Hur många kalorier behöver man minst få i sig som gravid?
Ja på ett ungefär? Jag äter i vanliga fall ungefär 1500 men nu är jag gravid och undrar hur mycket jag behöver äta ungefär?
Ja på ett ungefär? Jag äter i vanliga fall ungefär 1500 men nu är jag gravid och undrar hur mycket jag behöver äta ungefär?
Generellt är det en missuppfattning att "man skall äta för två".
Det räcker med 1-2 extra smörgåsar.
Själv åt jag inget,fick dropp istort sätt 8 månader,
sonen föddes 3veckor för tidigt och vägde 3375gr,fullt frisk .
Så ta det lugnt och NJUT!
Jag har hört att man ska äta som vanligt, tänka på att man får i sig nyttig och vitaminrik mat bara. Precis som man alltid ska göra men jag inte gör;). Och som killenkott säger så ska man inte äta för två även om man önskar att man skulle det ibland=)
om jag äter som jag gör nu, skulle jag gå ner i vikt...ca 0,6 hg / vecka...jag är dock överviktig 165cm /88kg
Kan JAG äta som vanligt?
Tack för era svar, men äter jag för lite om jag äter runt 1700 om dagen då? Jag menar jag hamnar inte på svält eller så, har hört det är farligt för bebisen isåfall.
bebisen tar det den behöver, är det nån som mår dåligt av att man äter för lite så är det mamman! men ett tips kan ju va att äta vitamintillskott så att man åtminstone får i sig det... :)
Jo jag äter Mitt Val Kvinna.
Hm, googlade lite (vilket jag kunde gjort från början iofs)
läste att en kvinna behöver äta ungefär 500 kcal mer som gravid/ammar. Så runt 2000. Nu vet jag, tack alla som svarat!
2000 kalorier är väl vad alla kvinnor bör äta, åtminstone om man inte bantar?
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
"Det enda du egentligen behöver göra är att äta en vettig kost och tänka på att en gravid kvinna behöver cirka 2 500 kcal per dag. Man bör äta fem portioner frukt och grönsaker per dag och mat från alla viktiga livsmedelsgrupper:
? Ungefär 10 % av kalorierna bör komma från protein, som t ex kött, fisk, ägg och baljväxter.
? Cirka 35 % av kalorierna bör komma från mjölkprodukter, som smör och ost, samt från oljor och nötter (fett), lite mindre om du är överviktig. Lättmargarin och lättyoghurt går bra.
? Cirka 55 % av kalorierna (största delen) bör komma från bröd, pasta, potatis, ris och spannmålsprodukter (kolhydrater). Fullkornsprodukter är bättre än raffinerade, vita produkter eftersom de håller blodsockret på en jämn nivå och gör att du känner dig mätt längre.
Man får unna sig en liten chokladbit då och då, men man ska komma ihåg att all extra vikt man lägger på sig under graviditeten kommer att synas tydligt efter det att barnet är fött och att gå ner i vikt under de första månaderna som mamma är inte lätt. "
Jag trycker att det blir lite fånigt med allmänna rekommendationer om kalorimängd, visst de kan ge en ung uppfattning, men om man faktiskt orkar/bryr sig om att räkna kaloriinnehåll i det man stoppar i sig bör ju kaloriberäkningen utgå ifrån de egna behoven. Kaloribehovet hos olika personer kan ju variera enormt beroende på längd, vikt, ålder och hur aktiv man är. Generellt bör man ju inte ligga på kaloriunderskott som gravid och ca 300-500 kcal extra ska räcka för att täcka det extra behovet. Om man är överviktig från början däremot kanske det är annorlunda. Man kan ju få hjälp med dieten från MVC om man känner att man behöver det.
För min del tex skulle jag (som icke-gravid) gå upp stadigt i vikt om jag höll mig till rekommendationen 2000 kcal/dag, för mig räcker det med ung 1800 kcal/dag.
Men alltså 2500 kcal låter rätt mycket för mig, då jag är stillastittande mestadels av dagen. Då kommer jag gå upp i vikt mer än jag borde skulle jag tro.
Anonym (Ika) skrev 2008-09-15 18:19:58 följande: