• Vombell

Amning på arbetstid?

Jag jobbar heltid nu och har en son på 5 månader. Min man kommer med honom till jobbet så att jag kan amma på lunchen. Nu är det så att någon sade till mig att man har rätt att amma på arbetstid enligt någon lag eller dylikt som ska finnas. Är det någon som vet något om detta?

Tacksam för svar och ev. länk

• Svar på tråden Amning på arbetstid?
  • Tumbling down

Ja det finns bestämmelser som säger att man får amma på arbetstid. Men har tyvärr inte hittat några länkar om det.

• Vombell

Men det finns alltså! Tack Tumbling down Hoppas att någon annan vet var man kan hitta regelverket om detta....

• Naimiez

www.babyboom.nu/guider/Amning/Amma1.html står det:

Arbeta och amma?
    I Sverige finns det en lag (Svenska Författningssamlingen (SFS)1995:584) som säger att en ammande mamma har rätt att gå ifrån arbetet för att amma sitt barn eller för att pumpa ur mjölk.
    Om man vill fortsätta att amma och i huvudsak ge barnet bröstmjölk så bör man mjölka ur för hand eller pumpa ut ungefär de tiderna som man skulle ha ammat barnet eller då brösten spänner för att bibehålla mjölkproduktionen. Mjölken ska förvaras i kylskåp på arbetsplatsen eftersom den annars måste kastas bort.
    Många fortsätter att amma sedan de börjat arbeta igen på kväller, mornar och nätter. Det brukar fungera bra utan att man behöver mjölka ur brösten under dagen. Så vill man så finns det goda förutsättningar för att fortsätta amma även om man återgår tidigt till arbetet.

• hulahula79

ring amningshjälpen och fråga för jag tror att de kan hjälpa dig med vad som gäller man va jag har kunnat läsa mig till bör man kunna få det!

• Vombell

Men om man läser paragraf 4 så står det att man har rätt att vara ledig för att amma. Betyder det att jag som går på timpenning inte får lön för den tiden då?

• Cittra

Fråga facket, dom vet precis vad som gäller!

Svar på tråden Amning på arbetstid?