• lugna gatan

RSV - antivirus synagis

Hej. Blir inte riktigt klok på hur läkare tänker ibland, våra barn anser de inte kvalificerar till att få antivirus, trots att de haft svåra hjärt och lungsjukdomar under tiden på neo (födda i v.29+3). Nu räknas de som fullt friska 1 mån. (korr. ålder) gamla bebisar, (det är vi iofs. väldigt glad över).

Nu till min fråga: Har ni blivit erbjudna RSV-vaccin, var i sverige isåfall? Har ni blivit nekade?
    Ibland tror jag att det beror på var man bor, eller att det är en kostnadsfråga 16.000kr för en säsong. (Å andra sidan blir det dyrare om ett barn behöver sjukhusvård, en intensivvårdsplats kostar ca. 30.000 om dygnet. Ja det går ju lätt att se vilket som borde bli mest kostnadseffektivt i längden!!!).

Är livrädd för RSV!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-16 11:08
    Det är klart att man inte ger friska barn ett "onödigt" vaccin. Men med fortfarande öppen ductus och förstorat hjärta pga. tidigare virus i v.32.
    Tjejerna har varit med om mycket trots att de var ganska stora, hjärtsäcksinflammation, akut hjärtoperation, kollapsade lungor, pnemothorax, i och ur respirator och occilator, mycket syrgasbehov fram till v.37. Vi var vid ett par tillfällen på väg att mista två utav tjejerna, men mirakulöst tog de sig igenom och kämpade för livet. Vet att alla här varit med om liknande jobbiga händelser.
    Det som är jobbigast med att de skulle bli sjuka är att vi skulle inte klara att bära svårandade barn i skift på natten då de är tre! och sova på dan??? det går ju inte heller med en 4-åring hemma och tre bebisar att bära på. Skulle bara vilja ha all hjälp för att de3 ska hålla sig så friska som möjligt!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 22:05
    Vet att mina barn är "för" friska för att egentligen vaccineras enligt dagens läkares kriterier, men enligt sos rek. så är de i riskzonen. Jag ville veta hur man resonerar runt frågan om vaccination i olika delar av landet.

• Svar på tråden RSV - antivirus synagis
  • Proletariatet

Vår dotter (född v.24+1 nov.06) fick synagis innan vi blev utskrivna, men inte året efter eller nu. Skittråkigt rent ut sagt, för hon blir jättesjuk när hon blir förkyld och jag bävar inför hur det skulle kunna bli om hon åker på RS.

• MsBeauty

Min son född v. 24+2, fick synagis när han var inlagd, alltså innan vi åkt hem. Vet inte om han kommer få det i år, ska höra med dem när jag ska dit nästa gång.

• hotten

jag vet ju inte vilka sjukdommar de haft men du säger ju att de klassas som friska nu å var dessutom så pass stora när de föddes, så jag ser heller ingen andledning att barnen borde per automatik få "vaccinet", har ni erbjudit er att betala det själv om ni är så oroliga?

vi krävde att få (el bet själva) för dottern å efter diskution med läkaren så sa hon att hon mycket väl kunde motivera att vi behövde det (tex pgav att dottern var en av de minsta i landet, för att det var värsta RS säsongen just då vi skulle skrivas ut mm) i fall hon blev ifrågesatt.
    dottern fick "vaccinet" men fick ändå RS.

• pritt

tycker det verkar väldigt konstigt att ni inte får synagis. Vi fick säkert 6 sprutor sammanlagt. Vår dotter var ductusoperaerad, och hade svår att syresätta sig, hon had inte haft en ända infektion innan hon fick sprutorna.
    Jag hade stått på mig och begärt och försökt och försökt. Nu ska man ju ändå undvika baciller och hålla sig mkt hemma och ute i frisk luft, men det är skönt att ha skyddet. Lycka till

• Molly i Skåne

RS säsongen startar ungefär i oktober- och då kommer lillen få sin första spruta, sen en i månaden till april. Läkarna sa att vi hade tur (!) att han föddes i januari, så det var vår när vi kom hem!
    Vi bor i Skåne-Lund.

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Basses mamma

Min son föddes 9 november förra året, i v. 26+3. Han blev inte vaccinerad mot rs då, trots att det var en vinter med väldigt många fall. Vi visste inte ens om att det vaccinet fanns då. Men så nu när vi var på senaste återbesöket hos vår barnläkare tog jag upp detta. Han kollade i fass och såg att han uppfyllde kriterierna för att vaccineras (han har blivit behandlad för andningsbesvär pga sin förtidiga födsel inom det senaste halvåret, fått Impugan och Ventoline), så han ska nu få sin första spruta i november. Tyvärr verkar det bero mkt på vilken läkare man har. Kan nog vara tur att vi fick den läkare vi har nu, han jobbade tidigare på Astrid Lindgrens barnsjukhus, kanske de är mer generösa med vaccinet där. Inom vårt landsting (Gävleborg) brukar de annars snåla in på det mesta.

• hejpa

våra grabbar ska få synagis om en månad, då är de 9mån okorr. ålder.
    den ena hade syrgas väldigt länge, det var nog därför de ville ge honom det, ifall det skulle bli jobbigt för honom igen om han blir sjuk. men den andre ska också få. det ska väl vara rättvist :P

• bella68

Min son är född v.25 föra året.Fick synagis från september t.o.m mars. Fick veta då att en spruta kostar ca.10 000 och att alla barn som ligger i en risk zoon ska få den.Alttså barnen som är födda t.o.m v.31 eller 32.

• Molly i Skåne

150 ml synagis kostar c:a 8000 per dos. Man behöver som regel 5-7 doser en säsong. De barn som inte bedöms behöva synagis är de, som enligt beräkningar avseende sjuka barn per år i RS virus, som får spendera i genomsnitt 3 dagar på sjukhus för behandling av effekter från viruset.
    Kostnaden skulle bli enorm om man inte prioriterade de allra sjukaste barnen. I lUnd skulle det innebära mindre personal och färre vårdplatser på neo-IVA och neo, om man slentrian-vaccinerade alla prematurer.
    Sen inte att förglömma att även om det är få kända biverkninar på synagisen, så är det en smärtsam vaccination som ger ringa vinst på en i övrigt frisk prematur.
    Har dessa uppgifter från vår behandlade läkare- som jag har full tilltro till!

• lugna gatan

Oj då var det dyrare än jag trodde! Vet att mina barn är "för" friska för att egentligen vaccineras enligt dagens läkares kriterier, men enligt sos rek. så är de i riskzonen. Jag ville veta hur man resonerar runt frågan om vaccination i olika delar av landet.

• Molly i Skåne
    lugna gatan skrev 2008-09-26 22:04:39 följande:
    Oj då var det dyrare än jag trodde! Vet att mina barn är "för" friska för att egentligen vaccineras enligt dagens läkares kriterier, men enligt sos rek. så är de i riskzonen. Jag ville veta hur man resonerar runt frågan om vaccination i olika delar av landet.
    Jag menade verkligen inte att förringa er situation-verkligen jättetufft ni har haft det. Anledningen till att vår lille får är att han är född i v.26 och har mycket svår BPD-ingen vet hur han skulle klara ett RS virus och jag hoppas vid Gud att vi slipper uppleva det. Lycka till!
Svar på tråden RSV - antivirus synagis