• Anonym (FP)

Hur räkna ut föräldrapenning för blivande pappan med ob-tillägg osv?Vad skicka in för papper?

Lägger denna i känsliga rummet under ekonomi eftersom jag inte vill gå ut med hur mycket vi tjänar osv. Ska ha barn i början på november.

Har börjat fundera rätt mycket på hur vi ska ta ut föräldrapenningen och vad för papper man behöver ha och skicka in. Hur vi ska lösa det för att få ut så mycket av föräldradagarna som möjligt osv. Försäkringskassans hemsida är så rörig.

Jag har lägsta föräldrapenningen, då jag inte jobbat mer än som timvikarie.

Sambon (blivande pappan) har varit fast anställd sedan juni 2007. Började dagtid första veckorna men jobbat skift sedan i juli 2007. Nu från och med 2 veckor bakåt har han jobbat dagtid och kommer också göra det framöver. Han har en fast lön på 21 370 kr och har utöver det fått en hel del ob-tillägg innan. Han har innan skatt tjänat allt ifrån 21 000 till 43 000 i månaden. Hur räknar man ut hur mycket föräldrapenning han ska ha eftersom det är så olika som han tjänat? Hur blir det eftersom han inte kommer har ob-tillägg mer, kommer då föräldrapenningen grundas på det eller kommer de ob-tillägg han fått innan räknas in i vad han tjänar? Tänkte mest eftersom det är väl 6 månader tillbaka man räknar föräldrapenningen?

Om man enligt föräkringskassans hemsida räknar på om han tjänat 23 000 innan skatt så har han en föräldrapenning på 587 kr innan skatt, 394 kr efter skatt. Jag får 180 kr innan skatt och 141 kr efter skatt.

Så vi har börjat fundera lite på om det är möjligt att han tar föräldrapenning fredag - söndag, alltså 3 dagar per vecka och får (om man räknar utifrån 394 kr/dag efter skatt och 4 fredag - söndag per månad) ut ca 4728 kr, medan om jag skulle ta 5 dagar per vecka (vill försöka spara så mycket dagar som möjligt) får ut ca 2820 kr. Sen hur mycket sambon förlorar från jobbet om han är hemma en dag i veckan vet vi ju inte, men om man räknar på 21000/20 (arbetsdagar) är en arbetsdag ca 1000 kr som då blir 4000 per månad om han är hemma en dag i veckan eller?

Vilka papper ska föräkringskassan han från den blivande pappan? måste de ha lönepapper? isåfall för hur många månader bakåt?

Så rörigt, men jag hoppas på er hjälp. Tack

• Svar på tråden Hur räkna ut föräldrapenning för blivande pappan med ob-tillägg osv?Vad skicka in för papper?
  • Anonym (essi)

jag kan inte svara på alla frågor, men när jag skicka in min ansökan om HP fick jag hem ett papper efter ett par veckor, som jag skulle lämna till arbetsgivaren så att hon kunde fylla i årsinkomst. på det pappret skulle hon även fylla i om jag hade ob o liknande, så att detta kunde räknas med i min HP. Men detta var alltså ett papper som FK skickade till mig så att jag kunde få ifyllt och skicka tillbaka, jag behövde inte skicka ngt från början. Antar att det borde funka lika samma om man ansöker om FP, eftersom det handlar om att beräkna en summa som bygger på årsinkomst...

• Anonym (FP)

Hur mycket per månad borde sambon förlora i lön ungefär om han är hemma varje fredag? bör det vara runt 4000 kr?

• Anonym

Jag inte fått någon ersättning för min ob-tid, fp:n räknas på min månadslön.
    Det är nog bäst att du ringer fk.

• Pjatt

Han kommer få hem papper från fk när han ansöker om FP där arbetsgivaren/lönekontoret skall fylla i alla löneuppgifter och skicka in till FK. där kommer de beräkna hqans årsinkomst och har han då OB så räknar lönekontoret automatiskt med detta när de skriver ner hans årslön. Utefter det beräknar då fk ett SGI som ligger som grund för vad han får ut per dag. Siffran kan jag inte i huvudet. man kan enkelt gå in på fk´s hemsida och ändra årsinkomsten för då kommer de skicka pappren eller om man ringer dem.
    vet inte om detta blev jätte rörigt nu för dig men hoppas det hjälpte lite

Elin Maria Cecilia 070622
  • Anonym (FP)

men eftersom att han haft ob-tillägg innan,
    (dvs under en del av de 6 månader innan bf som de räknar ut föräldrapenningen ifrån) så bör de ju räknas med i uträkningen om hur mycket föräldrapenning han får. Men frågan är eftersom att han nu inte kommer få något ob om han skulle jobbat, får han då ändå föräldrapenning uteifrån en del av tiden han hade ob?

Tack för alla era svar. lite klarare blir det iaf

• Pjatt

jo de räknar juh sex månader bakåt så då borde han kunna tillgodo göra sig ob han fick då. min man tjänade bättre innan våran skruttan kom och det var den lönen han hade då de beräknade sgi på.

sen hur mycket han förlorar på att vara hemma du får helt enkelt sätta dig och räkna på vad han i snitt tjänar per dag utifrån hans grundlön

• Anonym (essi)

men räknas dagslön i månadslön/30 eller månadslön/20?

• Pjatt

man brukar juh göra ett visst antal timmar i månaden... ca 160 timmar i månaden kan skilja lite på hur mnga vardagar det ligger i en månad så ta månadslönen dela den och se vad du får i timmen sen kan man enkelt räkna på vad man förlorar per dag

• Pjatt

så med andra ord skulle ts kille förlora runt 4274kr innan skatt på att vara hemma en dag i veckan. om jag räknade på månadslönen ¨på 21370 och att han har en anställning på 160timmr/veckan

• Anonym (FP)

Tack för all din hjälp pjatt

• sunshine03

jag jobbar skift..

och på min inkomstuppgift (lönekontoret fyllde i den)...
    Så skrev dom månadslönen + ob (har ett fast ob)..
    Sen så räknas årslönen ut efter det..

För när jag räknaar ut på fk hur mycket jag ska få i fp.. så skriver jag in årslön och hur många dagar i månaden jag ska ta.. så räknar dom ut hur mycket man får..

och om du har internet id på fk.. så klan du fylla i årslön och att han tar t ex 3 dar i veckan..

Sen hur många timmar det blir i månaden beror väl på hurdant skift han jobbar.. vi har 36timmar/v i snitt.. jag jobbar 4-skift..

• Anonym (Kille)

Jag bad min arbetsgivare om ett intyg på hur mycket
    jag hade tjänat de senaste 6 månaderna. Som jag sedan skickade
    in till försäkringskassan.
    Passar bra om man som jag arbetar olika tider (ob vissa veckor)
    samt ganska mycket öt.

Svar på tråden Hur räkna ut föräldrapenning för blivande pappan med ob-tillägg osv?Vad skicka in för papper?