• Anonym (mia)

25 år och ekonomi

Ni som är ca 25 utan barn, hur mycket pengar har ni sparat ihop? Eller hur mycket studielån har ni/ har ni betalat tillbaka? Vad pluggar ni eller arbetar ni med? Delar kostnader med sambo? Vad lägger ni pengar på som egentligen är "onödigt", typ cigg alkohol osv? Hur mycket har ni kvar varje månad? Nyfiken på eran ekonomi. Själv är jag fattig...

• Svar på tråden 25 år och ekonomi
  • Anonym (vi)

Ja du... vi får in ca. 25.000 (efter skatt) när räkningar är betalda har vi 17.000 kvar.

Av det lägger vi undan 3000kr i månaden till handpenning för när vi ska köpa bostadsrätt.

Då har vi 14.000 kvar att leva loppan för

Vi har inte bil, vi röker båda två. Tycker om att lägga lite extra på mat och vin. Handlar inte så mycket kläder, men det är inte direkt våran passion heller.

Jag arbetar som kundansvarig och min man som telefonförsäljare (Men han ska nog börja plugga nästa år)

Jag betalar tillbaka 500kr/mån till csn har nog en 80.000 där tror jag. Har betalat av en 10.000 ungefär... han har inga skulder än...

Nja, tycker nog inget direkt är onödigt, vi brukar ha pengar kvar på kontot när lönen kommer varje månad.. just ja, inga barn heller bara två bortskämda katter

• Anonym (vi)

Vi har för tillfället 13.000 på sparkontot, glömde jag säga!
    Vi hade mer förut, men valde att ta en resa för de pengarna istället, vi har inte bråttom med flytten

• Anonym (slösmaja)

Vi får in 35' ihop. När räkningarna är betalda så har vi 20' kvar. När vi har amorterat för månaden och betalat mat så har vi ungefär 8' kvar. Av detta sparar vi alltid under 2 tusen, så allt som allt har vi ungefär 8 tusen att roa oss för, lägga på kläder eller spara undan till semester. Vi har sammanlagt pluggat 8 år heltid och tagit studielån motsvarande det....det är många kronor..urk. Sen har vi ett billån på ca 150' kronor plus ett enkelt lån på ca 60' kronor som vi tog när vi flyttade till en tre och behövde köpa möbler.

Herre gud vad pengar man spenderar!!!

• Anonym (slösmaja)

Glömde även säga: Jag är IT-konsult och min man är SSK (vi tog examen ganska nyligen). Vi har gemensam ekonomi, dvs inga pengar är "mina". Har precis börjat leva ett liv där man slipper leva på nudlar...de e gött det!!!

Anonym (slösmaja) skrev 2008-09-14 14:18:11 följande:

Vi får in 35' ihop. När räkningarna är betalda så har vi 20' kvar. När vi har amorterat för månaden och betalat mat så har vi ungefär 8' kvar. Av detta sparar vi alltid under 2 tusen, så allt som allt har vi ungefär 8 tusen att roa oss för, lägga på kläder eller spara undan till semester. Vi har sammanlagt pluggat 8 år heltid och tagit studielån motsvarande det....det är många kronor..urk. Sen har vi ett billån på ca 150' kronor plus ett enkelt lån på ca 60' kronor som vi tog när vi flyttade till en tre och behövde köpa möbler.Herre gud vad pengar man spenderar!!!
  • Anonym (husdrömmar)

Intressant tråd!

Jag arbetar inom vården, är utbildad ssk men har inte hittat något jobb där ännu så jag arbetar som usk. tjänar ca 20 000kr i månaden. har inga studielån, men huslån. lägger inga pengar på cigaretter och ytterst lite pengar på vin och sprit.
    Har ca 100 000kr sparat.

Hur ser ditt liv ut Ts?

• Anonym (mia)

Jag är 19 år och arbetslös sen studenten men söker jobb. Har blivit jättesugen på att plugga igen men jag har inte bestämt till vad. Jag skapade tråden för att få ett hum om hur jag skulle kunna ha det om sistodär 5 år om jag väntar med barn och sånt tills dess. Det jag och min sambo lägger ner pengar på nu som är ganska dyrt är väl egentligen mina djur. Kläder och smink är jag mycket sparsam med och jag röker inte och jag dricker sällan. Sambon och jag bor i ett litet mysigt radhus  Jag hoppas oxå att ha kunnat spara ihop en del när jag är 25.

• Anonym (Silo)

Jag är gift, men vi har separat ekonomi. Jag får in ca 20.000kr (således efter skatt). Jag har sparat ihop 100.000kr, dessa har jag lagt in i en bostadsrätt. Jag har även 25.000kr på sparkontot. Jag skulle nog egentligen kunna spara mer än jag gör idag, men det är ju väldigt roligt att resa... Men jag varken röker eller dricker, så då kan jag unna mig resor

Jag har lite studielån (ca 90.000kr) samt lån på bostaden, ca 500.000kr (äger den tillsammans med min man; 50-50).

• Anonym

23, studielån på 150 000. har 100 000 på sparkontot.

• Anonym (bee)

Jag är 28 år gammal bor med min sambo som är 26. Jag får ut ca 16000kr/mån efter skatt, jag jobbar som sjuksköterska och sambon ca 17500kr/mån efter skatt han jobbar som byggnadsarbetare. Vi delar ¨på hyra och alla räkningar rakt av.
    Jag har ca 280 000kr sparat då jag gjorde en vinst när jag sålde min bostadsrätt. Har dock ca 190 000kr i csn skuld, slutade plugga nyligen. Sambon har inga skulder. Tror han har ca 50 000 sparat.
    Är så olika vad jag lägger på onödiga kostnader per månad men ingen av oss röker. Går ut på krogen kanske 1 ggr/månad.

• Anonym (24 & 25)

Jag och min sambo har inte så mycket sparade pengar, ca 50 000:-

Vi bor i ett hus köpt -06 (skogsfastighet),
    vi har amorterat 600 000:- pga en lyckad affär.
    Har nu 1 500 000.- kvar.

Inga studielån eller övriga skulder.

Jag arbetar som avdelningschef och sambon arbetar som pressoperatör (skiftarbete).
    Inkomsten totalt ligger på ca 40 000:- / mån efter skatt.

Fasta utgifter på 16 000:- sedan tillkommer mat och bensin samt nöjen. Betalar givetvis ränta men har även valt att amortera
    4 000:-/mån nu när vi inte har några barn.
    I övrigt så är huset ett renoveringsprojekt så pengarna går alltid åt mer eller mindre, om det inte är ett onödigt inköp av en svindyr ny matta eller gardiner så går det på spik och isloering eller övriga grejer till renoveringen.
    Vi har lagt ca 400 000:- av våra sparade pengar på renoveringen än så länge.

Vi pensionssparar 500:-/ person och månad.

Så ekonomin är god, har verkligen haft tur i med både arbete och bostad.

Svar på tråden 25 år och ekonomi