.-med. gör ju så att slemmet löses upp.
    Min Max har åxå alltid varit rosslig och är ännu...(9år) han hostar å hackar efter maten oftast.
    Vi har åxå gått igenom alla undersökningar men han "bara" är så...

Kram.

• Jenny m Benjamin

Finns det något samband med vad han har ätit?
    Mjölk är ju slembildande så det kan ju vara så att han blir extra rosslig när han ätit mjölkmat?
    Vår Benjamin har konstaterad falsk krupp och har varit väldigt rosslig till och från sedan han föddes och det är skitjobbigt; JAG sitter och harklar mig för att det känns rent fysiskt i mig när han håller på .

• Lolagumman

Max mamma: tror vi har pratat tidigare i en annan tråd Max har alltså inte astma men är bara rosslig? Undrar om det inte är likadant med Noah.... Har en känsla av att det inte är astma han har. Har ni alltså upplevt att Max blir rossligare av astmamedicinen???

• Lolagumman

Jenny m Benjamin: Har inte märkt att det skulle vara nån skillnad på olika mat. (han rosslar ju även mellan måltiderna)

• Marie1978

Vår son på 10 mån är väldigt rosslig när han är förkyld sedan han hade RS vid tre mån ålder. Vi fick airomir, mot astma, utskrivet samt inhalator av en läkare som sa att han hade förkylningsastma. Men vi tyckte han blev mycket rossligare av den men de sa att de blir det när slemmet lossnar och luftrören vidgas av medicinen.

När vi sedan har gått andra läkare, minst 3 st, har de sagt att han inte alls har astma utan bara är rosslig av allt slem. Så nu fick vi Mollipect utskrivet så att han ska ha lättare att hosta upp. Och precis efter han fått medicinen låter han rosslig men sedan avtar det och vi tycker nu att han är mycket bättre efter att han använt medcicinen i en vecka.

Hoppas ni får träffa någon annan läkare som kan ge ett utlåtande. Alltid skönt att kontrollera med flera läkare.

• Lolagumman

Vi ska nu boka tid hos en annan läkare. Hoppas vi får nån ordning på hostan då!!!

• Lolagumman

Marie78: Så er son har alltså inte astma som första läkaren sade. och han blev rossligare av astmamedicin... Hmm det bekräftar lite mina misstankar på att Noah inte har astma. Vad är mollipect för medicin? Vanlig hostmedicin eller? Tar ni några astmamediciner mera då?

• Max mamma

Max blir absolut rossligare vid inhalering av medicinerna,prova att inte ta dem ett par dagar får se om det blir ngn skillnad?!
    Vi märker skillnad framförallt på nätterna på Max,han rosslar i pricip aldrig på nätterna sen vi slutade med medicinerna.

Vad har ni gjort för undersökningar på eran lille,vad tyder på att han har astma?Är det ansträngningsastma och/eller förkylningsastma?
    Max behöver bara sina mediciner då han är förkyld numera-och då bara 2ggr/dag-nu är han ju mkt större än eran lille men ändå...

Prova er fram själv ,och prova att få komma till en annan dr. tycker jag.

Kram.

• Max mamma

Oj då...du frågade om Max hade astma såg jag...nja...han hade väl det när han var mindre...men nu har vi konstaterat tillssammans med en dr. på barnkliniken att han har "bara" väldigt känsliga luftrör.
    Men aioromiren kan hjälpa hnm i bland när han blir hostig iaf...som när han hoppar studsmatta eller på gympan tex-fast han inte har konstaterad astma.
    Dessutom har vi båda aioromir å pulmicort när han är förkyld-men han har INTE astma alltså.

Camilla

• Mamma S

Min dotter har reflux och ett tecken på att det är dax för en Loseckur igen är att hon blir slemmig i luftrören och rosslig när hon äter.

Vilka mediciner har er son provat?

Svar på tråden rosslig efter mat? Är det vanligt?