• Caeruleus

Riktigt stort huvud - kan jag vara lugn?

Min kille har alltid haft ett stort huvud, 38 vid födseln.
    Kurvan har varit jämn framtills för ett par mätningar sen. Nu närmar den sig allt mer den streckade kurvan och sista mätningen vid 8 månader visade 48,7.

Kan jag vara lugn över detta?

• Svar på tråden Riktigt stort huvud - kan jag vara lugn?
  • Suzisuze

Nej , jag tror ej det. Min son hade oxå 37-38 när han föddes, nu är han 10 mån och ligger på medel kurva runt 45, men om han hade förljt sin vikt å längd kurva hade han oxå haft ca 48 . Alla barn kan ju ej ha lika små- stora skallar. Vissa har likt oss vuxna, olika hattmått. Han växer nog fort nu , väninnans son har också större huvud än en 13 åring, han e bara 4 år.

• Caeruleus
    Suzisuze skrev 2008-09-16 08:32:39 följande:
    Nej , jag tror ej det. Min son hade oxå 37-38 när han föddes, nu är han 10 mån och ligger på medel kurva runt 45, men om han hade förljt sin vikt å längd kurva hade han oxå haft ca 48 . Alla barn kan ju ej ha lika små- stora skallar. Vissa har likt oss vuxna, olika hattmått. Han växer nog fort nu , väninnans son har också större huvud än en 13 åring, han e bara 4 år.
    Visst menar du att jag kan vara lugn eller hur?
  • Frozt

min son hade oxå 38 vid födseln, sen ökade han lite till o låg på den streckade (3 streck oover medel) sen vid 8mån hade det börjat trappas ned o han hade 48,8! Så våra söner verkar va ganska lika, sen jämnades det ut o vid10mån o 1år hade han 49,5! Det är sista mätningen, vid 1,5 o 2 mätte de ej huvudet mer...

O bvc har aldrig kommenterat det ens.. Så du kan va lugn.. =)

• Lotta71

Mina 3 pojkar har stora huvud, eftersom pappa har det. Häromdagen skulle jag låna 6åringens cykelhjälm, o den passade inte alls! Så det kan nog vara väldigt individuellt o inget att oroa sig alls över

• Bettyblomma

Du kan vara helt lugn! Min son hade också 48 vid åtta månader nu är han två år om en vecka och har fortfarande rätt stort huvud, 52cm. Men är såklart helt perfekt =).Inget konstigt alls!
    Jag har fått en kommentar av en dum barnläkare, hon sa att allt var bra, fast han har ju lite stort huvud.. Då frågade jag vad jag skulle göra åt det och då kom hon på sig själv och bad om ursäkt och sa att det inte var ngn fara alls.
    Min sons far är lång och stor så det vore konstigt om min son blev liten och tanig =).
    Kram, kram!

• ninos

Hej, antagligen är det ingen fara utan bara en normalavvikelse. Men om du känner dig det minsta orolig så tycker jag du ska ta kontakt med BVC/barnläkare för det är där experticen finns och inte här på familjeliv.

Min son föddes med förmodad vattenskalle men som tur var så blev inte den fortsatta utvecklingen så. Hela hans första år mätte vi huvudomkretsen väldigt regelbundet.

Så länge kurvan är jämn är det ingen fara har man sagt till mig men om den viker av ska man vara uppmärksam. Jag tolkar det som att din kurva vikt av och undrar vad BVC sa om det. Skulle ni göra extra mätningar eller bara avvakta?

En anledning till att de mäter huvudet är ju att upptäcka eventuella "fel". Just ökande omkrets kan ju vara tecken på hydrocefalus eller vattenskalle men det behöver ju absolut inte vara det. Andra saker att vara uppmärksam på vid just hydrocefalus är bla trötthet, håglöshet, skelning och kräkningar. Huvudet precis som resten av kroppen har ju extra tillväxtfaser ibland.

Lycka till och gå på din magkänsla.

Kram

Ninos

• Beckah82
    ninos skrev 2008-09-16 14:20:32 följande:
    Hej, antagligen är det ingen fara utan bara en normalavvikelse. Men om du känner dig det minsta orolig så tycker jag du ska ta kontakt med BVC/barnläkare för det är där experticen finns och inte här på familjeliv. Min son föddes med förmodad vattenskalle men som tur var så blev inte den fortsatta utvecklingen så. Hela hans första år mätte vi huvudomkretsen väldigt regelbundet. Så länge kurvan är jämn är det ingen fara har man sagt till mig men om den viker av ska man vara uppmärksam. Jag tolkar det som att din kurva vikt av och undrar vad BVC sa om det. Skulle ni göra extra mätningar eller bara avvakta? En anledning till att de mäter huvudet är ju att upptäcka eventuella "fel". Just ökande omkrets kan ju vara tecken på hydrocefalus eller vattenskalle men det behöver ju absolut inte vara det. Andra saker att vara uppmärksam på vid just hydrocefalus är bla trötthet, håglöshet, skelning och kräkningar. Huvudet precis som resten av kroppen har ju extra tillväxtfaser ibland.Lycka till och gå på din magkänsla.KramNinos
    Läste din pres och fick rysningar... tänk att det ju faktiskt finns många som avbryter graviditeten vilket ni valde att inte göra och för er visade det ju sig att det inte var någon fara på taket...det kan ju mycket väl vara så i många fall där man väljer att avbryta också usch.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ beckah82.bilddagboken.se
  • ninos
    Beckah82 skrev 2008-09-16 14:23:27 följande:
    Läste din pres och fick rysningar... tänk att det ju faktiskt finns många som avbryter graviditeten vilket ni valde att inte göra och för er visade det ju sig att det inte var någon fara på taket...det kan ju mycket väl vara så i många fall där man väljer att avbryta också usch.
    Ja du, den tanken har jag själv haft sååå många gånger. Jag är så tacksam över vår lilla prins och glad över att vi aldrig tvekade över att behålla honom. Fosterdiagnostik i all ära men alla svar finns inte där...
  • pillerill33

Inget att oroa sig för om han växer o följer sina kurvor.

Min son hade 42 i huvudomfång vid sin födsel för 18 år sedan , visserligen överburen två veckor och var 56 cm och vägde 4783 g!
    tittar i BVC kortet och ser att han hade 50 cm vid 8 månader. Ingen läkare som sagt något om detta ,eftersom han följde kurvan.

Men det är ärftligt från min morfars sida. Jag hade/har stort huvud, så när jag föddes så hamnade jag på barnkliniken för hjärnröntgen eftersom de misstänkte vattenskalle, men så var det inte men huvudet växte väl lite snabbt så det fanns väl misstankar ,då jag även hade lite andra symtom som okoncentererad, taskig kordinationsförmåga, tågång osv.

Jag fick gå på koll varje år inkl några resor till Akademiska i uppsala i barndomen för att mäta ryggmärgsvätskan.

Och har läst mina journaler i vuxen ålder och där står det bla, förmodad avstannad hydrocefalus, även celebral gigntism( vad nu det betyder i sin helhet) Men själv så tycker jag att jag är kärnfrisk och så alltid varit.

ursäkta nu blev inlägget långt............

• Carinamamma84

Min son var 5810g och 62cm och storlek på huvet var 40

Svar på tråden Riktigt stort huvud - kan jag vara lugn?