• IdaEng

Vad äter du som är gravid för vitaminer och mineraler??

Jag är så trött och hängig just nu, dels beror det väl på att jag har en envis förkylning. Men Jag tror också att jag behöver lite vitamin tillskott!
    Vad bör man få i sej när man är gravid?
    -Järn (om man har lågt blodvärde, det har jag inte ännu..)
    -Magnesium (ska tydligen vara bra när man är gravid, bla för fogarna(?)
    -omega3 (why?)

Ja fler förslag, gärna med motivering, motages tacksamt. Tänkte ta mej en tur på apoteket

• Svar på tråden Vad äter du som är gravid för vitaminer och mineraler??
  • Thoughtless

Gå till apoteket och köp vitaminer för gravida, de har jag och de täcker de nödvändiga :D

• violet

MittVal kvinna eller Vitamineral Kvinna skulle jag rekomendera. De finns på apoteket.

• riotflickan

Köp en sån där "Kvinna"-tablett, typ MittVal eller Vitamax. Täcker in det mesta och innehåller även järn, fast inte jättemycket. Man kan behöva komplettera med mer järn sen... Sen har dom nån tablet för gravida med omega 3, ganska dyr och utan järn. Jag tar omega 3 separat. Och b12 för jag hade brist.

• Winglur

Jag har inte lågt blodvärde men min bm sa att jag skulle börja äta järn ialf.
    Jag åt tidigare multivitamin - Vitamax kvinna.
    Men har nu bytt till Niferex.
    Och jag har blivit sjukt mkt piggare faktiskt.
    Jag har inte behövt gå å lägga mig på dagen sen jag började äta dom.
    Innan sov jag ett par timmar om dan...

Men jag har en liten fråga för jag är rädd att jag inte får i mig tillräckligt av allt annat.
    Kan man äta både multivitamin (som innehåller järn) Och typ Niferex?
    Lr får man för mkt järn då?

• decemberbabe

Det bästa är faktiskt att variera sin kost om man får i sig för lite vitaminer. Det råder tydligen delade meningar om hur väl kroppen tar till sig de vitaminer som kommer i tablettform. Det bästa är att äta mer grönsaker och frukt och annat nyttigt och sen komplettera med nån vitamin om det verkligen behövs. Jag åt folsyra fram till v 15 (på läkares inrådan) och sen har ja inte ätit nåt tillskott förrän i v 26 då bm tyckte jag skulle börja med järntabletter... Normalt sett behövs inte mer än så om man äter ordentligt..

• IdaEng

Jag kan nog knappast äta mer frukt och grönsaker, det är mina "crawings". Jag äter iövrigt också allsidigt.
    Jag tror ändå att det kan vara bra med extra tillskott..

decemberbabe skrev 2008-09-15 17:35:36 följande:
    Det bästa är faktiskt att variera sin kost om man får i sig för lite vitaminer. Det råder tydligen delade meningar om hur väl kroppen tar till sig de vitaminer som kommer i tablettform. Det bästa är att äta mer grönsaker och frukt och annat nyttigt och sen komplettera med nån vitamin om det verkligen behövs. Jag åt folsyra fram till v 15 (på läkares inrådan) och sen har ja inte ätit nåt tillskott förrän i v 26 då bm tyckte jag skulle börja med järntabletter... Normalt sett behövs inte mer än så om man äter ordentligt..
  • Silverline

Jag äter allsidig kost, mkt grönsaker och frukt. Anser inte att jag behöver några tillskott, mina värden är jättebra

~ Ilona, mitt hjärta, 000710 ~ Lillebror, i magen, Bf 090115 ~
  • Tegu

Jag äter Vitamax Kvinna för hon på apoteket rekommenderade det.

• muffinzen

Fast om man läser på Vitamax hemsida så rekommenderar de inte att äta vitamax kvinna vid graviditet, utan att ta andra tabletter anpassade för det.
    Men funkar de för dig är det väl jättebra, då de är billiga .

www.vitamax.se/default.asp&ptid=5626

Jag äter vitamineral kvinna då de är bland de billigaste. Visst de innehåller inte kalcium och magnesium som mitt val kvinna...men jag anser att jag äter ganska mkt ost, mjölk, yoghurt mm. att det räcker ändå. Gick bra i förra graviditeten iallafall.

www.aco.nu/templates/ProductColor____228.aspx

• Tvillingkaktus

Jag äter faktiskt bara järntabletter, men än så länge har jag ganska bra värden.

• pojkens

jag äter vitamineral kvinna, för gravida och ammande, samt omega 3 tabletter separat. Och sedan 2 veckor tillbaka har jag blivit ordinerad Niferex, en tablett om dagen för mitt järnvärde var dåligt.
    Min barnmorska sa inget om att man inte skulle kunna äta Niferex plus vitamintablett. Har du dåligt värde trots att du äter vitamintablett så kan du ju knappast på för mycket av järnet ifall du ordineras extra?

Det kan finnas risker med överdosering av järn, ifall man letar info på nätet. Dock verkar det vara rätt svårt att lyckas med det för kroppen tar inte upp mer än den behöver, som jag har uppfattat det. Men om någon har mer exakt information så kan ni rätta mig.

• Biancha

de här tillskotten man äter, som exempelvis mitt val kvinna.... ska man äta de hela graviditeten eller bara fram till en viss vecka?

• pojkens

biancha:
    Egentligen är ju tillskott något man ska äta om man tror att man inte får i sig tillräckligt. Så det finns ju ingen som säger att du måste äta någonting alls, det beror ju helt på dig och dina matvanor och vad du vill. Anledningen till att många väljer att äta tillskott är ju kanske för att man just är dålig på att äta mycket frukt och grönt (som jag vet jag är), och kanske inte får tillräckligt med järn heller.
    Men som sagt, det är bara upp till dig.

• IdaEng

biancha: Man behöver inte äta vitaminer om man får i sej tillräckligt via den mat man äter, som så många säger i tråden. Jag har däremot läst mej till at det är bra at äta vitaminer, och speciellt järn, i slutet av graviditeten för att buffra inför förlossningen. Vitamintillskott är också bra under amningen eftersom man då behöver "extra allt", speciellt i början när kroppen ska balansera sej.
    (Inga expert råd såklart)

• Glass

Äter:

Hemofer plus - järn och folsyra
    omega 3 - viktigt för min och för mitt barns hjärna samt har i en studie visat sig minska risken för att ens barn senare utvecklar allergier och eksem
    Kalcium - dricker inte i liter mjölk eller äter 10 skivor ost per dag så jag behöver tillskott
    magnesium - har tidigare visat symptom på brist på det och därför äter jag det varannan dag
    Vitamineral kvinna - anser att jag troligen inte får i mig allt som jag behöver varje dag.

Jag har ingen sidfot...
  • IdaEng

Hej! Nu blev jagnyfiken.. Hur yttrar sej symtom på magnesiumbrist??

Glass skrev 2008-09-17 06:11:19 följande:
    Äter:Hemofer plus - järn och folsyraomega 3 - viktigt för min och för mitt barns hjärna samt har i en studie visat sig minska risken för att ens barn senare utvecklar allergier och eksemKalcium - dricker inte i liter mjölk eller äter 10 skivor ost per dag så jag behöver tillskottmagnesium - har tidigare visat symptom på brist på det och därför äter jag det varannan dagVitamineral kvinna - anser att jag troligen inte får i mig allt som jag behöver varje dag.
  • Glass
    IdaEng skrev 2008-09-17 07:53:01 följande:
    Hej! Nu blev jagnyfiken.. Hur yttrar sej symtom på magnesiumbrist??
    Oro i kroppen, kramp i muskler, tex ben eller vader, man känner sig orolig, grubblar mycket, är kritisk mot andra och sig själv på ett sätt som man inte brukar vara, sover dåligt.
    Magnesium är en mineral som går åt i rasande fart då man är stressad.
    Jag  hade alla symptomen förrutom kramp och då jag började äta extra magnesium så försvann allt
    Jag har ingen sidfot...
  • dolceflicka

Hej!

Jag började med Multikvinna redan från början av graviditeten och sen blev jag rekommenderad av min barnmorska ta Niferex. Det gör jag fortfarande och det funkar jätte bra!

• Mina småtroll

Jag tar kalciumtabletter för att jag inte dricker mjölk eller får i mig så mycket andra mejeriprodukter.
    Äter också omega 3 för att jag väldigt sällan äter fisk!

Svar på tråden Vad äter du som är gravid för vitaminer och mineraler??