• Gingerale

Alaskan Husky??

Är det någon som har erfarenhet av alaskan husky?? är det en godkänd ras??
    Är de jättekrävande eller kan man ha de i lägenhet som sällskap??

• Svar på tråden Alaskan Husky??
  • giz

nej det är en draghund.............ingen sällskaps hund.

det är ngefär som att sätta en pudel i hundspannet å låta en AH vara sällskaps hund.

• giz

kan tillägga att om du ska ha den som sällskap så får du räkna med motion fysiskt 4-6 timmar om dagen + psykisk träning.

får dom inte behovet stimulerat så har du en inredningsmördare......

så om du vet vad du ska ha din hund till (kgh, sällskap) kolla efter rätt ras.

nu kanse jag låter grym å hård men har haft en draghund så jag vet att det inte är en lek........ vi drog med henne, vi aktiverade henne, vi gick på knäna.....men hon var nöjd efter en full dag med 1000 aktiviteter, å lyckan var gjord då hon fick flytta till ett span...

att få bo med sin flock i sin rastgård å jobba det är hennes liv.

• Nattsaga

Vi har en siberian husky och vi bor i lägenhet. Han är omplaceringshund och har alltid bott i lägenhet så det är ingen stor förändring för honom. Vi är ute MASSOR med honom och aktiverar honom , han gilalr inte att dra vi har försökt några gånger så . Men han är lugn här hemma,vi har alltid balkongdörren öppen även p åvintern så han kan ligga där ute eftersom de gärna trivs att vara ute. Hemma är det ju vila som gäller + aktivering av andra saker så att han bor i lägenhet tror jag inte behöver vara en nackdel, sen är det ju så att han är uppväxt så. Men somsagt räkna med en massa motion och aktivering. De kräver mycket och är väldigt envisa.

• Anna83GBG

Jag personligen anser att man INTE ska ha en sådan hund i en lgh.
    Visst finns det många som lyckats med att ha dessa hundar i lgh men tror det är mer vanligt att inte lyckas.

Gingerale; Varför funderar du just på denna ras?

• zikoriat

Det är väl ingen av SKK godkänd ras ?
    Korsning mellan Alaskan malamute och siberian huskey för att få fram "perfekta" draghundar.

Alltså - jättekrävande och inget som är gjort för enbart sällskap. Draghundar bor dessutom gärna utomhus året runt, så lägenhet är väl inte det bästa.
    Annars har ju boendeform mindre betydelse, det är ju inte inomhus man aktiverar en hund bäst (även om det finns aktiviteter som passar ytterligt inne).

Svar på tråden Alaskan Husky??