• Anonym

Får man teckna livförsäkring om ens make äter antidepressiva för "gammal" depression?

Min make har tidigare i livet varit deprimerad och fick medicin mot det, och äter det än idag för att inte riskera att falla dit igen. Idag mår han utmärkt med medicinen och man skulle aldrig kunna tro att han en gång varit så deprimerad.

Jag undrar dock över den här hälsobilagan man ska fylla i fyller man i att han äter antidepressiva eller? Och kommer de avslå livförsäkringen då pga att de kanske tänker om han blir deprimerad igen och tar livet av sig t ex?

Eller hur fungerar det?

• Svar på tråden Får man teckna livförsäkring om ens make äter antidepressiva för "gammal" depression?
  • Anonym (mamma)

Tyvärr så får han nog inte den beviljad, för han måste ha 5 symtomfria år... Så svarade de mig på Trygg hansa,när jag skulle teckna livförsäkring. Då hade det gått 4 1/2 år....& fick avslag!!! Hoppas de ändrat sig! LyckA till kram

• Anonym (samma)

Jag var i samma situation, fick inte min beviljad eftersom jag äter antideppressiv medicin. Har ätit medicin i massor av år, och inte varit deprimerad på minst 8 år, men det spelade ingen roll.

• Anonym (Lisa)

Det beror lite på de andra faktorerna.

Antidepp.medicin som ENSAM faktor brukar ej ge avslag....men däremot om man kanske samtidigt röker och är överviktig eller annat....dvs flera faktorer.

De 5 åren bakåt i tiden ska man ha varit relativt frisk. Han kan fylla i alla frågorna och skicka in det ändå!

Ibland kan man få igenom försäkringen trots vissa sjukdomar, men då med lite högre premie.

Ett annat alternativ är fackliga grupplivsförsäkringar...ingen hälsodeklaration.

Svar på tråden Får man teckna livförsäkring om ens make äter antidepressiva för "gammal" depression?