• Klotlisa

Barn som blivit sjuk på resan?

Någon som haft ett barn som blivit sjuk/fått vätskebrist/värmeslag under resan? Ska resa till Thailand i tre månader med en sjumånaders och har blivit nojig att hon ska bli dålig och vad jag ska göra då osv. Hur har ni gjort med era småttingar som blivit dåliga och hur har det gått?

• Svar på tråden Barn som blivit sjuk på resan?
  • Evangeline72

När de är så små och blir dåliga ska man alltid uppsöka läkare. Och se till att ha med vätskersättning, alvedon mm när ni åker. Jag har en väninna vars son blev dålig i just Thailand. Han fick matförgiftning och fick då ligga på sjukhus med dropp någon veckan. Han är dock 2 år gammal. Så mitt råd är att om barnet blir väldigt påverkat av magsjuka, sök läkare. Värmen gör ju allt värre också.

• frk Carlsson

Så länge du/ni har en reseförsäkring som täcker läkarbesök så är det ju ingen fara. I Thailand finns det ju jättefina privata sjukhus där man som turist får superfin vård (thailändarna själva har tyvärr inte råd med dessa sjukhus skulle jag tippa). Se till att du har med vätskeersättning och febernedsättande både till vuxna och barn. Det brukar funka för det mesta vid magsjuka osv.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • hotten

inte magsjuka eller nått av de du nämner, men reser mycket lite varstans å det händer ju att man själv å barn blir sjuka..
    bronkit, lugninfamation, öroninflamation, feber mm, mm...
    det är ju bara att knalla in på läkarmottagningen

• MayaPiraya

När vår tjej var dryga året så åkte vi till Grekland där hon åkte på en öroninflammation.
    Vi fick snabbt hjälp av dem vi hyrde lägenhet av hur vi skulle ta oss till sjukhus. När vi kom till sjukan så blev vi nästan VIP behandlade, vi blev omedelbart (ingen väntetid ALLS!) inslussade i eget "bås" där en läkare noggrannt kollade upp och skrev ut penicillin till oss. Han bokade även in ett återbesök till oss några dagar senare. Visst standarden såg _defenitivt_ inte ut som i sverige och flera i personalen kunde knappt ett ord engelska. Men jag har nog ALDRIG fått så snabb behandling någonstans som där, och de var så trevliga och gulliga!!!
    Jag tyckte det var skitjobbigt, men det visade sig gå jättebra, om inte ännu bättre än i sverige! När vi kom hem så för säkerhets skull bokade vi en läkartid för att kolla upp att allt verkligen gått bra (nojig som man är). Vi fick vänta över 1 månad på den tiden...

• MayaPiraya
    hotten skrev 2008-09-16 00:58:41 följande:
    inte magsjuka eller nått av de du nämner, men reser mycket lite varstans å det händer ju att man själv å barn blir sjuka..bronkit, lugninfamation, öroninflamation, feber mm, mm...det är ju bara att knalla in på läkarmottagningen
    Jag var jättenojig innan, men det är verkligen så enkelt! :)
  • mewe

Vår kille blev sjuk när vi var i Thailand, han var då 11 månader. Var visserligen inget allvarligt, tredagarsfeber med dålig mage, kräkningar och prickar när febern började gå ner. Vi höll oss inne och såg till att få i honom så mycket vätska som möjligt. Var själv inte jätteorolig me eftersom mannen helst skulle åka till akuten så fort sonen har hosta så gick fi till läkaren som resebolaget rekommenderade. Han konstaterade att det var tredagarsfeber och att killen inte var uttorkad och några dagar senare var han ju bra igen.
    Thailand känns ju som ett "säkert" land att åka till när det gäller sjukvård och åker man dessutom charter så kan man ju få hjälp att söka läkare. Åker dock ingenstans utomlands utan reseapoteket - termometer, alvedon, koksalt, näsdroppar, vätskeersättning och inotyolsalva.

• Klotlisa

Åh, tack för alla inlägg! Känns faktiskt bättre nu när man vet att andra råkat ut för det men att det ändå gått bra, för det är klart att det nästan alltid ordnar sig och att man kan få bra hjälp på plats! Och självklart tar man med ett eget litet apotek till lilltjejen!

• hotten

grejen är ju att man skall knalla in på läkarmottagning (el ringa in dr till hotellet) så fort man är sjuk fast det bara är förkylning med lite feber, inte för att man behöver vara mer nojjig för att man inte är hemma utan för att försäkringarna kräver intyg från första dagen för att man skall få tillbaka pengar för resan. OK man kanske tycker att typ 2 dar inte spelar nån roll å att man/barnet inte är så sjukt. Men man vet aldrig hur länge man blir sjuk..

Svar på tråden Barn som blivit sjuk på resan?