Gabriella: ja, man kan ta fel, men jag tror att man inte tar fel om det hänt en en gång förut. Med ettan gick vattnet när jag var inlagd på förlossningen pga havandeskapsförgiftning. Då ringde jag på sköterskan och sa att "nu hände nåt skumt". Hon kollade och visst var det vatten. Med tvåan låg jag i sängen och vända lite på mig och då blev det en liten (kanske 1x1 dm) våt fläck på lakanet. Jag trodde det var urinläckage först men sen blev jag misstänksam. 4 timmar senare gick det helt och hållet och då är det ingen tvekan. Med trean vaknade jag på natten av att det var så himla halkigt mellan benen. Gick på toa och misstänkte vattenavgång. Hände inget mer och jag gick och lade mig. Sen upprepades detta ett par timmar senare och vi åkte in på kontroll på förlossningen. De sa att det inte var vatten och "lilla vän, det kan rinna massa guck på slutet av graviditeten", men jag visste. Eftersom alla tester visade negativt på vatten skickades jag hem trots regelbundna värkar, jag var skitarg! Samma kväll gick vattnet så det inte var någon tvekan, det rann efter benen och värkarna tilltog i styrka. Vi åkte in igen och tro´t eller ej, alla tester visade negativt IGEN! Då sa jag surt att ja, då får ni ta om dem igen för jag VET att det är vatten! Efter en andra provtagning fick jag rätt och jag blev inlagd och fick tid för kejsarsnitt kl 5 påföljande dag.
Det är vanligt att man har vattniga flytningar på slutet av graviditeten, de kan förväxlas med vattenavgång. Vattnet luktar väldigt speciellt, som havsvatten eller sperma eller nåt
Om det börjar sippra så är mitt råd att ta på en binda, om den blir full och blöt inom några timmar är det med stor sannolikhet fostervatten.