• Blomsterflickan

Erfarenhet av Cavalier King Charles-hund?

Hej alla!

jag undrar om det ar nan darute som har en Cavalier King Charles-hund och skulle jattegarna vilja hora vad ni har for erfarenheter. Jag ar grymt sugen pa att skaffa en, inte bara for att den ar den overlagset sotaste hundrasen,=) utan oxa for att de verkar va den idialiska hunden for mig. Den ska va bra med barn har jag hort, kraver inte sarskilt manga eller langa promenader och verkar overlag vara en glad och avspand ras.
    Jag ar oerhort tacksam till alla som vill dela med sig som sagt!Vad som hellst! Kram!

• Svar på tråden Erfarenhet av Cavalier King Charles-hund?
  • Von Ellsen

Hej!
    Jag har en Cavaliertös på 6 år, och kan säga dig att det är den perfekta hunden!
    Som du säger, överlägset sötaste, men också världens snällaste och gladaste, svansen går i ett! Min hund har aldrig varit aggressiv mot någon främling eller mig. Hon är självständig men ändå älskar hon att kela.
    De behöver inte såå mycket motion(går en lååång promenad om dagen och ca två kortare, och så får hon springa ute själv och kissa också.) Det låter kanske för perfekt, men Cavalieren är verkligen den ultimata sällskapshnden!=) Fråga om du vill veta nåt mer!
    Lycka till.

• NoXigen

Jag blev biten av en sådan i tån jag när jag va liten Men annars är dom fina o trevliga hundar. Söta små troll

• Caranlachiel

Har inte själv en, men min syster har en. Det vi märkt är att den är oerhört klok och lär sig väldigt snabbt. Inom 5 minuter gick den fot med oss. MYCKET trevlig hundras!

Vecka 14 - and counting!
  • riot

Vi har två st, en tik och en hane, och dom är totalt olika!
    Den ena kunde inte vara gosigare och vill kramas HELA tiden och den andra kunde inte bry sig mindre, väldigt komiskt.

Det är en perfekt första hund då dom är lättlärda och har ett väldigt milt temperament. Dom är oftast väldigt glada i barn också, vår hane på fem år bli överlycklig så fort han ser en barnvagn och vill gärna fram och hälsa, lite kul.

• Powerwoman

En mkt bra sällskapshund baserat på det jag vet:)

Det tråkiga med rasen är hjärtproblemen, jag läste någonstans att 75% av alla Cavalierer har utvecklat hjärtbesvär vid 7 års ålder:(

• Mamma till R o A

Jag har en cavalier hane på 8år. Tyvärr så är har rasen hjärtfel och min kille har inte så lång tid kvar att leva.

Men det är en trevlig ras men jag kommer aldrig skaffa en cavalier igen pga hjärtfelen som finns.

• mmiaa

En till Cavalierägare här. Måste bara säga att det är världens underbaraste hundras! Så självständig men ändå så pigg på att följa med på allt man hittar på De senaste åren har det blivit strängare krav för avel av Cavaliererna, detta gör att framtidens Cavalierer kommer att bli äldre och friskare. För bara 6-7 år sen såg man sällan Cavalierer som blev äldre än 10 år. Alla hundar kan ju bli sjuka givetvis men jag tycker inte att man ska välja bort en hundras pga detta. Lycka till!

• Von Ellsen

Ja, jag får ont i hjärta
    t bara jag tänker på att min hund kan få hjärtfel...hon är ju ändå 6 år!

Och som någon sa, de lär skitfort! Hon kan väldigt många trix och älskar det, min sötnos!

• mmiaa

Ja, de lär sig verkligen superfort. Vi testade klicker för ett par veckor sedan och det verkar som om inlärningen går ännu bättre med den faktiskt. Sugna på godis verkar de ju alltid vara
    När de ser barn går svansen som en trumpinne, barn kan väl bara betyda bus och lek??

• Blomsterflickan

Men oj! tack alla! jag hade missat att jag fatt sa manga svar. Jaha, nu galler det bara att overtyga maken att det faktiskt skulle va SA mysigt med en vovve i huset...

• mmiaa

Ja, det är verkligen SÅ mysigt med en vovve i huset! Aldrig ensamt, alltid nåfon att prata med, underbart!

Svar på tråden Erfarenhet av Cavalier King Charles-hund?