• Anonym

antibus i samband med antibiotika?

Är det någon som vet om man får antibus i samband med antibiotika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-14 14:41
    Skrev till lite mer ingående vad det gäller.

Killen det är frågan om är min väns nyblivne pojkvän. Han har sågat av sig sin tumme i fredags på sitt jobb. Han åkte in till akuten och fick recept på antibiotika och antabus. Jag ifrågasatte VARFÖR han fick antabus eftersom jag vet vad det används för. Fick inget direkt svar på det ifrån honom. Ville se om det var någon som visste om det var så att man fick det nu för tiden..? Aldrig hört talas om det innan nämligen, så jag antar att han ljuger som än en häst travar..!

• Svar på tråden antibus i samband med antibiotika?
  • Michisen

Beror på vilken antibiotika som används.
    Från sjukvårdsupplysningens hemsida:

Man ska inte använda medicin som innehåller metronidazol samtidigt med läkemedel mot alkoholberoende som innehåller

disulfiram, som finns i medicinen Antabus.
    Exempel på övriga antibiotika är:

Fasigyn, som innehåller tinidazol.
    Metronidazol Baxter, som man får med spruta.

Dalacin, som innehåller klindamycin
    Flagyl, som innehåller metronidazol
    Furadantin, som innehåller nitrofurantoin
    Metronidazol Alpharma kräm

• Anonym
    Svar på #1
    Tyvärr vet jag inte vilken sorts antibiotika han tar, men det ända jag vet är att han nästan sågat av sig sin tumme och därav skulle han äta antibiotika och
    sen ta antabus enligt honom.

han kunde heller inte svara på VARFÖR han skulle äta det, utan sa att det var vad läkarnen sagt.

Vet inte om jag kan lita på denna kille. Känner honom ej så väl.
  • Michisen

Äter han Antabus mot sitt alkoholmissbruk i övrigt och har uppgett det till läkaren så bör han ju ha fått rätt antibiotikasort i vart fall.

Däremot förstår jag inte riktigt kopplingen till att äta antabus om han sågat av sig tummen.

• Anonym (?)

Antabus och antibiotika är ju två helt olika saker utan inbördes relation. Antabus tar man som hjälp för att kunna bibehålla sin nykterhet, dvs tar du en Antabus och sedan dricker alkohol så mår du jättedåligt och kan också få en allvarlig reaktion som du behöver sjukhusvård för. Antibiotika är ju infektionsdämpande och hjälper kroppen att avdöda farliga bakterier. Säger pojkvännen att han tar det ena pga det andra ljuger han. Har han missbruksproblem borde du ha märkt det.

• Anonym
    Michisen skrev 2008-09-14 14:28:16 följande:
    Äter han Antabus mot sitt alkoholmissbruk i övrigt och har uppgett det till läkaren så bör han ju ha fått rätt antibiotikasort i vart fall. Däremot förstår jag inte riktigt kopplingen till att äta antabus om han sågat av sig tummen.
    Det är det jag tänker på med. Enligt killen så skulle han äta antibiotika för att han sågat av sig tummen och fick då ockå reda på att han ska äta antabus under tiden.

Frågade honom varför han skulle äta antabus,men fick inget direkt svar. (vad jag vet har han inga problem med alkohol?)

Alltsammans handlar om min väns nyblivna kille, som jag får dåliga vibbar av och känslan av att han ljuger en hel del.
    å vill ha reda på lite fakta så man får lite kött på benen så man kan ställa killen mot väggen för att reda ut ett och annat.
  • Anonym

Anonym (?) skrev 2008-09-14 14:33:34 följande:

Antabus och antibiotika är ju två helt olika saker utan inbördes relation. Antabus tar man som hjälp för att kunna bibehålla sin nykterhet, dvs tar du en Antabus och sedan dricker alkohol så mår du jättedåligt och kan också få en allvarlig reaktion som du behöver sjukhusvård för. Antibiotika är ju infektionsdämpande och hjälper kroppen att avdöda farliga bakterier. Säger pojkvännen att han tar det ena pga det andra ljuger han. Har han missbruksproblem borde du ha märkt det.
    Jag vet mkt väl vad antabus är till för. Och det är just detta jag undrar över OM det han säger är sant, varför ge både antibiotika (för att han sågat av tummen) och antabus som är just för missbrukarproblem med alkohol.
  • Anonym (?)

Klart att det inte är sant. Varför i allsin dar skulle han äta Antabus pga antibotikabehandling. Ibland säger man att antibiotikans effekt avtar i kombination med alkohol men då är det ju bara til att inte dricka (om man alltså inte har missbruksproblem)

Anonym skrev 2008-09-14 14:38:43 följande:
    Anonym (?) skrev 2008-09-14 14:33:34 följande:
  • Anonym

Anonym (?) skrev 2008-09-14 14:40:35 följande:

Klart att det inte är sant. Varför i allsin dar skulle han äta Antabus pga antibotikabehandling. Ibland säger man att antibiotikans effekt avtar i kombination med alkohol men då är det ju bara til att inte dricka (om man alltså inte har missbruksproblem)
    Jo det är så jag också funderat över, men kände att jag ville bolla med någon utomstående, ska ta och föra ett samtal med min kompis ikväll. Tack för att du tog dig tid.
  • Anonym (?)

Men samtidigt, om han har missbrksproblem är det ju bra att han nu tar Antabus så kanske ska du inte ifrågasätta hans, lite löjliga, historia utan bara hålla med ett tag. Att han tar Antabus är ju ett första steg... Tänker jag.
    Lycka till

• Anonym

Anonym (?) skrev 2008-09-14 14:45:39 följande:

Men samtidigt, om han har missbrksproblem är det ju bra att han nu tar Antabus så kanske ska du inte ifrågasätta hans, lite löjliga, historia utan bara hålla med ett tag. Att han tar Antabus är ju ett första steg... Tänker jag.Lycka till
    Jo det har du ju självklart rätt i.. Men och andra sidan så tycker jag personligen att han inte bör ljuga om det för sin flickvän?

Tack :)
  • luutra

Kanske han fått antibiotika utskrivet till sig, och att han då i samband med det berättat om sitt alkoholmissbruk för läkaren då han själv visste om att antikiotikans effekt kan bli nedsatt när man dricker? Och så skrev läkaren ut Antabus? I alla fall så tycker inte jag det låter som något du skall konfrontera honom med, om han dricker för mycket och vill ta tag i det så har inte du med det att göra så länge han inte berättar det för dig. Kanske vet redan flickvännen, men hon har valt att inte säga något om det till dig för att "skydda" sin pojkvän? Oavsett så låter ju det bara som att han har tagit i tu med sina problem.

• Anonym
    luutra skrev 2008-09-14 15:55:22 följande:
    Kanske han fått antibiotika utskrivet till sig, och att han då i samband med det berättat om sitt alkoholmissbruk för läkaren då han själv visste om att antikiotikans effekt kan bli nedsatt när man dricker? Och så skrev läkaren ut Antabus? I alla fall så tycker inte jag det låter som något du skall konfrontera honom med, om han dricker för mycket och vill ta tag i det så har inte du med det att göra så länge han inte berättar det för dig. Kanske vet redan flickvännen, men hon har valt att inte säga något om det till dig för att "skydda" sin pojkvän? Oavsett så låter ju det bara som att han har tagit i tu med sina problem.
    Det är klart han ska ha all heder ifall han tar tag i sina alkohol problem. Men haken är att han verkar ljuga mkt och inte hålla sig till saningen alls. Flickvänen i detta läge vet ingenting. Och undrade såklart också. Men allt är löst nu. Han insåg att han inte kunde driva omkull henne på hans j-vla lögner. Och Min vän insåg äntligen att han ljög för henne. Det sägs ju att kärleken gör en blind och ibland behöver man hjälp av att få ett uppvaknande. Jag har inte gjort detta för att vara elak utan för att jag är rädd om min vän! Har levt med en psykopat innan och vill inte ens min värsta fiende så illa.
  • Anonym

Hur full var han när han sågade av sig tummen? Kan det vara så att han fick antibiotika OCH ett annat läkemedel som han fuckat upp namnet på? Som kanske liknade antabus?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-16 13:49:11 följande:
    Hur full var han när han sågade av sig tummen? Kan det vara så att han fick antibiotika OCH ett annat läkemedel som han fuckat upp namnet på? Som kanske liknade antabus?
    Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte, detta skall ha hänt på arbetstid. Men min kompis har konfronterat honom och det visade att han ljög om de ena efter det andra, så nu känner jag att denna tråd inte är så relivant längre eftersom denna kille har försvunnit ifrån min väns liv och det för gott hoppas jag och även hon. Hon behövde ha någon som fick henne att se med andra ögon på denna kille.

TACK alla som svarat och lämnat några rader!
Svar på tråden antibus i samband med antibiotika?