Julpyssel för små barn?
Jag vet att jag är ute i extremt god tid, men jag vill gärna ha tips på julpyssel som man kan göra med barn i 2-3-årsåldern...
Jag vet att jag är ute i extremt god tid, men jag vill gärna ha tips på julpyssel som man kan göra med barn i 2-3-årsåldern...
En klump typ trolldeg. Låt barnet leka med den tills det är less. Försök att det är en någorlunda "klump" i slutet. Tryck ned ett ljus. Låt torka, måla sedan med täckfärg och strö på glitter. Klart!
Baka pepparkakor är ju lätt och mysigt och gott!
Lite tjockare färg på flaska. Går att köpa på leksaksaffärer. Torkar inte supersnabbt, då en 2-3-åring brukar måla ganska tjockt (vilket iofs inte är så dumt eftersom man vill att glittret ska fastna), men nog går det att få med det hem på något sätt.
Dessvärre bör nog degen torka innan man målar den, och det tar väl många dagar. Men det kanske finns någon man kan torka i ugn?
Men om man skulle göra några ljusstakar själv några dar innan och så får barnen bara måla dem, tror du det förtar nöjet från dem?
Ställ fram juliga småbitar av papper, snören, tyg, kartong, piprensare osv. Allt du kan hitta som är rött, grönt och guld till exempel. Använd flytande papplim på en engångstallrik och låt barnen ta lim själva med hjälp av tex en glasspinne och sendan limma prylarna på papper (jultavla?, julkort?). Enkelt och uppskattat. Kanske inte blir det snyggaste, men barnen har roligt!
Både förra julen och förrförra julen gjorde pluttan (nu 4,5) och jag julgransdekorationer. Jag köpte figurer i trä (färdiga med snöre och allt) på Panduro - hjärtan och stjärnor. Sedan målade vi dem i rött och guld, för att sedan ta på MASSOR med glitter. Det var tillräckligt enkelt för att pluttan redan vid 2,5 skulle klara det - och blev riktigt, riktigt fint. Det är dock lite torktider, så det kanske blir svårt att få ta hem samma kväll.
I år kanske vi skall försöka oss på något liiiite svårare.
Åh vilken bra tråd. Lägger den genast i favoriter. Har så svårt att komma på pysselideer.
La Lola skrev 2008-09-15 08:57:56 följande:
Finns färdiga satser på Panduro för olika åldrar. Ifjol gjorde vi bla små tomtar (sonen född april -05). I år blir det bl.a disktrasor (se länk) www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet&OPT=GET&AID=712587
Mer julgrans-pynt: måla tallkottar med röd täckfärg, strö på massor av glitter! Snöre att hänga den i.
Eller spray-färg fast det är bäst att var i ett hobbyrum eller utomhus då för det blir myyyycket färg