• LAV0LINA

Gosig katt

Varje kväll har jag och min katt en lite "strax-innan-sovdax-rutin" eller vad man nu ska kalla det... Han ligger och myser med mig då vi har gått och lagt oss för kvällen. Han är väldigt kelig och slickar gärna mig i och omkring ansiktet. Han brukar dock aldrig få slicka kring munnen, på kinder, näsa, vid ögon osv, utan det blir mest under hakan eller på halsen
    Skitmysigt ändå.
    Sen när han börjar lägga sig för att sova brukar han lägga upp tassarna i ansiktet på mig. Själv tykcer jag det är jättemysigt och han luktar ju så gott.
    Men då var det ju nån som hysteriskt utbrast att man kan få det här toxoplasma eller vad det nu heter!
    Öööh, kan man?
    Om nu katten har gjort såhär i drygt ett års tid borde man inte fått det redan då? Jag har då inte blivit sjuk.. Dessutom hade vi alltid katt då jag bodde hemma och alla har fått sova med mig i min säng. Borde man itne ha råkat ut för det där då för längesen?
    Katterna som vi hade då jag bodde hemma var utekatter. Vår katt är innekatt och har aldrig varit ute. Spelar det nån roll?

• Svar på tråden Gosig katt
  • Krabbolina

risken är minimal att du blir smittad med toxoplasmos. Det är avföringen som kan smitta och det är oftast utekatter som är bärare av toxoplasmos.

Och är du dessutom uppväxt med katt så är du nog immun mot toxoplasmos.

Det som gäller är bra handhygien efter man tömt kattlådan.

• La Lola

Så länge man inte äter bajset så är risken minimal.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • La Lola

O jag tillägger att ev smittor finns i avföringen efter 2-3 dygn o så länge låter man ju inte bajset ligga i lådan......

• Purlan

Frågade min BM förra veckan och det var inget att bekymra sig för sa hon, så länge jag lät bli kattlådan.

• La Lola
    Purlan skrev 2008-09-15 18:02:38 följande:
    Frågade min BM förra veckan och det var inget att bekymra sig för sa hon, så länge jag lät bli kattlådan.
    Fast du kan ju rensa den du oxå....
  • skruttan82

La Lola skrev 2008-09-15 18:04:45 följande:

Fast du kan ju rensa den du oxå....
    Fast å andra sidan ska man väl ha någon extra "förmån" nu när man är gravid. Jag låter iaf sambon rensa lådan så länge jag är gravid.
  • AnnaochHenrik

Jag rensar lådan och pussas precis lika mycket som vanligt med katterna! Med normal hygien och tömning av lådan 1 gång / dag hinner ju inte avföringen börja vara smittsam. Dessutom har vi innekatter. När jag var illamående i början av graviditeten fick förstås maken sköta all tömning efterom jag mådde så dåligt, men jag avstod inte pga smittrisk.
    Betydligt fler smittas av att ha ätit dåligt sköljda grönsaker än genom att man rensat lådan...

• Krabbolina
    skruttan82 skrev 2008-09-15 18:35:32 följande:
    La Lola skrev 2008-09-15 18:04:45 följande:
    Fast å andra sidan ska man väl ha någon extra "förmån" nu när man är gravid. Jag låter iaf sambon rensa lådan så länge jag är gravid.
    Det gör jag med, alltså låter maken rensa lådan. Jag har gjort det några gånger så klart men han har fått göra det flest gånger.
  • Millis86

samma här..sambon får sköta lådan nu=)

• Purlan

Sambon har alltid skött lådan, även utan graviditet, har bara blivit så...jättebra tycker jag :-P

• ludenben

sambon sköter lådan här när han är hemma... men då han åker på jakt så gör jag den. Har plasthandskar och tvättar händerna efteråt. Jag tar ju inte direkt i bajset och låter verkligen inte gå 3 dagar innan jag städar sen så nån toxoplasmos är inte jag rädd för i allafall.

• LAV0LINA

Jag har inget emot att rengöra kattlådan, men sambon vägrar i sten att låta mig göra det just nu.
    Nåja, han kan ju få det nöjet då, jag lider ju inte av att slippa rengöra kattlådan
    Dock så stod det i nått papper jag fick av barnmorskan att man ska tävtta sig såfort man varit i kontakt med katter och det kan jag ju erkänna att jag ytterst sällan gör. Har sällan gjort heller. Självklart tvättar man sig då man rengjort lådan, men inte om man bara gosar med katten en stund. Inte jag i alla fall, då måste jag ju tvätta mig hela tiden!

• FruFA79

Vi har en perserkatt som är en innekatt... Våran BM sa att min make fick ta hand om kattlådan nu när jag är gravid, och att jag skulle undvika att "pussa" katten och tvätta händerna när jag varit i kontakt med honom.
    Är det överdrivet? Jag har blivit lite rädd att gosa med katten sedan BM berättade detta, och det är ju inget kul.

• Krabbolina
    FruAhlander skrev 2008-09-16 11:14:43 följande:
    Vi har en perserkatt som är en innekatt... Våran BM sa att min make fick ta hand om kattlådan nu när jag är gravid, och att jag skulle undvika att "pussa" katten och tvätta händerna när jag varit i kontakt med honom. Är det överdrivet? Jag har blivit lite rädd att gosa med katten sedan BM berättade detta, och det är ju inget kul.
    mycket överdrivet.
    Jag gosar med mina katter precis som vanligt, kattlådan fixar jag ibland men oftast maken som gör det nu. I början klarade jag inte av lukten, men nu går det bra.
  • LAV0LINA

Jag fick hem papper från Bm om att jag skulel tvätta mig efter att jag varit i kontakt med katter. Har inte gjort det kan jag säga. Då skulle jag ju måsta tvätta mig hela tiden! Ska jag låsa in katten i 9 månader eller?

• emmiss82

Jag läste i en bok att man blir immun mot sin egen katts bakterier och sånt..! Så det är ingen fara alls tror jag!
    Myyyyys kissar är ju underbart!!

• FruFA79

Skönt att höra
    Men jag tror att jag låter maken tro att jag inte kan ta hand om kattlådan !

• Tvillingkaktus

Min BM säger att det är ok att handskas med kattlådor osv när man är gravid. Det gäller bara att tänka på handhygienen, men det ska man ju göra även när man inte är gravid.
    Att mysa med katten i sängen när man ska sova är nog ingen fara heller. Jag har alltid haft katt och har minsann aldrig blivit sjuk.

Svar på tråden Gosig katt