• pricken745

moderkaksprov

ska göra moderkaksprov imorgon...ssååååå nervös idag och säkert ännu mer nervös imorgon

Är det någon som vet om man kan jobba dagen efter??? och hur lång tid det tar för att få svar??

• Svar på tråden moderkaksprov
  • pricken745

Tyvärr gick det inte att göra moderkaksprov idag då moderkakan satt lite bakom och han kunde inte komma åt den utan att riskera babyn.........någon annan som varit med om det????

Fått ny tid om 2 veckor och då gör doktorn antingen FVP eller MKP.

Han sa dock något om att huvudet var väldigt litet och börjar nu ska klart noja om att barnet inte utvecklats ordentligt......visste inte att man skulle bli så här nojig när man är gravid ....är det bara jag som oroar mig för allt och inget?????

• Bebbe3

Ja jag var med om det. Åkte till KS och fick veta att min MK låg i bakvägg så det var bara att vänta 3 veckor till FVP... lång dryg väntan men nu är allt klart, snabbsvar samt fullständig kromosomanalys... Allt var super!!! Men väntan är jobbig.
    Men varför sa han så utan att ge ett svar till varför det var så... gjorde de inget ordentligt UL istället?????

• pricken745

Fattar inte heller varför han sa så.....och jag var så besviken över att MKP inte gick att göra ..så jag reagerade inte äns förrän nu i efterhand......ska ringa och prata med min barnmorska imorgon tror jag.

Håller med om att väntan e jobbig.....Hur lång tid tog det innan du fick svar.??? läste någonstans att snabbanalys bara tar 48 timmar ....men han sa att det skulle ta en vecka för svaren.

Skönt att alla dina prover var bra!!!

• Sarh

usch, förstår att det är jobbig väntan. Var supernervös inför mitt NUPP bara!
    Lycka till och hoppas allt går vägen som det ska!

• The Frog

Förstår att det måste vara jobbigt att vänta ytterligare. Jag går in i 14de veckan och nojjar över allting! Vi har förmodligen tänkt att göra FVP, har en tid den 30 sep, men vi kan avboka om vi ändrar oss. Det är så himla svårt att bestämma. Jag vill göra det, men önskar att det inte var några risker. Jag fyller 34, så jag är väl inte helt i riskzonen, men vill ändå vara säker.

Lycka till och hoppas att allt går bra!

• Johannika
    Bebbe3 skrev 2008-09-15 13:30:48 följande:
    Ja jag var med om det. Åkte till KS och fick veta att min MK låg i bakvägg så det var bara att vänta 3 veckor till FVP... lång dryg väntan men nu är allt klart, snabbsvar samt fullständig kromosomanalys... Allt var super!!! Men väntan är jobbig.Men varför sa han så utan att ge ett svar till varför det var så... gjorde de inget ordentligt UL istället?????
    Hej, Måste bara passa på att fråga. Du skriver att svaren var "super". Det kan väl eg. bara vara normalt eller inte normalt sas. Jag gjorde MKP och fick först snabbsvar om normal kromosomantal, och sedan efter "fullständig" analys ett svar om att allt var normalt. Det finns väl ingen "gradering", eller?
  • Bebbe3

Johannika: för mig var det "super" (normalt)!!!

• Johannika
    Svar på #7
    Någon annan?
  • Alisa

Vi fick åka in tre veckor i rad för att kolla om det gick. Både första och andra sa de att det var risk för fostret, tredje gången var det också svårt. Men läkaren sa att vi skulle göra ett försök, annars vänta till FVP. Men hon klarade det, vilket var skönt.

Vi gjorde provet en måndag och fick svar brevledes på fredagen samma vecka. Dock har vi haft kontakt med genetiker så henne pratade jag med redan på torsdagen innan hon berättade hur svaret var.

Tycker det låter oerhört oprofessioneltt av läkaren att kommentera huvudstorlek och sedan bara låta er gå. Klart att ni blir oroliga!

Johannika - Som du skriver så får man först kromosomantal (snabbsvaret) och den längre analysen kan visa ytterligare. Jag har t.ex. två kromsomer som sitter ihop (en 14 och en 21), vilket inte snabbsvaret visar (jag har ju rätt antal kromosomer) utan det visar endast den längre analysen.

• pricken745

Tycker också doktorn var oproffsig...... pratade med barnmorskan dagen efter och då sade hon att det inte är någon fara....tvärtom så betyder ett liet huvud att det e mindra risk för down syndrom.....så det va ju skönt

Hoppas verligen att vi inte behöver gå dit 3 veckor i rad....hoppas verkligen de kan utföra testet när vi ska dit 29/9 igen.

Men vad betyder att 2 kromosomer sitter ihop???

• Alisa
    Pricken - Man har ju 23 par kromsomer, två som kallas nr 1, två nr 2 osv... Och de sitter vanligtvis inte fast i varandra utan "löst". Men två av mina gör det, i alla celler.
    Fast det har ingen betydelse för mig, jag ser precis likadan ut som alla andra    och har inte fått någon annan påverkan, förutom just en sak och det är att jag har högre sannolikhet att få ett barn med ds.
    I vanliga fall har en 20-åring sannolikhet 1:1500, en 40-åring 1:100 (läste jag) medan jag har ungefär 1:6, alltså 10-15%.
    Sorry lite OT..
  • pricken745

Nu har jag äntligen kommit hem från att ha gjort fostervattenprov...sååååå skönt att det är över.....

Det var nog värre för min man som höll på att svimma efteråt....är det någon annan som varit med om samma sak?

Glömde fråga honom dock om när man svar....vet någon hur lång tid svaret tar? Gjorde det på ultragyn på Odenplan.

• pricken745

Såg precis att jag redan fått svar om hur lång tid svaret tar

• pricken745

Måste ju dessutom fråga om någon av er haft blödning eller fostervatten som läckt ut efter fostervattenprov???

• bb93

Hi,

I am going to do MKP in Karolinska Solna tomorrow morning. I am in 13 weeks and my high risk probability is 1:37. I am very much scared about the test itself. If I am going to hurt the baby or if I have miscarriage. How the doctors are in KS. Do the doctors can manage to get the sample in one attempt or they need to attempt 2/3 times? In that case it will be very bad for the baby. I am really scared. How painful will it be the test? If the miscarriage rate is 1% and I m in high risk of 2.7% of getting  a DS baby, is that worthy to do the test? Can anyone reply as soon as possible?

• Kitty baby

Hi, I Did mkp and it do not hurt, you Will se the baby om the monitor the whole time. I Think the doctors at KS do this all the time so try not to worry so much. Best wishes!

Svar på tråden moderkaksprov