• kokoskärlek med bubblor

Vad ska man äta om man misstänker magkatarr?

Vad ska man äta/undvika att äta om man misstänker magkatarr?
    Jag har så ont, funderar på att besöka vc imorgon eller kanske köpa något receptfritt. Aldrig haft det innan, men känns som om att det kan vara det..
    Vad bör jag tänka på ang. maten?

• Svar på tråden Vad ska man äta om man misstänker magkatarr?
  • April Mamma

Mild mat som tex kokt fisk, ris.
    Undvik kaffe,the,tobakt,alkohol osv.

Börja med att gå till apoteket i mon, köp något och känn sedan efter innan du bokar tid hos vc.

Jag drack Gaviscon när jag hade magkatarr.

• Wren

tänk mild mat, typ kokt fisk och ris, drick vatten till. ungefär som vid magsjuka helt enkelt.

uteslut mjölk, gluten och allt för mycket fibrer. sen tillsätter du en sak i taget.

Ok tack
    Börjar med att köpa något på Apoteket
    Annars blir det vc
    Hur känner ni när ni har magkatarr?

• April Mamma
    kokoskärlek med bubblor skrev 2008-09-14 21:21:34 följande:
    Ok tackBörjar med att köpa något på ApoteketAnnars blir det vcHur känner ni när ni har magkatarr?
    Svid/ont vid magmunnen. (mellan tuttarna typ, lite längre ner kanske =) ) Sedan illamående. Har i perioder kräks också.
    Lever nu ett lungt harmoniskt liv som småbarnsmamma så jag känner inte av så ofta längre...värre var det när man festade o levde livet som ung/singel

För mig så ligger det latent i kroppen, det kan blossa upp o sedan försvinna för att sedan komma tillbaka..
    Jag gjorde ett test för ca 10 år sedan o då såg dom att jag "hade det i kroppen"
  • menilla

Har kronisk magkatarr och kommer tyvärr aldrig bli av med det. Som tur är så ligger det vilande en stor del av tiden.

Men när det kör igång så börjar det med sug precis under bröstbenet,fortsätter med illamående, tryckkänsla, svidande, konstant hungrig, ännu mer ilamående, orolig mage med många toalettbesök, smärta, inte kunna äta, huggande smärta, ännu mer illamående, jätte kramper i magen.
    Ja, ungefär i den ordningen kommer det.

Går på maxdoseringar av mediciner. Olika mediciner varje gång, min kropp är ganska så mättad på dessa mediciner och det är inte alltid att det som jag tog sist funkar denna gång.
    Magkatarren har lett till b12 brist samt sjunkande järnvärde, vilket innebär att jagsnällt får ta medicin mot detta varje dag.

Men jaghar haft det så här i 10 år och lärt mig fixa det. Bara trist närskoven kommer och innan man hittar rätt medicin för den omgången.

Ja, det var kanske lite långt..........

• menilla

Precis som aprilmamma ser jag.
    Finns fler som har skitet.

Gick också genom en gastro som konstaterade det.

• Ankissen

Jag har haft magkatarr sen jag gick i högstadiet. Äter Losec mups vid behov, men det är inte så ofta numer. Fil är jättebra, och även bananer funkar på mig.

Mamma till världens sötaste Elliot

Tack så mycket för svar
    Skickade iväg sambon att köpa fil o bananer nu

• wildrose1971

Jag har haft magkatarr i många år men nu var det länge sedan jag hade någon längre period. Nu räcker det med att jag får känningar så v et jag vad jag ska göra för att få bukt med det. Vad man kan eller inte kan äta är väldigt individuellt. Själv slutade jag helt med att steka mat på spisen (använder ugnen istället utom vid vissa tillfällen men jag steker aldrig hårt). Att undvika laktos har också hjälpt. Men, det som haft bäst effekt är att sluta stressa, svårt att göra men lätt när man väl får kläm på det.

Medicin använde jag endast vid graviditet (gaviscon). Har provat några andra läkemedel men att illamående och magproblem är bland de vanligaste biverkningarna irriterar mig hysteriskt. Så, ingen mer medicin för mig.

Homeopati kan också vara ett bra hjälpmedel!!

Tack
    Försökt äta bra idag, men det är svårt att veta vad man ska äta..
    Till middag blev det kokt fisk och potatis
    Men under dagen då? Frukost? Lunch?

• mimmi 1

pepsid funkar på mej... men jag har inte på långt när, så besvärligt som menilla tex. får ibland, utan påvisbar orsak,(stress? mycket kaffe? slarvat med maten? ) och känner det som sug i magen, nästan som hungerkänsla, men ändå som jag är proppmätt, svårt att beskriva, ibland har jag en klumpkänlsa i halsen åxå, då tar jag pepsid, ett par dagar, och ordningen är återställd

• elision

Äppelcidervinäger!!!

2-3 msk på morronen i ca 2-4 veckor varje dag....sen tar du vid behov. Jag tar kanske 4-5msk.

Kostar runt 32kr på hälsokosten. Jag tycker ofiltrerad är bäst. Definitivt värt att prova.

• 02Smulan

Här är en till som haft det så länge jag kan minnas...
    Blossar upp ibland, och får jag tex magsjuka så tar det lääänge innan magen är i normal form igen pga katarren.

Nån som känt av ont i ryggen i samband med katarr? Precis på baksidan av där magsäcken sitter om ni förstår, mitt på ryggen.

• Ejin

har haft magkatarr till o från ett par år... nu för tiden är de inte så farligt men om ja skulle börja stressa mkt o äta dåligt så kommer de ju igen... all form av fett triggade i gång de för mej... såser o sådant var verkligen no no... yoghurt o banan gick alltid bra.. mkt sallad o sånt till lunch blev de... o grovt bröd... pasta brukade funka bra om de inte var nån fet sås till då... under flera år kunde ja inte äta pizza eller dricka alkhol utan att få såååå sjukt ont i minst en vecka efteråt,.. det ar kämpigt minst sagt.... sluta stresssa om du gör de är mitt bästa råd... jg åt även omperazol sandoz (finns recepfritt på apoteket) i två veckor varje dag som en kur (rek av läkare) och de hjälpte ganska bra..

• To be or not to be

får jag fråga dina symptom? jag misstänker att jag i omgångar drabbas av just magkatarr jag får sånt sug efter mat sen snabb mättnadskänsla , kan känna som nå lite snabbt ont under bröster , det e inte fota jag får det,har slarvat dock på sistone me maten så könnt det oftare då men bara nån gång på dagen eller kvällen har detta jag har först hungerkänslsa o de väll tecken på att man oftast mår bra men efter jag inte ätit på en hel del timmar kommer hungerkänsla , får då som nå kort håll under vänstra bröstet, nån gång höger och revben..kanske e brist på syre o motionen.. eller som nå nerv i kläm i bara kort stund , revben nån gång höger ej ofta , kan lätt rapa nån gång,haft halsbränna mycket en period dock ej nu o inge illamående nu bara i omgångar för ettt ag sen men mådde inte illA SÅ JAG SPYDDE.e väll med normalt illamående om man itne ätit direkt nå på nå hel dag... NÄR JAG VÄLL äter SÅ känner JAG INTE DIREKT av nå håll längre, dvs tog promenad snabbt efter jag kännt detta som tex idag men kände inge håll då.. sen har jAG SLARVAT MED motionen innan men bättre nu , röker inte ,dri ker inte. mer än vatten ,mjölk juice och läsk..men e jag inte för överviktig eller ? undrar om det e för mkt o väga runt 70 kg när man e runt 1.60 cm lång ,vill helst inte banta för mycket, vill bara få bätrte kondition och inte känna dess håll och hungerkänslor, har börjat och äta mer nu, jsut det att när jag ätit och inte ätit på en del timmar och får dessa känslor så äter jag me gott mod men blir mätt ganska fort .. kan ju vara för jag vant magen vid detta..sen sitter jag iofs i konstig ställning mycket vid datorn på dagarna, men kan väll inte bero påd et,iaf får detta mest nå snabb känsla o värk när jae hungrig ,knappt märkbar men ändå...ps hade som ett helt håll på ena sidan för mågna år sen då yttrade nån sig on katarr men vet inte..villb ara veta hur man då ska äta hur ofta, eller vad man ska säga om detta, vet ATT JAg levt ganska stillasittande, ska tillägga har tagit blodtryck o d va bra för ett litet tag sen plus ekg sen innan mm,

• MiniLou

Jag har kronisk magkatarr som ligger vilande i perioder.
    Har alltid ätit Losec eller omeprazol.

Men nu sa min läkare på mvc att jag inte skulle äta det av en konstig anledning att det var b-klassat så nu har jag haft magkatarr i flera dagar o värre blir det utan medicin.
    Genom min tråd här på fl visade det sig att losec inte alls är b-klassat utan a-klassad så man visst kan äta den under graviditeten.

Så imorn ska jag springa o köpa losec som jag tycker är HIMELRIKE när magkatarren satt igång!

• menilla

Klart att du kan äta Losec när du är gravid. Det är den enda som vi får rekomendera utan recept till gravida.( om man behöver lite starkare vill säga)

• MiniLou
    menilla skrev 2008-11-30 13:59:59 följande:
    Klart att du kan äta Losec när du är gravid. Det är den enda som vi får rekomendera utan recept till gravida.( om man behöver lite starkare vill säga)
    Ja det vet jag, men ska ta upp med läkaren vad det var frågan om!
Svar på tråden Vad ska man äta om man misstänker magkatarr?