• Emeraldy

Vad ha i botten på sandlådan?

Vi har köpt en sandlåda till dottern och ska strax fylla den med sand. Har börjat fundera på om man ska nåt i botten? Den är bottenlös och kommer stå på gräsmattan vilket ju kommer resultera i att all sand faktiskt ligger på gräset, vilket kanske inte är så jättekul när vi väl ska ta bort den sen.

Hur har ni andra er sandlåda??

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Vad ha i botten på sandlådan?
  • Nufsan

Vi skulle ha lagt ut nån duk eller plast i botten.

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Emeraldy

Ja, först funderade vi på plast eftersom vi har ett stort plaststycke som bara ligger och skräpar. Men sen började jag tänka på att det då blir helt tätt och då kommer ju allt vatten ligga kvar i sandlådan och det känns ju inte så kul. Man skulle kanske haft nån typ av duk som "andas".... *funderar*

• AmandaPitkänen

Men vad gör det att sanden ligger på gräset?

• MuminMy

Jag hade valt att ha en barriär, både för att sanden annars kommer att försvinna och för att ett barn kan gräva igenom sanden och då blandas sanden med jord.

Det finns ju typ ogräsduk/väv som släpper ignom fukt neråt men inte uppåt.

Vi har träbotten i vår sandlåda.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Nufsan
    Emeraldy skrev 2008-09-14 15:21:01 följande:
    Ja, först funderade vi på plast eftersom vi har ett stort plaststycke som bara ligger och skräpar. Men sen började jag tänka på att det då blir helt tätt och då kommer ju allt vatten ligga kvar i sandlådan och det känns ju inte så kul. Man skulle kanske haft nån typ av duk som "andas".... *funderar*
    Lägg duken som i en kulle under så kommer det bli lite avrinning. Sen finns det dukar som kan släppa igenom iofs, men plasten du har kan du använda.
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Emeraldy
    AmandaPitkänen skrev 2008-09-14 15:23:04 följande:
    Men vad gör det att sanden ligger på gräset?
    Det blir ju rätt svårt att få bort sen när vi ska ta bort sandlådan, tänkte jag...
    MuminMy skrev 2008-09-14 15:24:51 följande:
    Jag hade valt att ha en barriär, både för att sanden annars kommer att försvinna och för att ett barn kan gräva igenom sanden och då blandas sanden med jord. Det finns ju typ ogräsduk/väv som släpper ignom fukt neråt men inte uppåt. Vi har träbotten i vår sandlåda.
    Men om man har en träbotten, rinner regnvatten undan då? Så det inte slutar med att det bara är som lervälling i sandlådan?
  • MuminMy

Ja, det är inte helt tätt och vi har dräningshål i hörnen.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • ängeln83

Vi har lagt fiberduk mellan gräset och sanden.

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°LIAM°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø
  • Emeraldy
    ängeln83 skrev 2008-09-14 18:31:13 följande:
    Vi har lagt fiberduk mellan gräset och sanden.
    Köper man det på trädgårdsbutiker, typ Plantagen?
  • ängeln83
    Emeraldy skrev 2008-09-14 18:49:03 följande:
    Köper man det på trädgårdsbutiker, typ Plantagen?
    Där borde dom ha det, vi köpte vår hos Silvanbygg.
    ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°LIAM°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø
Svar på tråden Vad ha i botten på sandlådan?