• Shagwell

Hur mycket betalar ni i månaden för ert boende?

Jag är lite nyfiken på hur mycket folk betalar för sitt boende/månad.
    Det debatterades/diskuterades att folk idag lägger allt mer på sitt boende, så pass mycket att en liten ränteökning kan göra att de tvingas flytta/sälja för att klara sin ekonomi.

Vi bor i ett nybyggt hus och har en månatlig kostnad på ca 13 tkr. Ibland hade jag ju klart tyckt att det varit skönt om man hade en hyra på hälften och resten av pengarna kunde man spara och ha roligt för. Men så finns det ju klara fördelar med hus & egen trädgård...

Det "värsta" av allt är att vi kikar på ett hus som skulle innebära 17 Tkr/mån. Och vi kan seriöst sitta där och räkna på vad vi skulle behöva dra in på och omvärdera för att ha råd och bo så. Jag blir lite rädd för mig själv att jag kan diskutera så. Vi skulle aldrig sätta oss i "kråkbo´t" men att bo i drömhuset på drömorten känns som att det är värt att offra en bil för (idag har vi 2) t ex. Galet! Eller..?

Som sagt nyfiken på vad folk betalar i mån och vad ni anser om saken.

• Svar på tråden Hur mycket betalar ni i månaden för ert boende?
  • Miss Lau

Betalar ca 14.000 kr/mån för att bo i vårt 70-talsradhus, fast ca 3000 kr är amortering så den verkliga kostnaden blir ca 11.000 kr.

Visst är det trist att lägga så mycket pengar på att bo, samtidigt har vi valt att bo i ett område där vi trivs och då kostar det så här.

• Caranlachiel

Vår månadskostnad för boende (lån och driftskostnader) ligger på 16 000 kr.
    Sedan tillkommer ca 4 000 kr för mat varje månad.
    Och så våra personliga fasta avgifter (prenumerationer, a-kassa m.m.) som vi inte betalar gemensamt. För mig blir det runt 1 500 kr i månaden, för min man kanske 2 000 kr.

Vecka 13 - and counting!
  • Shagwell

Almanackan, vad är det för boende och är ni som två eller fler i hushållet?
    5000, den hyran hade jag 2003 i Gbg på en trea på 80 kvm...alldeles lagom!!

• Licens To Kiss

Sorry, läste inte bostadsrätt och hus.

• sommarstorm

Runt 9-10. Jag tycker det är sjukt mycket pengar för att bara bo och då har jag bara räknat ränta och amorteringar. Det är trist när nästan hela ens lön går åt till att bara bo. Så många gånger jag har jag tänkt på en hyresrätt faktiskt

• Licens To Kiss

Jag är inte sambo. Bor i en 3.a nu.

• Catbride

Vi har hyra på ca 6500:- plus räkningar mm på några tusen(mellan 2-4 beroende på månad) till det kommer bilen å resor å annat.

Vi bor i hyresrätt, en 3a, tjänar tillsammans efter skatt ca 40-45000:- i månaden, beroende på övertid o dyl.

• Boudicea

Runt 3 000 kr/mån med el och vatten, sophämtning och sånt. Nyrenoverad villa som tillhörde makens farfar innan han dog. Det är helt underbart med en låg månadskostnad, kompisar och syskon är på oss om att vi borde ha ett större hus, men jag tycker att det är så skönt att inte behöva vända på varenda krona i slutet av månaden.

• Legolina

vi har en boendekostnad på 17tkr/mån.

Det inkluderar allt som har med huset att göra. Ränta, amorteringar, sophämtning, hushållsel, uppvärmning, försäkring, TV-avgift, Internet, telefon...

Vi ser det såhär: 17tkr är inte bara en boendekostnad. Det är vårt drömhus så 17tkr är den samlade kostnaden för boende, nöjen, fritid och resor (vilket vi medvetet valt bort).

Att bo i vårt drömhus är underbart! Vi bygger själva och har fullt upp med att göra fint överallt. Vi planerar tomten på kvällarna - superkul! - och skaffar barnvakt ibland för att kunna kakla med en väldig fart.

Sen när vi har en gräsmatta ska fsläktens barn få leka där när vi vuxna jobbar hårt vid grillen och sen ska alla få gå upp i slänten bakom huset och plocka blåbär till efterrättspajen!

Som sagt - det är långt mycket mer än boende som kostar...

Sen har vi snart att garage på tomten så jag har min Meckar-Micke nära hela tiden - ljuvligt!

Svar på tråden Hur mycket betalar ni i månaden för ert boende?