• sherry mum

bara en snabb fråga..kan man ta movicol när man är gravid?

ngn som vet?

• Svar på tråden bara en snabb fråga..kan man ta movicol när man är gravid?
  • Dimitra

Från bipackssedeln:

Graviditet

Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare förebehandling med Movicol®

The Dimitra universe.
  • sherry mum
    Dimitra skrev 2008-09-14 13:04:06 följande:
    Från bipackssedeln:GraviditetBegränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare förebehandling med Movicol®
    jo jag vet, dom sa det på apoteket men hon trodde inte att det skulle vara ngn fara...
  • Dimitra
    sherry mum skrev 2008-09-14 13:07:15 följande:
    jo jag vet, dom sa det på apoteket men hon trodde inte att det skulle vara ngn fara...
    I Fass för föreskrivare står det så här:

Kategori B:2.
    Graviditet

Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor saknas. Bör endast ges till gravida efter särskilt övervägande.

B:2 = Reproduktionstoxikologiska studier på djur är bristfälliga eller saknas men tillgängliga data ger ej hållpunkter för ökad uppkomst av fosterskador eller andra skadliga effekter på reproduktionsprocessen.

Så det kan alltså vara så att Apoteket har helt rätt i att det inte är någon fara
    The Dimitra universe.
  • PaulineS

Laxoberaldroppar oxå! Överdosera inte bara....det är väldigt otrevligt
    Inolaxol blev jag rekmenderad, men det var ingen höjdare... Ser ut som flugben eller nå döda små insekter

• sherry mum
    kokos skrev 2008-09-14 13:15:06 följande:
    Microlax är okej att använda det vet jag
    ja men microlax är ju inte ngt man kan ta varannan dag eller blanda i juice etc.
  • PaulineS
    Svar på #6
    Nej men stoppa direkt i rumpan
    In och ut samma väg, mycket praktiskt... Man slipper ju den dåliga smaken då
  • PaulineS

Laktulos kan man väl oxå använda om jag ej minns fel... Men det är ingen höjdare att få i munnen...Ungefär som sirap

• sherry mum

jag har testat allt, det är därför frågan nu kommer till movicol..

• kokos

Nä men det är bra att ta när man är förstoppad för det hjälper verkligen på momangen har du ätit massor av torkade aprikoser?? jag lovar det hjälper....

sherry mum skrev 2008-09-14 13:19:28 följande:

ja men microlax är ju inte ngt man kan ta varannan dag eller blanda i juice etc.
Svar på tråden bara en snabb fråga..kan man ta movicol när man är gravid?