• cissi24

Hur många sjuk tillfällen accepterar era...

Det jag undrar över hur många sjuk tillfällen accepterar de företag ni jobbar för.
    Hur många krävs det innan ni ska behöva bevisa med intyg på att ni är sjuk från första anmälda sjukdagen??

• Svar på tråden Hur många sjuk tillfällen accepterar era...
  • Majsan70

3 ggr får man vara sjuk o efter det blir det rehabsamtal, besök på feelgod, sjukintyg osv. Sen följs det hela upp av feelgood samt chef.

• Nyfiken gul

på alla arbetsplatser är det så vitt jag vet 5 arbetsdagar man får vara borta utan intyg - sen från o med 6:e dagen måste man ha intyg.

är man sjuk mycket och ofta kan man även bli avkrävd sjukintyg från första dagen.

-------------

min arbetsplats tillämpar dessa regler ovan. Jag är sällan sjuk men har inga problem att sjukskriva mig när jag verkligen behöver det.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul

hos oss har vi inga regler om hur många ggr man får vara sjuk innan det krävs någon annan insats - snarare beror det på varför man är sjuk.

en som är hemma o deprimerad för självklart fortare hjälp än någon som är förkyld varannan månad.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • cissi24

Okej. Har varit sjuk 8 gånger på 6 månader.
    Då har jag haft magkatarr, bristning i ledbandet, problem med ryggen och en hög med förkylningar.

Var på möte idag med personal nsvarig och de gick till attack och sa att det är helt omöjligt att man kan vara så sjuk på ett halvår. Försökte föklara men ingen lyssnade.

Förklarade fint att det är inga problem för mig att skaffa intyg i fortsättningen. Blev så arg så jag håller på att fixa intyg från en del av de gånger som jag redan har varit sjuk bara för att jag ska. Har ju inte varit hos doktorn så många gånger då det är vanliga förkylningar.

• Majsan70
    cissi24 skrev 2008-09-15 15:01:07 följande:
    Okej. Har varit sjuk 8 gånger på 6 månader.Då har jag haft magkatarr, bristning i ledbandet, problem med ryggen och en hög med förkylningar.Var på möte idag med personal nsvarig och de gick till attack och sa att det är helt omöjligt att man kan vara så sjuk på ett halvår. Försökte föklara men ingen lyssnade.Förklarade fint att det är inga problem för mig att skaffa intyg i fortsättningen. Blev så arg så jag håller på att fixa intyg från en del av de gånger som jag redan har varit sjuk bara för att jag ska. Har ju inte varit hos doktorn så många gånger då det är vanliga förkylningar.
    Det är ju deras ansvar att ta tag i sjukfrånvaro oavsett vad den beror på.
    8 ggr på 6 månader är ju ganska snäll förhållning ändå måste jag säga.

Hos oss är de 3 ggr på 6 månader eller mindre. Dessutom ringer de hem från feelgood när man sjukskrivit sig.
  • cissi24

Var på sjuksamtal i april hade då varit hemma 4 gånger på 2 månader. Dessa gånger är inräknade i dessa som jag var idag.

Han kom då fram till att det inte var något lustigt med det. 3 åring på dagis är en bra smittkälla och att jag har förkylningsastma som allt värre.
    Det verkade som att de inte hade någon aning om att jag hade varit på sjuksamtal innan.

• Gnällspiken

Jag har faktiskt helt ärligt inte en aning om vad som gäller där jag jobbar.
    Är i princip aldrig så pass sjuk att jag anser mig ha det sämre på jobbet än hemma. Jag brukar hasa dit och göra det bästa jag kan i den formen jag befinner mig i.

• septbebis
    Gnällspiken skrev 2008-09-15 15:19:10 följande:
    Jag har faktiskt helt ärligt inte en aning om vad som gäller där jag jobbar.Är i princip aldrig så pass sjuk att jag anser mig ha det sämre på jobbet än hemma. Jag brukar hasa dit och göra det bästa jag kan i den formen jag befinner mig i.
    Samma här.

Men jag vet många som är sjuka ofta, och för dem händer inget speciellt när de är sjuka mycket. Det vore nog bra att ha det som inlägg nr 2 beskriver.
  • cissi24

Nu har jag kämpat på hela dagen och ringt runt till vårdcentraler och sjukhus. Vill samla ihopa intyg för de gånger jag redan har varit sjuk så se de att jag inte ljuger för dem.

• ReRant

Kan ändå förstå att de reagerar. 8 gånger på 6 månader är rätt mycket. I många fall (kanske inte i ditt fall) kan det vara ett tecken på att personen kanske inte mår bra eller trivs på arbetsplatsen.

Hur många dagar har du varit sjuk sammanlagt?

• cissi24

Har ingen aning. Första tillfället hade jag varit hos kiropraktor och rättat till ryggen, efter det ska man vila i 2 dagar. Var bara hemma i 1 dag. Sen var det förkylning på 4 tillfällen samma förkylning som jag ej blev av med.

Knäskada-bristning i ledbandet i sommras.
    Magkatarr i sommras och maginfluensa.

Pratade med företagshälsan som jag pratade med i våras för de 4 första sjuktillfällena. Han tyckte inte det var mycket när man har förkylningsastma. Men det tycker de på jobbet.

• sommar2001

Vi accepterar 6 ggr på 6 månader sedan blir det rehabsamtal och krav på sjukintyg från dag 1.

• Miss Cee

Tja jag är borta generellt någon gång per månad i en till några dagar. Det har varit så i de två år jag jobbat där och chefen har inte protesterat.

Det är inget svårt att komma upp i den frånvaron. Jag har migrän som påverkar både syn och tal och gör det omöjligt för mig att sköta mitt jobb. Inga mediciner hjälper, det är bara att stänga in sig i ett mörkt rum och sova bort det som funkar. Migränattacker kan komma hur ofta som helst.
    Lägg sedan till någon förkylning, nån influensa, nackspärr en dag och en släng av vinterns maginfluensa så är det ett bra resultat att endast vara borta någon dag eller två i månaden.

NU kan det ju också inverka att vi är en liten arbetsplats och jag sjukanmäler mig ju också direkt till chefen, så hon var ju alltid exakt vad det beror på och så.. LIte värre om det är ett företag på 50 anställda eller mer att hålla sådan koll. Då kanske man kollar mer på statistiken. Men vi har som sagt var inga regler för antalet sjuktillfällen.

Allt beror ju på vad man är för sjuk och vilket jobb man har.

Svar på tråden Hur många sjuk tillfällen accepterar era...