• Anonym

Hur mycket kan man få i lån om man är ensamstående?

Som rubriken.
    Om man tjänar typ, 15-30.000 varje månad!?

Kollar de bara på beskattningsbar inkomst, eller barnbidrag, underhåll och efterlevnadsstöd odyl.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-14 21:17
    Och nu tänker jag huslån.

• Svar på tråden Hur mycket kan man få i lån om man är ensamstående?
  • Sommarbarn 2007

Eh, ring din bank. rätt stor skillnad på 15 och 30 tusen. de bedömer din betalningsförmåga.

• Anonym (alla)

Alla inkomster och alla utgifter räknas in. Dvs även barnbidrag mm men också vad det kostar att ha barn.

Håller med föregående, rätt stor skillnad mellan 15 - 30 tkr, dessutom ännu större skillnad om man räknar före eller efter skatt.

• Anonym

Ok, ingen ensamstående som kan komma med en egen erfarenhet av att ha haft en inkomst mellan 15-30.000? För det är ungefär det jag kommer ha EFTER skatt när jag ska köpa hus, med alla inkomster inräknade.

• Anonym (låglön)

Har en inkomst på 11 000 inkl barnbidrag. KOmmer att få bostadsbidrag men vet ej hur stort. KOmmer att låna ca 200 000 för att lösa ut maken ur huset och det skulle gå bra eftersom jag inte hade några andra lån

• Lilly14

Jag har väl ut ca 21 000 efter skatt och fick låna 1,2 miljoner till en lägenhet utan problem.

• Anonym

Ok, ja det lät betryggande :)

Lilly14 skrev 2008-09-14 21:57:40 följande:
    Jag har väl ut ca 21 000 efter skatt och fick låna 1,2 miljoner till en lägenhet utan problem.
  • Anonym (villa)

jag har ut ca 23 000 kr efter skatt och fick låna 2,350 000 kr till en villa ensam

• Anonym (ej villa)
    Anonym (villa) skrev 2008-09-14 22:33:01 följande:
    jag har ut ca 23 000 kr efter skatt och fick låna 2,350 000 kr till en villa ensam
    det låter ju nästan vansinnigt. nappade du på det?
  • Waldo

Att tjäna 15 -30' är en oerhört stor skillnad.
    Frågan går inte ens att svara på generellt på det spannet.
    Varför skiftar ekonomin så mycket?
    Vad ligger du på i årslön.
    Är det ett fast jobb vi pratar om
    Är det provition som gör att du tjänar så varierat osv osv

• Anonym

Nej, asså jag ville komma i kontakt med folk som har erfarenhet av att ligga mellan 15-30.000. Jag tror nämligen att jag kommer att ha så mycket i inkomst efter jag studerat klart. Men vet inte säkert eftersom jag inte fått jobbet än. Men jag pratar om ett fast jobb.

Waldo skrev 2008-09-15 00:05:56 följande:
    Att tjäna 15 -30' är en oerhört stor skillnad.Frågan går inte ens att svara på generellt på det spannet.Varför skiftar ekonomin så mycket?Vad ligger du på i årslön.Är det ett fast jobb vi pratar omÄr det provition som gör att du tjänar så varierat osv osv
  • superanna

Då är det ju ganska ointressant att spekulera i det såhär tidigt.. Varken vi eller banken vet ju något om ränteläget i framtiden när du börjat jobba.. eller vad för typ av anställning du har..

• Anonym

Nej, just därför jag vill prata med andra som FÅTT lån.

superanna skrev 2008-09-15 12:24:47 följande:
    Då är det ju ganska ointressant att spekulera i det såhär tidigt.. Varken vi eller banken vet ju något om ränteläget i framtiden när du börjat jobba.. eller vad för typ av anställning du har..
  • Anonym (alla)

Håller med superanna, att andra fick lån i den låne-marknad som var då säger inget om hur det blir i framtiden, varken om dina lånemöjligheter, din inkomst eller om du får jobb.

Lite varningsklockor tycker jag det är när du redan i tanken börjar "slösa" och låna pengar som du inte ännu har ekonomi för att låna. Innan du lånar tycker jag att du ska jobba ett tag och lägga undan en buffert, det är ett måste om man äger sitt boende.

• Anonym

Ehh, ja jag ska köpa ett hus om typ fem år. Jag ska jobba minst två år innan jag tar ett lån och ska ha fast antställning innan dess. Vart "slösar" jag?
    Enda anledningen till att jag undrade är för att jag är ensamstående. Trodde inte man kunde få ett stort lån då.
    Jag ska inte köpa hur förens jag sparat ihop 100.000 och jag har sparat ihop en del redan. Så om 5 år så lär jag ju ha min handpenning.
    Gillar inte när folk antar saker.

Anonym (alla) skrev 2008-09-15 12:33:09 följande:

Håller med superanna, att andra fick lån i den låne-marknad som var då säger inget om hur det blir i framtiden, varken om dina lånemöjligheter, din inkomst eller om du får jobb. Lite varningsklockor tycker jag det är när du redan i tanken börjar "slösa" och låna pengar som du inte ännu har ekonomi för att låna. Innan du lånar tycker jag att du ska jobba ett tag och lägga undan en buffert, det är ett måste om man äger sitt boende.
  • Anonym (Ååh)

Men herregud! Det enda hon(?) gjorde var att fantisera "öppet" om framtiden litegrann.
    Varför kan folk inte bara svara på frågorna alternativt låta bli om man inte har svar?
    Vad är poängen med att ifrågasätta en fråga och försöka nästan övertala personen till annat, eller komma med "förnuftiga" motsvar?
    Hjälp henne att spekulera lite, jag tror att hon är fullt på det klara själv med hur verkligheten ser ut, eller låt henne vara.

• Anonym

Mmm, mena det *haha*

Anonym (Ååh) skrev 2008-09-15 12:40:49 följande:

Men herregud! Det enda hon(?) gjorde var att fantisera "öppet" om framtiden litegrann. Varför kan folk inte bara svara på frågorna alternativt låta bli om man inte har svar? Vad är poängen med att ifrågasätta en fråga och försöka nästan övertala personen till annat, eller komma med "förnuftiga" motsvar?Hjälp henne att spekulera lite, jag tror att hon är fullt på det klara själv med hur verkligheten ser ut, eller låt henne vara.
  • Anonym (villa)

Anonym (ej villa) skrev 2008-09-14 22:48:16 följande:

det låter ju nästan vansinnigt. nappade du på det?
    Har bott i snart 2,5 år och trots att räntekostnaden ökat med nästan 3000 kr på dessa år så är det inga problem. Driften är bara 1000 kr på huset (inkl allt utom hushållsel) , så det är ju billigt iallafall
    Handelsbanken gav mig dessutom ränterabatt 0,75 % så det var ju en jättebra deal! Huset har dessutom gått upp ca 500 000 kr till dess så jag är supernöjd.
  • Anonym (alla)

Att vara ensamstående är inget hinder för att låna pengar till hus, lägenhet, båtar eller vad som helst. Bara man har en ekonomi som klarar av att betala tillbaks + leva.

Har själv lånat till radhus när jag var ensamstående. Lånet var inget problem däremot underhållet (=jag är inte så händig).

Lycka till med dina planer!

Svar på tråden Hur mycket kan man få i lån om man är ensamstående?