• Muslimah

Någon som har recept på småkakor och/eller mjuk kaka med GLASYR? :-)

Hej! Ni ser rubriken! Det är precis vad jag söker efter. Jag vill baka men känner att jag är lite trött på det gamla vanliga... vill nu prova något nytt och skulle vara extremt tacksam över recept.

Jag har inga värsting-ingredienser hemma. Jag har inte färskost, dumle och sådana mer "ovanliga" grejer, men jag har det gamla vanliga som behövs för att både smaksätta kakorna och ordna någon glasyr. Har också choklad hemma, cirka 100-200 gram.

Vore kul att få baka lite småkakor eller nåt...

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • Svar på tråden Någon som har recept på småkakor och/eller mjuk kaka med GLASYR? :-)
  • Pollica

Denna är supergod:

Chokladtoscakaka

Kaka:
    200 g mörk blockshoklad
    175 g smör
    2 dl socker
    3 ägg
    2 tsk finmalet snabbkaffe
    2 dl vetemjöl
    1/2 tsk bakpulver
    Toscasmet:
    100 g hasselnötskärnor (eller blanda de nötter du tycker om)
    100 g sötmandel
    100 g smör
    2 dl socker
    2 msk ljussirap
    2 msk mjölk
    2 msk vetemjöl
    1 1/2 msk kakao

Gör så här
    175 grader i ugnen. Smörj och mjöla en rund bakform, ca 23 cm diameter, gärna med löstagbar botten.
    Bryt chokladen i bitar och smött på svag värme tillsammans med smöret. Ta av från värmen. Tillsätt sockret i chokladblandningen, blanda därefter i äggen, ett i taget och rör smeten slätmellan varje ägg.
    Blanda samman kaffepulvret, vetemjölet och bakpulvret och rör ner till en slät smet.
    Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 min.
    Gör toscasmeten medan kakan gräddas.
    Grovhacka nötterna och mät därefter upp resten av ingredienserna i en kastrull och sjud upp blandningen under omrörning. Ta kastrullen från värmen och tillsätt nöthacket.
    Bre blandningen över kakan och ställ in i ugnen igen - i mitten - grädda i ca 10 minuter.
    Låt kakan svalna innan den lossas ur formen. Kakan är bara godar om den inte är helt genomgräddat utan lite kladdig i mitten. En klick vispad grädde och lite färska hallon och du har en toppen efterrätt .

• Pollica

eller denna:

200 g smör
    1 1/2 dl havregryn
    1 1/2 dl strösocker
    1 ägg
    2 1/2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    Chokladtäcke:

125 g smör
    1 1/2 dl strösocker
    4 msk grädde
    1 msk kakao
    3/4 msk vetemjöl
    75 g hackad mandel
    Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Häll det över havregrynen.
    2. Vispa socker och ägg pösigt.
    3. Blanda vetemjöl och bakpulver. Blanda ingredienserna försiktigt.
    4. Ställ ut småbrödsformar på plåtar. Klicka ner cirka 1 tsk av smeten i varje form. (Lägg inte i mera smet ? den pöser upp). Grädda mitt i ugnen 8?10 minuter. Kakorna ska inte vara helt genomgräddade. De ska in i ugnen ytterligare en gång.
    5. Chokladtäcke: Blanda smör, socker, grädde, kakao och vetemjöl. Låt koka upp och sjuda cirka 7 minuter. Rör ner mandeln.
    6. Klicka lite chokladsmet över kakorna och grädda ytterligare 1?2 minuter i ugnen.

• Pollica

Denna är också kryddig och god:

Kryddig chokladkaka

185 g smör
    2 ½ dl socker
    4 ägg
    6 ¼ dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 ¾ dl mjölk
    100g blockchoklad
    1 tsk kanel
    ½ tsk kardemumma
    ½ tsk ingefära
    Florsocker

Gör så här
    Sätt ugnen på 175°C.

Vispa smör och socker poröst med elvisp. Tillsätt äggen ett ett i taget under ständig vispning.

Vänd ner mjölet blandat med bakpulvret i äggsmeten och tillsätt mjölken.

Dela upp smeten i två skålar. Vänd ner blockchokladen i den ena smeten och kryddorna i den andra.

Bred ut chokladsmeten i botten på en smord sockerkaksform.

Bred ut kryddsmeten ovanpå och jämna till ytan.

Grädda ca 45 minuter tills kakan är färdig. Pudra över florsocker innan serveringen.

• Dysch

Enkla citron rutor

3,6 dl mjöl
    ca 2dl socker
    ½ msk bakpulver
    2 msk citron saft (flaska)
    1,5 dl smällt smör

florsocker till garnering.

Sätt på ugnen 175-200°C
    Blanda mjöl, socker, bakpulver ordentligt.
    Smällt smöret och ha i citronen, blanda med torrvarorna ordentligt.
    Häll det i en smord form ca 24 cm, eller en ugnssäker form.
    Grädda ca 20-25 min, tills kakan får lite färg.
    Ha på florsockret när kakan har svalnat.

Hur enkla som helst.

• Muslimah

Hej! Vad gulliga ni är som slängt in recept... jättesnällt. Jag ska kika närmare på dem!

Men jag ska troligen baka citronkakan låter jättegod och superenkel!

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • BrödernaBus

Dem här är också (alldeles för) goda

Silviarutor

Smet
    4 ägg
    3-4 dl socker
    4 dl vetemjöl
    3 tsk bakpulver
    1.5 dl vatten

Glasyr
    150 g smör/margarin
    1,5 dl socker
    2 äggulor
    4 tsk vaniljsocker

Vispa ihop smeten och grädda i långpanna 175 grader ca 15- 20 min. Låt kallna under duk.
    Smält smöret och vispa ner sockret. Rör ner äggulorna - 1 i taget. Det ska tjockna. Ta kastrullen från spisen och rör ner vaniljsockret.
    Bred ut över kakan och strö över kokos.

Lycka till

• Mandarin
    BrödernaBus skrev 2008-09-19 08:12:31 följande:
    Dem här är också (alldeles för) goda SilviarutorSmet4 ägg 3-4 dl socker 4 dl vetemjöl 3 tsk bakpulver 1.5 dl vatten Glasyr150 g smör/margarin1,5 dl socker2 äggulor4 tsk vaniljsockerVispa ihop smeten och grädda i långpanna 175 grader ca 15- 20 min. Låt kallna under duk.Smält smöret och vispa ner sockret. Rör ner äggulorna - 1 i taget. Det ska tjockna. Ta kastrullen från spisen och rör ner vaniljsockret. Bred ut över kakan och strö över kokos. Lycka till
    Denna gjorde jag hemma idag, mycket uppskatd av ban och sambo som tog halva med sig till jobbet kanske likbar det så jag inte äter ihjäl mig.
  • BrödernaBus
    Mandarin skrev 2008-09-19 15:00:05 följande:
    Denna gjorde jag hemma idag, mycket uppskatd av ban och sambo som tog halva med sig till jobbet kanske likbar det så jag inte äter ihjäl mig.
    Tar sambon med sig till jobbet så äter jag där med för vi jobbar på samma ställe så det hjälper inte mig nåt. Men dem är ruskigt goda! =)
  • Mandarin
    BrödernaBus skrev 2008-09-19 15:21:06 följande:
    Tar sambon med sig till jobbet så äter jag där med för vi jobbar på samma ställe så det hjälper inte mig nåt. Men dem är ruskigt goda! =)
    Ja, det var också ett problem Du får göra halv sats eller nått.
Svar på tråden Någon som har recept på småkakor och/eller mjuk kaka med GLASYR? :-)