• BlygTjej

Mörka innedörrar, går det att måla om?

Vi har mörka dörr och fönsterkarmar + att dörrarna är mörka. Hur svårt är det att måla om dörrarna och vad ska man tänka på? Hur går man tillväga och vilken färg är bäst?

• Svar på tråden Mörka innedörrar, går det att måla om?
  • Fille Fjonkan

Tvätta med målartvätt. Spackla vid behov, slipa för att rugga upp ytan (och för att få slätt där du har spacklat förstås). Tvätta med målartvätt igen. Måla. Bäst är att först måla med grundfärg och sedan med den färg ni vill ha på dörrarna.

Jag har målat ett par av våra fula gulnade furudörrar i vanlig vattenlöslig lackfärg, antikvit. Jag grundmålade inte, så jag fick måla 4-5 lager för att få dörrarna helt vita

Om du lägger dörrarna plant och målar med slät skumgummiroller får du en slät yta.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • BlygTjej

Tack

Tror knappt att spackling behövs så då är det egentligen bara att tvätta och sen måla med grundfärg? Hur lång tid tror du man kan tänka sig att varje dörr tar? Antar att det inte gör saken lättare att det är spegeldörrar?

• Fille Fjonkan

Om dörrarna är lackade bör du också slipa lite för att få en inte för blank yta att måla på.

Våra är också spegeldörrar. Det spelar ingen roll. Man får ta med pensel kring "spegelkanterna" bara och rolla de släta ytorna.

Att tvätta och slipa och tvätta igen tar ju inte så lång tid. Men grundfärgen är nog bra att låta torka över natten. Lackfärgen torkar ganska snabbt (några timmar) så pass att man kan måla på nästa lager. Men den måste få torka ca 1 dygn innan du vänder på dörren och lägger en nymålad yta neråt. Så allt som allt tar det nog ca 2-3 dygn.

Jag är helnöjd med de dörrar jag har målat. Det blir en enorm skillnad att slippa den där fula furufärgen de hade. De ser helt nya ut

Jag ska måla resten av dörrarna i huset när som helst nu...

• BlygTjej

Tack för alla tips. Nu har jag nog helt klart för mig hur vi ska göra. Undrar hur nöjd sambon blir när jag kommer hem med nytt jobb åt honom

Ska man köpa färgen hos en riktigt färghandlare eller går det bra med "budgetvariant" från ett vanligt byggvaruhus?

• Fille Fjonkan
    BlygTjej skrev 2008-09-16 08:11:20 följande:
    Tack för alla tips. Nu har jag nog helt klart för mig hur vi ska göra. Undrar hur nöjd sambon blir när jag kommer hem med nytt jobb åt honom Ska man köpa färgen hos en riktigt färghandlare eller går det bra med "budgetvariant" från ett vanligt byggvaruhus?
    Den billigaste möjliga färgen kräver nog gärna fler lager för att bli helt heltäckande.

Vi är bekväma av oss och köpte färgen på Coop där vi också handlar vår mat. Beckers. Fungerade bra, men det finns säkert både bättre och sämre färger.
Svar på tråden Mörka innedörrar, går det att måla om?