• Zeraphia

Fläckar av spya - hur få bort?

Sonen har kräkts ned väldigt mycket av sina kläder, inte något konstigt egentligen, det gör spädbarn, MEN fläckarna går inte bort. De är gulvita och sitter kvar i kläderna trots att jag tvättar och tvättar. Finns det något mirakelmedel som fungerar på gamla fläckar av kräks? Det är verkligen trist att alla kläder är flammiga i vitt och gult!

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Fläckar av spya - hur få bort?
  • Fru Höger

Jag brukar att använda mig av galltvål som finns att köpa på Hemtex och på andra ställen också. Det är miljövänligt och väldigt skonsamt, så skonsamt att man t.o.m kan tvätta hunden med det. (har sett det på djuraffärer också) Finns i kakform samt i flytande. Jag föredrar den flytande för då kan man öven blötlägga.
    Lycka till med tvätten
    V.

• Zeraphia

Funkar det alltså även på "gamla" fläckar som torkat, tvättats och torkat igen?

• BBKing

Har samma tvättproblem, men med banan, tomat och såna svåra fläckar. Jag har funnit att det enda som hjälper är att tvätta kläder med en gång när "olyckan" hänt. Använder både tabort sprej och galltvål, det hjälper. Dessvärre är det svårt att få bort fläckarna när man väl tvättat och torkat kläderna. Ibland hjälper galltvålen. Är det helt vita kläder så finns det bara en sak som gäller: klorin.

• Wade

Måste också varmt rekommendera galltvål. Det funkar faktiskt på det mesta.

/ ...w

• Fridus

ja galltvålen är super bra, fast den hårda tvålen är bättre en den flytande. Får bort fläckar som redan är tvättade och torkade. Sonen hade tydligen en nedgrisad tröja som råkat hammna i extraklädeslådan på dagis de va både köttfärssås och annat gris på den men jag fick bort fläckarna efter 2 ggrs användning och tvättning med galltvål!

Svar på tråden Fläckar av spya - hur få bort?