Hur räkna ut föräldrapenning för blivande pappan med ob-tillägg osv?Vad skicka in för papper?
Lägger denna i känsliga rummet under ekonomi eftersom jag inte vill gå ut med hur mycket vi tjänar osv. Ska ha barn i början på november.
Har börjat fundera rätt mycket på hur vi ska ta ut föräldrapenningen och vad för papper man behöver ha och skicka in. Hur vi ska lösa det för att få ut så mycket av föräldradagarna som möjligt osv. Försäkringskassans hemsida är så rörig.
Jag har lägsta föräldrapenningen, då jag inte jobbat mer än som timvikarie.
Sambon (blivande pappan) har varit fast anställd sedan juni 2007. Började dagtid första veckorna men jobbat skift sedan i juli 2007. Nu från och med 2 veckor bakåt har han jobbat dagtid och kommer också göra det framöver. Han har en fast lön på 21 370 kr och har utöver det fått en hel del ob-tillägg innan. Han har innan skatt tjänat allt ifrån 21 000 till 43 000 i månaden. Hur räknar man ut hur mycket föräldrapenning han ska ha eftersom det är så olika som han tjänat? Hur blir det eftersom han inte kommer har ob-tillägg mer, kommer då föräldrapenningen grundas på det eller kommer de ob-tillägg han fått innan räknas in i vad han tjänar? Tänkte mest eftersom det är väl 6 månader tillbaka man räknar föräldrapenningen?
Om man enligt föräkringskassans hemsida räknar på om han tjänat 23 000 innan skatt så har han en föräldrapenning på 587 kr innan skatt, 394 kr efter skatt. Jag får 180 kr innan skatt och 141 kr efter skatt.
Så vi har börjat fundera lite på om det är möjligt att han tar föräldrapenning fredag - söndag, alltså 3 dagar per vecka och får (om man räknar utifrån 394 kr/dag efter skatt och 4 fredag - söndag per månad) ut ca 4728 kr, medan om jag skulle ta 5 dagar per vecka (vill försöka spara så mycket dagar som möjligt) får ut ca 2820 kr. Sen hur mycket sambon förlorar från jobbet om han är hemma en dag i veckan vet vi ju inte, men om man räknar på 21000/20 (arbetsdagar) är en arbetsdag ca 1000 kr som då blir 4000 per månad om han är hemma en dag i veckan eller?
Vilka papper ska föräkringskassan han från den blivande pappan? måste de ha lönepapper? isåfall för hur många månader bakåt?
Så rörigt, men jag hoppas på er hjälp. Tack