• Anonym (svartjobb)

    Är det olagligt att JOBBA svart?

    Jag som rubriken säger...Är det olagligt eller är det bara olagligt att betala någon svarta pengar för jobb?

  • Svar på tråden Är det olagligt att JOBBA svart?
  • Anonym

    Klart det är olagligt att jobba svart -du betalar ju ingen skatt! Att det sedan är arbetsgivaren som skulle ha betalat in skatten spelar ingen roll om du är medveten om det. Vet du inte om att du jobbar svart -tror allt är ok- så kan du ändå åka dit när du inte deklarerat inkomsten.

  • fruis

    Precis, du kan åka dit för att du inte deklarerat för dina inkomster medan arbetsgivaren åker dit för att inte ha betalat sociala avgifter.

  • Anonym (va?)

    Anonym (nej) skrev 2008-09-14 21:38:34 följande:


    Det beror på vad det är för ett jobb.
    Jasså? Eftersom att definitionen på att "jobba svart" väl ändå är att man utför ett arbete som man får betalt för där man borde betala skatt men inte gör det, så beror det vl inte på vad det är för slags jobb..Jobbar man svart så gör man..Arbetar man på ett lagligt sätt utan att betala skatt så arbetar man inte svart...
  • Anonym (nej)

    Under en tid i mitt liv gock jag på soc, och dom penarna räcker ju inte till mycket så en kompis hade sex mot betalning. Dom pengarna kan man ju inte säga till soc att man fick..och vadå sociala avgifter...det går ju inte.
    Så det spelar roll vad pengarna kommer ifrån ju..

    Anonym (nej) skrev 2008-09-14 21:38:34 följande:


    Det beror på vad det är för ett jobb.
  • Anonym

    när jag gick på socialen hade jag sex mot betalning regelbundet.

    Enda räkning jag hade var hyra och el,och telefon 100 kr,och busskort 175 kronor.
    Jag snålade massor men för att ha pengar till kläder då och då så sålde jag sex.

    Är det svartjobb?jag ser inte det som så.

  • Anonym (va?)
    Anonym skrev 2008-09-14 21:50:48 följande:
    när jag gick på socialen hade jag sex mot betalning regelbundet.Enda räkning jag hade var hyra och el,och telefon 100 kr,och busskort 175 kronor.Jag snålade massor men för att ha pengar till kläder då och då så sålde jag sex.Är det svartjobb?jag ser inte det som så.
    www.realtid.se/ArticlePages/200703/22/20070322130532_Realtid680/20070322130532_Realtid680.dbp.asp

    Inte bara det att du sket i att betala skatt (dvs jobbade svart), du bidragsfuskade dessutom...
  • Anonym

    men om man formulerar om frågan..jag tog inte och sålde min kropp,nej männen i fråga gav mig extra pengar efteråt för de tyckte jag behövde det.
    Då har jag inte jobbat svart eller hur??

  • Anonym (va?)
    Anonym skrev 2008-09-14 22:42:48 följande:
    men om man formulerar om frågan..jag tog inte och sålde min kropp,nej männen i fråga gav mig extra pengar efteråt för de tyckte jag behövde det.Då har jag inte jobbat svart eller hur??
    Du skrev att du hade sex mot betalning. Om du sen ändrar det till att du fick pengarna i gåva så är det nog ändå itne "gilltigt" i skateverkets ögon. Då kan ju jag arbeta 9-17 gratis på Maxi varje dag (är ju knappast förbjudet att jobba volontärt..)och sen kan chefen ge mig ett kuvert med sedlar i "gåva" för att han tycker att jag behöver det. På så vis hade ju ALLA som jobbar svart kunnat komma undan.

    Nu känns det som att prostitutionsverksamhet är lite mer svårhanterligt rent skattetekniskt, men om du får pengar av ett flertal män i smaband med sex så tror jag nog att de skulle kunna bli dömda för att ha köpt sex, och du för att inte ha redovisat din inkomst (helt sjukt med sexköpslagen som kriminaliserar köpet men inte säljandet..). Och även om du skulle kunna komma undan med att säga att ett gäng okända karlar som du sexar runt med har för vana att sticka till dig pengar som gåva och inte som byteshandel så återstår fortf bidragsfusket.

    NEj nu blev det för komplicerat för mig. Natti! :)
  • Anonym (nej)

    Hur får du det till bidragsfusk, men kan ju inte enbart leva på socialen..
    och ska man säga på soc att ja, jag har mitt sexarbete också...
    Snälla, det går inte fattar du väl.

    Anonym (va?) skrev 2008-09-14 22:48:38 följande:


    Du skrev att du hade sex mot betalning. Om du sen ändrar det till att du fick pengarna i gåva så är det nog ändå itne "gilltigt" i skateverkets ögon. Då kan ju jag arbeta 9-17 gratis på Maxi varje dag (är ju knappast förbjudet att jobba volontärt..)och sen kan chefen ge mig ett kuvert med sedlar i "gåva" för att han tycker att jag behöver det. På så vis hade ju ALLA som jobbar svart kunnat komma undan.Nu känns det som att prostitutionsverksamhet är lite mer svårhanterligt rent skattetekniskt, men om du får pengar av ett flertal män i smaband med sex så tror jag nog att de skulle kunna bli dömda för att ha köpt sex, och du för att inte ha redovisat din inkomst (helt sjukt med sexköpslagen som kriminaliserar köpet men inte säljandet..). Och även om du skulle kunna komma undan med att säga att ett gäng okända karlar som du sexar runt med har för vana att sticka till dig pengar som gåva och inte som byteshandel så återstår fortf bidragsfusket.NEj nu blev det för komplicerat för mig. Natti! :)
Svar på tråden Är det olagligt att JOBBA svart?