• Anonym

Vad har man för rättigheter som säljare på Blocket??

Just nu är jag så arg att jag skakar!! Jag har sålt en barnvagn på Blocket som inte håller de mått som köparen förväntade sig. Vagnen hade en brist som jag utförligt beskrev i annonsen samt mailade bilder på till köparen. Köparen bestämde sig för att laga vagnen och skickade sin pappa att hämta och betala den. Nu menar hon att det finns fler brister som jag anser vara normalt slitage och som jag inte tidigare upplevt eller haft några problem med. Att hon väljer att köpa en vagn som hon enbart sett på bild kan väl omöjligt vara mitt ansvar?! Hon säger att hon ska använda mina mail som bevismaterial vid en ev. rättegång (???).

Snälla, någon som är insatt/upplevt liknande, VAD GÄLLER?!?

• Svar på tråden Vad har man för rättigheter som säljare på Blocket??
  • Linda1976

Du har sålt varan i befintligt skick, och dessutom varit tydlig med vilka fel som fanns. Hon har inget att komma med.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Rättegång? Om en barnvagn såld på Blocket..... Neeeh....

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Micke

Har du lovat saker som sedan inte uppfylls så är det avtalsbrott. i annat fall så har hon inte mkt att komma med.

Man kan givetvis få saken prövad i en domstol om hon önskar.

• Anonym

Måste man inte skriva ett kvitto på att varan sålts i befintligt skick? Åh, mitt dumma nöt! Ska aldrig sälja till någon på distans igen...!

Linda1976 skrev 2008-09-15 19:59:30 följande:
    Du har sålt varan i befintligt skick, och dessutom varit tydlig med vilka fel som fanns. Hon har inget att komma med.
  • Anonym

Ha ha, NÅGOT menar jag förstås

• Anonym

Nu är jag bara yr (och j-igt förbannad!). Jag ska aldrig sälja NÅGOT TILL NÅGON på distans igen. Sorry!

• Anonym

Hon har frågat mig om vagnen har några andra fel och jag svarade "nej" men nu har tydligen någon i barnvagnbutiken skrivit ett helt protokoll på fel och brister! Bl a snett chassi, defekta låsningsanordningar på hjulen eftersom inte alla fyra tar i marken, trasiga fästen på både ligg- och sittdel men jag svär, inget av detta har jag märkt!!

• Peggie

Köplagen gäller och då har man mycket större skyldighet att besiktiga varan som köpare. Hon kommer ingenstans med det där. och om de dessutom haft möjlighet att besiktiga varan innan så får hon skylla sig själv. Du har inte sålt på distans.

• Anonym

Varan får väl inte vara i sämre skick än vad som man som köpare skulle kunna förvänta sig. Man kan inte friköpa sig med "befintligt skick".

Men du har ju påtalat det fel som funnits och om det som hon påpekar är vanliga förslitningsskador så kan jag inte se att hon har något att komma med. Tror du kan vara lugn.

• Anonym

Tack för svaren. Fler?

• Micke
    Anonym skrev 2008-09-15 20:25:37 följande:
    Varan får väl inte vara i sämre skick än vad som man som köpare skulle kunna förvänta sig. Man kan inte friköpa sig med "befintligt skick". Men du har ju påtalat det fel som funnits och om det som hon påpekar är vanliga förslitningsskador så kan jag inte se att hon har något att komma med. Tror du kan vara lugn.
    Har man haft möjlighet att undersöka varan så ska det vara väl dolda fel.
  • DIVGRL

Men kan du inte ta tillbaka vagnen och ge henne pengarna tillbaka då? Jag tänker mer på samvetet...

• Anonym

Nej jag tänker inte ta tillbaka vagnen och jag har pratat med Konsumentvägledaren idag och jag har ingen skyldighet att göra det heller. Jag har handlat helt rätt!

DIVGRL skrev 2008-09-15 21:48:11 följande:
    Men kan du inte ta tillbaka vagnen och ge henne pengarna tillbaka då? Jag tänker mer på samvetet...
Svar på tråden Vad har man för rättigheter som säljare på Blocket??