Vad får man inte missa i New York?
Jag och min familj ska åka till NY om en vecka.
Är det någon som har tips på vad man kan göra/se? Och vad man absolut inte får missa !
Jag och min familj ska åka till NY om en vecka.
Är det någon som har tips på vad man kan göra/se? Och vad man absolut inte får missa !
Empire State Building, det ÄR värt att stå i kö.....
Frihetsgudinnan, Ellis island..... Ta färjan till Staten Island, perfekt....ta med fika och passa på att få sitta ner, fika och få sightseeing ( frihetsgudinnan, Ellis Island) och att få se Manhattan från vattnet....Det är billigare att se Frihetsgudinnan och Ellis Island på det här sättet. Ta färjan till Staten Island och följ med på vändande tur. Färjan till Staten Island är det ni INTE får missa! Jag gör det VARJE gång jag är i NY. När man sprungit benen av sig, kollat på Empire State Building, Central Park, shoppat, kollat in Times Square, kollat in Triumfbågen i SoHo, kollat in St Patriks Cathedral, sett alla dom fiiina affärerna på Fifth Avenue och Madison Avenue och ätit nån god pasta på nåt italienskt ställe....Det finsn en italiensk restaurang som jag tror ligger på 58.e gatan som heter Angelo's, ganska nära Central park och ganska nära Svenska kyrkan. Svenska kyrkan ska ni gå till, den ligger på 42:a. tror jag och det är en märklig känsla att komma in där, skriva i gästboken och kolla efter om nån man känner skrivit i gästboken, äta svenska kanelbullar och prata svenska mitt i värsta N.Y -vimlet....
Alltså man får inte nåt av det jag skrivit om!
Vill du handla billigt? Då ska du till Forever 21 eller Century 21. Kolla upp adresserna, jag är inte säker på adresserna. Men jag tror att den ena ligger downtown och den andra uptown. Den ena tror jag ligger ganska nära Empire State Building.
Och på Sephora har dom bra smink! Och så Macy´s och Saks Fifth Avenue.... även om du inte har råd att handla så måste du gå in alla fall och bara kolla! Och så finns GAP, Banana Republic och Old Navy, Victorias Secrets, Pottery Barn... På Times Square finns en stor Disney butik, perfekt om man har barn!
Century 21 ligger precis granne med ground zero (world trade center). Har varit där 5 gånger på 4 dagar. :)
J&R säljer elektronik mycket billigare än hemma.
Jag tycker att man inte får missa att göra en manikyr. Gjorde en nyss och det kostade 9 dollar. Hur billigt som helst.
Madame Tussauds tycker jag var väl värt pengarna.
Parkerna i södra manhattan var väldigt vackra.
Älskar verkligen denna stad! Synd att jag åker hem imorgon :(
Jag tycker absolut du ska lägga pengar på att åka med färjan som stannar vid frihetsgudinnan och Ellis Island, framför allt Ellis Island är sååå häftigt! Där gick vi i många timmar, trodde inte alls det var så stort..
Sen får du ju inte missa Broadway! Vi såg Mamma Mia och Monty Pythons Spamalot. Spamalot är det roligaste jag någonsin sett på scen!
Håller med de andra. Vi var dock aldrig uppe i Empire State Buildning utan valde istället att åka upp i Rockefeller center. Därifrån var det en helt uuuuunderbar utsikt över Central Park och man kunde även ta fina bilder på Empire.
Ha det så gött i NY - en underbar stad!
GUD VA AVIS JAG BLIR!! Min största dröm är att åka till New York!
Jag tycker inte att Empire är värt timmars köande. Fått tips på Top of the rock istället. Samma inträde, utsikt, mindre köande.
När vi var uppe i Empire State, så var vi där tidigt, precis när de öppnat och vi behövde inte stå i kö flera timmar, inte ens en halvtimme..
Här är en som åker om två veckor. Kul att läsa alla tips!
Sambon bara måste upp i Empire så jag har väl inte så mycket val, men har heller ingen lust att köa i flera timmar.
Som sagt, är ni där när de öppnar så behöver ni inte köa särskilt mycket..
Är det någon som har bott på vandrarhem i NY? Hur var det?
Ta en promenad över Brooklyn Bridge och ät pizza i Brooklyn!
Ät brunch på Soda Shop i Tribeca (125 Chambers street). Mysigt litet ställe med gammaldags inredning och godis - du kan t.ex köpa Willy Wonkas chocolatebar! :)
Cowgirl i West Village är också bra (519 Hudson street). Som namnet antyder, lite västernstuk. Stora portioner.
Om du gillar att shoppa inredningsprylar får du inte missa Crate & Barrel (finns bl a på Madison Ave). Massor med snygga köksgrejor, ljuslyktor, tavlor m.m. Och bra priser!
Ha så kul - det är verkligen en av världens häftigaste städer!!
Tack för alla super tips! Inte långt kvar nu *längtar*
Rekommenderar varmt big apple hostel på 42:a gatan. Bodde där 10 nätter 2005. Var kanon! Lugnt mitt i smeten! 1 min gångväg till timesquare :) Min syrra har även bott där, hon som rekommenderade det vandrarhemmet.
Prisvärt. Vi hade private room och det var kanon. dock får man dela 2 toaletter med badkar med totalt 4 rum. Funkade fint för oss om man inte är "kinkig.
www.bigapplehostel.com/
Fan nu vill man åka tillbaka jue :)