Snart 2,5 åring som inte delar med sig av leksaker
Min son, som snart är 2½ år är helt underbar när familjen, inklusive lillebror och andra vuxna är med oss. Dessutom är han tydligen helt exemplarisk när det gäller allt på dagis.
Däremot har han igen (sist var det väl kring 1,5 år) kommit in i en fas då han inte vill dela med sig av leksaker. Framförallt är det när andra barn (i ungefär samma ålder) kommer hem till oss, han säger nej och rycker åt sig de leksaker som barnen har, framförallt hans favoriter. Vi försöker få honom att förstå att man måste dela med sig osv.... Han är då oftast jättebra på att säga förlåt och krama men så händer det fort igen. Däremot om man inte är där när barnen leker blir det oftast bråk mellan barnen.
Det förekommer även när vi är borta hos andra med barn.... han roffar åt sig de leksaker som han tycker är roliga! puttar tex bort barnet om barnet sitter på en favvobil.
Hur har ni det?? någon som har en liknande situaton och har nå tips och råd??
Funderar också på om detta är en fas som automatsikt försvinner eller om man måste öva detta mycket för att det ska försvinna. Det jag tänker på är om det är en bra idé att träffa barn ett tag ute på offentliga plaster (där det oftast funkar bättre) eller om man ska ta fajten och bjuda hem barn ofta så att han lär sig. Dock en aning jobbigt för mig som dessutom har lillebror att ta hand om.