RSV - antivirus synagis
Hej. Blir inte riktigt klok på hur läkare tänker ibland, våra barn anser de inte kvalificerar till att få antivirus, trots att de haft svåra hjärt och lungsjukdomar under tiden på neo (födda i v.29+3). Nu räknas de som fullt friska 1 mån. (korr. ålder) gamla bebisar, (det är vi iofs. väldigt glad över).
Nu till min fråga: Har ni blivit erbjudna RSV-vaccin, var i sverige isåfall? Har ni blivit nekade?
Ibland tror jag att det beror på var man bor, eller att det är en kostnadsfråga 16.000kr för en säsong. (Å andra sidan blir det dyrare om ett barn behöver sjukhusvård, en intensivvårdsplats kostar ca. 30.000 om dygnet. Ja det går ju lätt att se vilket som borde bli mest kostnadseffektivt i längden!!!).
Är livrädd för RSV!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-16 11:08
Det är klart att man inte ger friska barn ett "onödigt" vaccin. Men med fortfarande öppen ductus och förstorat hjärta pga. tidigare virus i v.32.
Tjejerna har varit med om mycket trots att de var ganska stora, hjärtsäcksinflammation, akut hjärtoperation, kollapsade lungor, pnemothorax, i och ur respirator och occilator, mycket syrgasbehov fram till v.37. Vi var vid ett par tillfällen på väg att mista två utav tjejerna, men mirakulöst tog de sig igenom och kämpade för livet. Vet att alla här varit med om liknande jobbiga händelser.
Det som är jobbigast med att de skulle bli sjuka är att vi skulle inte klara att bära svårandade barn i skift på natten då de är tre! och sova på dan??? det går ju inte heller med en 4-åring hemma och tre bebisar att bära på. Skulle bara vilja ha all hjälp för att de3 ska hålla sig så friska som möjligt!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-26 22:05
Vet att mina barn är "för" friska för att egentligen vaccineras enligt dagens läkares kriterier, men enligt sos rek. så är de i riskzonen. Jag ville veta hur man resonerar runt frågan om vaccination i olika delar av landet.