• Shea 1

Hur gör man rent ett fläktfilter av metall?

Som frågan lyder...
    Hur gör man rent ett fläktfilter av metall? Jag har spolat och spolat med hett vatten och köks-rent samt skrubbat med diskborste (stråna fastnar i filtret) och det är fortfarande fett kvar. Hur gör man????

• Svar på tråden Hur gör man rent ett fläktfilter av metall?
  • Disela

Lägg det i diskmaskinen om du har en sån. Annars lägg i blöt med massa YES i badkaret.

• ElinOlsson

Diskmaskinen brukar jag köra mina fläktfilter i (om det är spisfläkten du pratar om). Då blir de skinande rena!

• Krabbolina

jag brukar lägga det i blöt i diskmedel och hett vatten. Sen kör jag den i diskmaskinen.

• mimmi 1

Mitt filter är för långt för diskmaskinen, men jag köpte faktiskt en flaska cillit bang, den för fett i köket. (jag som skrivit så många gånger att man bara behöver såpa , hupp) och den tar fettet, på köksfläktsfiltret... spreja över, och skölj under rinnande hett vatten, gör om samma procedur, tills det ser rent ut...sen är det lite besvärligt att få eländet torrt igen, man får vända o vrida, o hela tiden rinner det vatten från nåt nytt ställe !

• Hemliga 72an

Du tar varmt vatten i badkaret och i med tvättmedel och lägger det där. Låt ligga över natten och det är helt rent på morgonen!

• mimmi 1

OCH, att försöka komma ihåg att rengöra det ofta, istället för att vänta tills det är jättefett, är ett bra tips! det blir inte lika jobbgt att få det rent då

• mimmi 1

Hemliga 72an skrev 2008-09-15 19:37:17 följande:

Du tar varmt vatten i badkaret och i med tvättmedel och lägger det där. Låt ligga över natten och det är helt rent på morgonen!
    Men.. hur ser badkaret ut sen? fett överallt?
    Jag har ett stort spabad, så jag tror jag fortsätter med cillit bang
  • Hemliga 72an

mimmi 1 skrev 2008-09-15 19:39:14 följande:

Hemliga 72an skrev 2008-09-15 19:37:17 följande:
    Men.. hur ser badkaret ut sen? fett överallt?Jag har ett stort spabad, så jag tror jag fortsätter med cillit bang
    Nej där är inte fett överallt! han som kollar fläktarna här gav mig det rådet. Eller så kan du ta det i vasken med tvättmedel och vända det tills du tagit alla sidor men det tar ju ett tag då.
  • Shea 1

mimmi 1 skrev 2008-09-15 19:37:35 följande:

OCH, att försöka komma ihåg att rengöra det ofta, istället för att vänta tills det är jättefett, är ett bra tips! det blir inte lika jobbgt att få det rent då
    Nu förstår jag inte alls vad du menar

Tack för alla tips!
Svar på tråden Hur gör man rent ett fläktfilter av metall?