• MeeWe

Farligt att andas in vid graviditet????

Jag arbetar på ett mindre hotell där ALLA arbetsuppgifter förekommer. I vissa perioder/dagar jobbar jag mycket på städavdelningen där vi använder starka rengöringsmedel. Strakare grejer än Ajax osv!! Min fråga är om det är farligt att andas in ångor från dessa rengöringsmedel. Jag är inte gravid nu, men vi planerar barn, och även nu tänker jag ibland för min egen skull "att det här kan inte vara nyttigt att andas in". Ibland kan jag få lite ont i huvudet/ bli LITE snurrig om jag har arbetat med det hela dagen.
    Är det skadligt för fostret???
    Någon som vet?

• Svar på tråden Farligt att andas in vid graviditet????
  • Pucko Buffy

Det ska stå på flaskorna om det är det. Ring miljö o hälsokontoret på din ort och fråga om produkterna. De ska ha någon som är ansvarig för kemikalier. Du kan även söka på kemikalieinspektionens hemsida, den kan dock vara lite rörig att hitta det man söker.

Lycka till med framtida graviditeter.

• MeeWe

Ok, tack ska kolla upp det!
    Fler som har erfarenheter/ tankar om detta?

• Safiren

Har du något skyddsombud på din arbetsplats? Han/hon borde kunna hjälpa dig med dessa frågor och vid behov ta fram alternativa rengöringsmedel.

Blir du sedan gravid och det visar sig att medlen är för starka för dig kan du ju få slippa dessa arbetsuppgifter. Det borde de ju kunna ordna och jag tror de är skyldiga att göra det.

• MeeWe

Nej här har vi inget skyddsombud.... Vi är som sagt ännu bara i planeringsstadiet, men skulle det visa sig farligt att arbeta med dessa medel ska det nog gå att ordna. Det är bara det att man inte vill berätta varför så tidigt...

• Pralin M

Oj, det låter jobbigt. Jag har aldrig kollat upp nåt, men min man är väldigt noga med att jag inte får städa badrummet när jag är gravid. För han tror inte det är nyttigt att andas in och jag kan hålla med. Vem är jag att sätta mig emot det? :-P Jag menar, börjar man hosta och blir yr av dem så är det säkert inte så bra att andas in när man är gravid.
    Om jag vore dig skulle jag först kolla upp exakt hur farliga kemikalier det handlar om och sen faktiskt berätta på jobbet så fort du testar positivt, eftersom det är undet de första 10 veckorna som embryot är som mest känsligt. Det är då alla organ utvecklas.

• meanwhile

Jag hade ingen koll alls på det här när jag först blev gravid. Jag jobbade på som vanligt... Jag jobbar en del med farligt avfall. Det mesta var mer farlig att få på sig än att andas in, för vissa saker går tydligen rakt in i blodet om man får det på huden. Självklart ska du inte gå och sniffa på medlen men om det inte står något på flaskan så borde det inte vara så farligt. Försök bara att inte vara så instängd, låt dörren stå öppen eller ett fönster.

• MeeWe

Pralin M skrev 2008-09-16 14:46:54 följande:

Oj, det låter jobbigt. Jag har aldrig kollat upp nåt, men min man är väldigt noga med att jag inte får städa badrummet när jag är gravid. För han tror inte det är nyttigt att andas in och jag kan hålla med. Vem är jag att sätta mig emot det? :-P Jag menar, börjar man hosta och blir yr av dem så är det säkert inte så bra att andas in när man är gravid.Om jag vore dig skulle jag först kolla upp exakt hur farliga kemikalier det handlar om och sen faktiskt berätta på jobbet så fort du testar positivt, eftersom det är undet de första 10 veckorna som embryot är som mest känsligt. Det är då alla organ utvecklas.
    [/citat]
    meanwhile skrev 2008-09-16 15:07:25 följande:
    [citat]
    Jag hade ingen koll alls på det här när jag först blev gravid. Jag jobbade på som vanligt... Jag jobbar en del med farligt avfall. Det mesta var mer farlig att få på sig än att andas in, för vissa saker går tydligen rakt in i blodet om man får det på huden. Självklart ska du inte gå och sniffa på medlen men om det inte står något på flaskan så borde det inte vara så farligt. Försök bara att inte vara så instängd, låt dörren stå öppen eller ett fönster.
    Nej, varför kämpa emot?? hehe
    Vi fyller på flaskor från större "tunnor", men jag ska försöka hitta någon slags innehållsförteckning och se vad som står.
    Jag kommer nog hur som helst att försöka hålla mig ifrån medlena även om det visar sig vara ofarligt. För mig kommer det nog inte kännas bra ändå eftersom jag även nu "känner av" dom. Det kommer inte kännas hälsosamt för barnet.
  • Safety

Här är det viktigt att hålla reda på vilka lagar och regler som faktiskt gäller. Du måste så snart du får reda på en ev graviditet meddela din arbetsgivare detta så att de kan göra en riskbedömning av dina arbetsuppgifter och ev förändra dem eller omplacera dig till ofarligt arbete. Detta gäller alla arbetsgivare även om många är sorgligt okunniga. Det betyder att det egentligen är mycket olämpligt att som många gör vänta med att berätta för sin arbetsgivare att man är gravid tills i v12. Det är ju de första veckorna av graviditeten som är känsligast för tex kemikalieexponeringar. Läs mer i Arbetsmiljöverkets föreskrift om gravida och ammande arbetstagare:

www.av.se/lagochratt/afs/afs2007_05.aspx

• idape

Är det farligt att andas in aceton och nagellacksborttagningsmedel?! Har råkat göra det ett par gånger. Hur kan det påverka fostret? Hoppas nån snälla kan svara!!

• La Lola
    idape skrev 2013-06-19 21:26:38 följande:
    Är det farligt att andas in aceton och nagellacksborttagningsmedel?! Har råkat göra det ett par gånger. Hur kan det påverka fostret? Hoppas nån snälla kan svara!!
    Ett par gånger?
    Du andas dagligen luft fylld med avgaser o andra luftföroreningar.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • idape
    La Lola skrev 2013-06-20 10:31:49 följande:
    Ett par gånger?
    Du andas dagligen luft fylld med avgaser o andra luftföroreningar.
    Ja, men detta är ju lösningsmedel. Det sägs ju inte vara alls bra. Så det är ingen fara då tror du att man får upp den starka ångan? 
  • La Lola
    idape skrev 2013-06-20 14:50:10 följande:
    Ja, men detta är ju lösningsmedel. Det sägs ju inte vara alls bra. Så det är ingen fara då tror du att man får upp den starka ångan? 
    Du sniffar inte regelbundet så näe det tvivlar jag på.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Farligt att andas in vid graviditet????