• rk00s

Skadad fågel på balkongen...

Ja, nu har även jag (ofrivilligt) fått ett husdjur. Något skatliknande lligger på ballkongen (6:e våningen) och har skadat något och kan inte flyga. Vad gör man? Låta honom sitta där och svälta ihjäl?

• Svar på tråden Skadad fågel på balkongen...
  • giz

låt den vara ngn timme.........oftast så flyger dom in i en ruta å blir lite groggy.....

ja å är den skadad så vet i attan vad man ska göra. ringa polisen kanse så dom skjuter den, åka till djursjukhuset (skattan har juu knappast försäkring så det kan bli dyrt) ja jag har inte en anning

• Mamali

Slå ihjäl den eller ta livet av den på anna sätt tycker jag så slipper den lida. Du kan inte låta den svälta ihjäl.

• giz

rackarns du får förklara för honom att if vore en lösning men att det upplevs vara liiiiiiite sent påtänkt.

• rk00s

Isåfall får jag kasta ut den från balkongen. Det lär den väl dö av.

• Sofia86

Beror på var du bor. I en del städer finns en organisation som heter katastrofhjälp för fåglar och vilt, KFV. Testa att slå upp i telefonkatalogen. Annars kan du ju försöka ge den lite kattmat (om du har katt vill säga) eller köttfärs eller liknande och en skål vatten och sen avvakta och se om den repar sig. Lycka till!

• rk00s

Han ångrar sig nu men inser att det är försent att ringa If.

• giz

nja kasta inte ner den från balkongen då kan han bara skada sej mer....... dom brukar inte ha fallskärmsavtal.

mer humant å vrida nacken av den om du nu är säker att den brutit ngt.....

• rk00s

Sorry, jag är en vekling.. klarar inte av att ha ihjäl ett djur (dock möjligen hamstrar).

• giz

tja då får du åka till djursjukhuset iaf då

iaf så kan du ju ringa å fråga dom.

• Jessica24

Vi hade för något år sedan en fågel som flög på vår fönsterruta och hamnade sedan på balkongen.
    Han låg/satt i ena hörnan utan att röra sig.
    Men vi lät honom vara ett tag och gick efter det ut för att kolla om han var kvar. Det var han INTE!
    Däremot låg där en _lite_ fläck med blod.

Han hade tydligen kvicknat till och på egna ben = vingar tagit sig därifrån.
    Bör kanske tillägga att vi bodde på 3:dje våningen.

Att kasta ut den från balkongen är INGET jag rekomenderar. Det är inte säkert att den dör av det. Den kan likagärna bli ännu mer skadad.

/Jessica24

• rk00s

Ni kloka människor hade helt rätt - fågeln tog igen sig flämtades i en kruka och tog sedan nya tag. Skönt, både för mig och fågeln.

Svar på tråden Skadad fågel på balkongen...