• sleeping angel

vart ska gamla mormor bo? sthlm

Jag har en gammal mormor, 95 år har hon fyllt och varit pigg och klar länge men nu så börjar det bli lite sämre och vi letar efter ett annat boende till henne, hon bor nu i ett servicehus och egen lägenhet med hemtjänst 5-6 gånger om dagen.

Hon bor på Lidingö i stockholm och i sommras så fick hon plats på ett sjukhem på ön, men det funkade tyvärr inte. Min mormor kommer från ett väldigt borgligt hem och vi vill att hon ska kunna ha det bra de sista åren i livet.

Nu har vi förstått att vi nog måste söka oss in till stan och ett boende där, är det nån som har några tips?
    Nån som har en gammal farmor/farfar/mormor/morfar som bor på ett bra ställe?
    Eller jobbar nån kanske på ett?

Alla tips emottages med glädje!
    Jag har tittat på stockholms sjukhem, ersta och nått mer...nån som har erfarenhet därifrån?

• Svar på tråden vart ska gamla mormor bo? sthlm
  • sleeping angel

Det verkar super men hon behöver ett omsorgsboende, någon som har "koll" på henne 24/7. Är detta det?

• Severus
    sleeping angel skrev 2008-09-14 16:40:42 följande:
    Det verkar super men hon behöver ett omsorgsboende, någon som har "koll" på henne 24/7. Är detta det?

"Vi erbjuder även boende med dygnetruntomsorg i våra
    gästhem, sjukhem och gruppboende i Nockebyhöjden"

Hittade detta på sidan, fast det kanske inte är nåt ändå?
    Svårt att veta exakt, men väninnan jobbade som uska och de var inne ofta hos sina rara gamlingar

Våga Vägra Östrogen
  • sleeping angel

Ja men nu ser jag, fast vi letar inne i stan. Eftersom hon bor på lidingö nu och hon känner till stan men att flytta henne till nockeby kanske bara blir jätteknasigt för henne. Men jag sparar länken. tack

• sleeping angel

Men vet du vad jag såg nu...man ska var mellan 65-75 för att kunna anmäla intresse, hon är 20 år äldre

• Severus
    sleeping angel skrev 2008-09-14 16:54:19 följande:
    Men vet du vad jag såg nu...man ska var mellan 65-75 för att kunna anmäla intresse, hon är 20 år äldre
    oj, ja då är det bäst att leta vidare...
    återkommer om jag får tag i min väninna(som kan flera hem i stockholm)
    Våga Vägra Östrogen
  • Dessie

Måste bara fråga en sak, TS - du skriver att din mormor kommer från ett väldigt borgerligt hem och att ni vill att hon ska ha det bra de sista åren i livet.
    Du tror inte att alla vill att deras gamlingar ska ha det bra när de är på "sluttampen" oavsett om de kommer från ett borgerligt hem eller ej?

• sleeping angel

självklart så vet jag att alla äldre vill och ska ha det bra på slutet.
    Min mormor är dock en mycket bestämd dam med bestämda åsikter om det flesta och mesta. Hon vill vara med människor från samma samhällsklass, överklass, där dom kan sitta och prata om aktier och sina sociatetssaker. Hon vill kunna få ett glas vin till maten, gärna en fördrink.
    Jag jämför med min farmor, för henne var det inte viktigt vilka som var på hennes boende (vad dom gjort tidigare i livet, vem dom är släkt med mm) För min mormor spelar det (tyvärr) en stor roll.

Jag formulerade mig nog illa.

Det är dock skillnad på vad en person som kommer från en borglig familj och en person som kommer från ett icke borligt hem har för preferenser.

• Dessie

Jag jobbar med äldre på ett boende som ligger i ett litet samhälle där de flesta är släkt med varandra på ett eller annat sätt - en del har varit hemmafruar, en del har varit bönder, en har varit sjöman, en har varit chef för ett stort företag, ett par har haft egen framgångsrik firma och så har vi en dam som är lite "fin i kanten" - allihopa trivs i varandras sällskap och dricker gärna ett glas vin till kvällsmaten fredag/lördag, dricker gärna champange med jordgubbar i på nyårsafton.
    De delar med sig av sina erfarenheter till varandra när de sitter där vid matbordet.........

Svar på tråden vart ska gamla mormor bo? sthlm