• Maxie

Silverputsmedel på diskbänken - hur få bort märken?

Hjälp! Skulle putsa silver igår och lånade en grannes silverputsmedel. Ställde flaskan på diskbänken och när jag var klar upptäckte jag att det kommit putsmedel på den rostfria diskbänken, ser ut som märken efter flaskor. Bara det att det inte går bort med nåt diskmedel, rengöringsspray eller stålull. Vad göra?

• Svar på tråden Silverputsmedel på diskbänken - hur få bort märken?
  • Maxie

Nä just det, Silverputs får ej användas på rostfritt stål... Men hur få bort det, går det alls?

• Micke
    Maxie skrev 2008-09-15 12:50:24 följande:
    Nä just det, Silverputs får ej användas på rostfritt stål... Men hur få bort det, går det alls?
    Vet ej, men det fanns ju diverse tips med vad man kunde prova med i länken ovan. Bara börja från början.

Lycka till.
  • mimmi 1

prova att gnida med medlet du rengör spishällen med (om du nu har hällspis förståss) det är verkligen kanon när det gäller att rengöra annat, tex. diskbänkar, perkulatorn, mm.

Nu törs jag nästan inte skriva ättika nån fler gång! men.. en familj i husmorstips- tråden fick sin rostfria fläktkåpa som ny igen, hade nån fläck som inte gick bort med nåt annat, så provade dom ättika, och det funkade!!

• Maxie

Tack för tipsen! Och ja, vi har hällspis. Ska prova.

• mimmi 1

Maxie... Du kan väl skriva i tråden igen, och tala om vad du fick bort fläcken med, om du nu får bort den, och det hoppas jag att du får Det är ju bra att veta ifall olyckan är framme för en annan!

• Maxie

Prefect köksrengöringsspray eller vad det heter funkade. Konstigt för Ajax och Vim funkade inte. Tack för alla tips!

Fick sen av en granne låna en burk med UniversalStein, ett rengörings- och polermedel som man gnider in med svamp och sen tar bort med fuktig trasa. Diskbänken blev så blank och fin! Måste skaffa en sån själv. Miljövänlig och helt ofarlig för barn etc. Me like!

• Micke

jupps universal stein fungerar utmärkt till både diskbänk och spis. En burk räcker hur länge som helst.

• Maxie

Ja, den kan man visst ha till både det ena och andra. Återstår att se hur jag ska få tag på en egen burk för grannarna hade köpt på Sollentunamässan. Men nånstans finns väl åf om jag bara googlar tex. Tips?

• Maxie

Tack! Hittade den just precis. Men nästan 300 spänn inkl porto, det får vänta lite tills nya pengar trillar in.
    Tack igen!

• Micke
    Maxie skrev 2008-09-15 19:18:10 följande:
    Tack! Hittade den just precis. Men nästan 300 spänn inkl porto, det får vänta lite tills nya pengar trillar in. Tack igen!
    Du får la ta det på en mässa istället. Köpte även min på ngn mässa. Slipper man portot och det brukar väl vara lite billigare.
  • Maxie

Precis. 200 spänn känns mer överkomligt även om det inte skiljer så mycket. Men det känns alltid som man kan ha gjort ett kap om man köper i samband med en demonstration på en mässa.
    Västgöte?

• mimmi 1

Va bra att du fick bort dina fläckar
    Jag vill bara om att jag polerade min tvättbänk i tvättstugan, en sån där lite knottrig, den hade blivit så ful o alldeles flammig, vad jag än gjorde..så tog jag hällrengöringen, och tvättbänken har alfrig nåånsinn varit så blank o fin! trasa på trasa blev aldeles svart, inte av smuts, utan av det fläckiga rostfria....jag gnodde på tills trasan inte var grå-svart längre, och då glänste tvättbänken och allt flammigt var borta.

• mimmi 1
    tur att du förstod inlägget, med bortappade ord, och felstavningar det går lite fort ibland.
Svar på tråden Silverputsmedel på diskbänken - hur få bort märken?