• Little Ms Chatterbox

Vilken klippning och balsam till tunt, fint lite lockigt hår?

Min 2-åriga dotter snurrar sitt hår när hon är "gosig", när hon vaknar är hela huvudet fullt av korvar som ska redas ut. En del går väl ann om man kan snurra dom baklänges och lyckas få upp själva knuten, men det tar tid. Dt är inte alla som jag kan få upp så då får jag klippa bort själva knuten. Jag har hört talas något spraybalsam som man kan spraya på torrt hår så det blir lättare att reda ut och behöver inte sköljas ur. Någon som vet vad det är?

Sen skulle jag behöva klippa henne, håret lockar sig i topparna och hennes snurrade gör fina korkskruvar bak i nacken. Vilket är bäst att klippa håret, rakt av eller uppklippt? Med tanke på att slippa så många tovor och korvar som möjligt.
    Jag hoppas kunna spara hennes hår till lite längre men fattar inte hur det ska gå till så som hon håller på.

Någon som kan hjälpa mig?

Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
  • Svar på tråden Vilken klippning och balsam till tunt, fint lite lockigt hår?
  • Pormoicheia

det går inte att sätta upp det på något sätt?

• linjes

Uppklippt och sen finns det bra balsamspray man kan använda

• Little Ms Chatterbox
    Pormoicheia skrev 2008-09-14 18:49:30 följande:
    det går inte att sätta upp det på något sätt?
    Hon drar ur alla tofsar för att kunna snurra håret, det är hennes grej. En del har snuttefilt och suger på tummen. Hon snurrar håret.
    linjes skrev 2008-09-14 18:50:54 följande:
    Uppklippt och sen finns det bra balsamspray man kan använda
    Gör de vanliga hårprodukttillverkarna det elelr måste jag till frisören för att köpa? Vet du något bra  märka? Får inte lukta "tant"
    Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
  • Pormoicheia

Det finns en balsamspray som egentligen är till för hästar, och hundar som är jättebra, billig och dryg och dessutom enbart vårdande för håret.

Sjäbogårdens man, svans och pälsspray heter den.
    sjobogarden.se/productdetails.aspx&cat=1&name=Horse

Går att köpa på ÖB om jag inte missminner mig.

OK.
    Det låter ju lite fel och konstigt då det är en produkt för djur.
    Men jag är no pooare (använder alltså inte kemikalier i håret) och den är så pass bra att den t.o.m. är godkänd att använda för mig.

Den sliter inte på håret som många andra kemikaliska produkten, luktar gott utan att lukta starkt (lukten märks dock bara av när man sprayar på det sen försvinner den) och gör håret glansigt, lättkammat och jättefint.

Annars så kan du ju prova budgetvarianten (som enligt mig kan vara den bästa).
    Fördela lite, lite olja (kallpressad) i händerna (smörj in den helt enkelt) och dra dem genom håret på dottern.
    Men man ska bara ta jättelite (typ 1-2 droppar) så pass att man känner att man smörjt in händerna men inte är ett dugg kladdig.

Det återfuktar dessutom håret och behöver inte heller tvättas ur (om man inte tagit för mycket) eftersom håret suger åt sig av oljan.

• camilla178

Till min dotter använder jag Detangling milk från Sebastian, inköpt hos frisör. Det är ett balsamspray som är otroligt drygt och jag tycker att det är bra till henne då hon har lockigt och fint hår.

Ella bella bus 051027
  • linjes

Zander O Cayenne skrev 2008-09-14 20:33:54 följande:

Gör de vanliga hårprodukttillverkarna det elelr måste jag till frisören för att köpa? Vet du något bra  märka? Får inte lukta "tant"
    Nä kolla på närmaste affär,här finns det på ica, natusan balsamspray för barn använder vi, luktar inte tant
  • Tikka

Vi använder också Natusans, funkar jättebra för dotterns hår. Däremot blir det ju snorhalt där man sprayat, lite kommer ju alltid på golvet. Vi har slagit halvt ihjäl oss på klinkergolvet i badrummet innan vi kom på vad det var. Så nu får hon stå på ett badlakan när hon ska "sprayas".

Svar på tråden Vilken klippning och balsam till tunt, fint lite lockigt hår?