• Annispannis

Hur lång tid dröjer värkarna efter att vattnet gått??

Mitt vatten började sippra vid 20.30 tiden igår kväll (har BF 7/7). Vi var upp på förlossningen för att konstatera att det verkligen var fostervatten och det var det. Nu får vi vara hemma i väntan på att värkarna ska komma igång. Nån som kan dela med sig av liknande erfarenheter... Hur lång tid brukar det ta?
    Om det inte kommer igång så blir jag igångsatt oklart om hur många dagar.

Allas erfarenheter ang detta mottages tacksamt!
    Kram Anna

• Svar på tråden Hur lång tid dröjer värkarna efter att vattnet gått??
  • julia81

det är olika. Själv blev jag igångsatt och när de tog hinnan satte mina värkar igång omedelbart.
    Fast jag har hört att om vattnet gått så sätter de igång en efter senast 3 dagar pga hög infektionsrisk..fast ditt vatten sipprar kanske bara fortfarande eller..?

• hulahula79

mina minstas pappa låg där i 2 veckor efter att vattnet hade gått...

• Peztis

Mitt vatten gick i flodvåg och värkarna började 30 min efter det.

• hulahula79

på mig själv har verkarna satt igång själv först vattnet e tagit på de två första och gick 5 min innan de två sista e födda

• yttan

För mig gick vattnet kl 00.30 när jag väntade min son som idag är 10 månader och värkarna satte inte igång förren kl 12.40 på em. Sen var han ute 17.33 samma dag.

• yttan

Allt kan bara komma som en lite flod för det gjorde det för mig. Jag hade varit och kissat och skulle lägga mig för att sova igen. Lagom som jag lagt mig ner så gick vattnet, det blev en stor blöt pöl i sängen så jag kunde ju inte somna om igen.

• Pallas

Gabriella: ja, man kan ta fel, men jag tror att man inte tar fel om det hänt en en gång förut. Med ettan gick vattnet när jag var inlagd på förlossningen pga havandeskapsförgiftning. Då ringde jag på sköterskan och sa att "nu hände nåt skumt". Hon kollade och visst var det vatten. Med tvåan låg jag i sängen och vända lite på mig och då blev det en liten (kanske 1x1 dm) våt fläck på lakanet. Jag trodde det var urinläckage först men sen blev jag misstänksam. 4 timmar senare gick det helt och hållet och då är det ingen tvekan. Med trean vaknade jag på natten av att det var så himla halkigt mellan benen. Gick på toa och misstänkte vattenavgång. Hände inget mer och jag gick och lade mig. Sen upprepades detta ett par timmar senare och vi åkte in på kontroll på förlossningen. De sa att det inte var vatten och "lilla vän, det kan rinna massa guck på slutet av graviditeten", men jag visste. Eftersom alla tester visade negativt på vatten skickades jag hem trots regelbundna värkar, jag var skitarg! Samma kväll gick vattnet så det inte var någon tvekan, det rann efter benen och värkarna tilltog i styrka. Vi åkte in igen och tro´t eller ej, alla tester visade negativt IGEN! Då sa jag surt att ja, då får ni ta om dem igen för jag VET att det är vatten! Efter en andra provtagning fick jag rätt och jag blev inlagd och fick tid för kejsarsnitt kl 5 påföljande dag.

Det är vanligt att man har vattniga flytningar på slutet av graviditeten, de kan förväxlas med vattenavgång. Vattnet luktar väldigt speciellt, som havsvatten eller sperma eller nåt Om det börjar sippra så är mitt råd att ta på en binda, om den blir full och blöt inom några timmar är det med stor sannolikhet fostervatten.

• Peztis

Det kan sippra! Huvudet kan ligga så långt ned att det stoppar och det rinner bara i vissa lägen, t ex om man reser sig upp eller så.

• Lilla Bettan

mitt vatten gick 00.50 och värkarna kom med 3 min mellanrum på en gång efter det...min "rumskompis" på bb fick vänta 48 tim på sina värkar efter vattnet gått. Hon och bebisen fick dock feber till följd av en infektion så se till att du inte får vänta för länge!!!

• Hedda

Mitt vatten gick i går morse kl 8.00. Gick inte att ta miste på att det var vattnet som kom! Inte som att hälla ut en hink med vatten på golvet men det gick inte att ta miste på ändå. Kändes som att kissa på sig ungefär, rann ut med benen. Rinner fortfarande från och till. Åkte in till BB och fick ligga kvar över natten i väntan på värkar. Barnet hade inte fixerat sig så de ville inte skicka hem mig. Hade jäkligt jobbiga värkar hela natten, ca var 10:e minut, och sen efter frukost stannande det av. Nu är jag hemma igen eftersom barnet har fixerat sig under natten. De vill vänta tills söndag morgon med att sätta igång mig om jag och barnet mår bra. Men 72 h efter att vattnet har gått skall man sättas i gång pga infektionsrisken.

Jag hoppas förstås på att det skall dra igång snart. Har jäkligt ont från och till och vissa av värkarna är INTE roliga. Men än så länge inget regelbundet! Helst vill de att det skall gå naturligt eftersom jag blev snittad för ett och ett halv år sedan och då är det tydligen en viss risk att det kan bli snitt igen om man sätter igång förlossningen med hjälp av dropp! Lycka till med din förlossning!

Svar på tråden Hur lång tid dröjer värkarna efter att vattnet gått??