• Anonym (Panik)

Springmask. HJÄLP, jag har panik:-(

Upptäckte igår att jag fått mask, blää vad äckligt Sonen har klagat ett tag till och från att det kliat men jag har inte kunnat se några maskar varken i rumpan eller hans bajs så jag har tänkt att han bara varit irriterad i rumpan av att han haft hård mage men nu misstänker jag ju starkt att det är därifrån jag fått mitt äckelpäckel.
    Har varit och köpt medicin som vi ska behandla hela familjen med även bebisen men hur gör man sen. Tvättmaskinen går varm, känns som jag skulle vilja köra allt i hela huset men det går ju inte.
    Ska renbädda och storstäda sovrummen när gubben vaknat men hur gör man med täckena och kuddarna, ska man köra dom med eller räcker det att hänga ut och vädra/damma av?
    Apoteket sa att man skulle tvätta sängkläder + underkläder i 90 grader men jouren sa att man tvättar som vanligt, vilket stämmer?
    Hur har ni gjort med bäddmadrasser och golvmattor, sånt kan man ju inte köra i maskinen ju. Måste man ut med allt från garderober och tvätta om?
    Städar ni hysteriskt hela huset varje dag?
    Leksaker, diskar ni allt eller räcker det att torka av allt? Hjälp, jag håller på bli knäpp.
    Pratade med BVC om bebisen och frågade henne om smitta och spridning och fick till svar använd ditt sunda förnuft men det har jag tappat totalt just nu hypokondriker som jag dessutom är.
    Hur snabbt efter kuren kan man börja städa? Ska man göra det direkt eller ska det verka fört ett tag?
    HJÄLP...

• Svar på tråden Springmask. HJÄLP, jag har panik:-(
  • vernis

Nödvändigt att hålla rent
    För att säkert bli av med springmasken måste de som drabbats vara extra noggranna med att tvätta sig och hålla rent under den två veckor långa behandlingstiden.
    Tänk på att

tvätta händerna efter toalettbesök och före maten

använda flytande tvål och egen handduk

hålla naglarna kortklippta

duscha stjärten varje dag och använda flytande tvål

sova i pyjamas eller åtsittande byxor

byta underkläder och pyjamas varje dag

byta sängkläder ofta

tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt, helst samma dag som de byts

rengöra badrum och sovrum varje dag.

• Anonym (blää)

när vi har råkat ut för det (hua) så tog kuren väldigt snabbt, byt handukar ofta (dela inte med varandra) sov med underkläder. och börja tvätta direkt så ni inte får tillbaka det. brukar inte vara nått problem att bli av med det. toaletten och renligheten är nog det viktigaste, upplever jag det som iaf.

• Anonym

Jag skulle absolut slängt in även täcket och kudden i maskinen på 40 tvätt..

Ett tips är kanske att köpa handsprit på apoteket att sprita leksakerna i?
    Noga med handhygien..
    Tror dock att det räcker att du tvättar kläderna på vanlig temp.. Herregud 90 grader då krymper väl allt...?

Lycka till

• Anonym (Panik)

Hur fan ska man få allt torrt. Stackars tvättmaskinen den lär ha jobb i flera dagar ju
    Hur gör man med mat (typ bröd m.m) där både vi och ungarna varit med fingrarna i?
    Vet att jag är hysterisk men jag har verkligen panik just nu. Har knappt sovit i natt.

• vernis

Man tar bara fram de man behöver och kastar resten som blir över..

• Anonym (Panik)
    vernis skrev 2008-09-15 11:27:09 följande:
    Man tar bara fram de man behöver och kastar resten som blir över..
    Så jag ska kasta allt i skafferi och kylskåp som vi rört i tidigare?.
  • vernis

De sprids också via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder. Äggen kan leva minst ett par veckor utanför människokroppen.

om man vill vara säker

• Anonym

herregud..så nojjiga behöver man inte vara! de flesta barnfamiljer ha de,visa ofta. tvätta sängkläder och sov i underkläder och tvätta er noggrant. maten kan du behålla. ta medicin och slappna av. de dör. vad alla skrmmer upp dig.
    vi har haft det och var inte så nojjiga,de dog!
    de kan även försvinna ändå. man tvättar bara rumpan ofta med tvål. hur tror ni att de gjirde förr i tiden då?
    vi är för känsliga för allt nu för tiden.

Svar på tråden Springmask. HJÄLP, jag har panik:-(