• Fam Lycke Svedberg

Min dotter har torrt och risigt hår, det växer dåligt... behöver tips!

Just precis! Vad ska man göra? Min dotter fyller snart 4 år och hon har aldrig haft långt hår, inte ens hår över axlarna.. Hon har tunt, risigt, torrt hår.. Växer jättedåligt. Jag har klippt sen hon var liten, toppat både lugg och nackhår, aldrig några mängder, förutom en gång då BM sa åt oss att snagga hennes hår (in my dreams) då gick jag halva vägen och klippte typ pottfrisyr. Det blev något tjockare i nacken, det blev hår. Innan var det typ bara små tunna hårstrån. Nu kan man iaf se början på hår. Luggen är mycket tjockare dessutom än nackhåret och kan bero på att jag klippt lugg sen hon var liten, vet ej.
    Men jag behöver tips på hur man ska få näring till små barns hår! Inga kemikalier helst och inget som kan vara skadligt öht.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Min dotter har torrt och risigt hår, det växer dåligt... behöver tips!
  • Birgitta2

Det finns massor av hjälp! Prata med hälsokostaffären. Men jag skulle nog också be någon ta prover för att se om hon lider av vitaminbrist, kalkbrist osv. Hur mår hennes naglar och hy?

• Fam Lycke Svedberg
    Birgitta2 skrev 2008-09-16 08:47:18 följande:
    Det finns massor av hjälp! Prata med hälsokostaffären. Men jag skulle nog också be någon ta prover för att se om hon lider av vitaminbrist, kalkbrist osv. Hur mår hennes naglar och hy?
    Jag pratade med BM om det, att jag var orolig för just vitaminbrist, men hon sa "nejdå det är ingen fara doktorn säger att hos vissa barn är håret såhär, snagga henne så växer det"... Men jag är fortfarande fundersam.
    Okej, men hälsokosten har väl inte till så små barn?
    Hennes naglar är helt okej, hennes hy kan jag inte svara på bara för att hon lider av exem
  • Birgitta2

Jag tycker du skall prata med hälsokostkunniga. Att hon är fyra år är inget hinder. De vet vad de talar om, och är något inte lämpligt för en fyraåring så säger dom det.

• Fam Lycke Svedberg
    Birgitta2 skrev 2008-09-16 09:43:09 följande:
    Jag tycker du skall prata med hälsokostkunniga. Att hon är fyra år är inget hinder. De vet vad de talar om, och är något inte lämpligt för en fyraåring så säger dom det.
    Jo det är sant. Tack för tipset!
  • densistemohikanen

Har hort att jarntillskott kan gora susen.Men jag vet inget om doseringar.
    Lycka till

• Inexsana

Skulle vilja tipsa om den här:

MOP - Pear Detangler

MOP's milda spraybalsam Pear Detangler reder ut tovorna med naturligt mjukgörande päronfruktjuice och näringsrikt kelpextrakt. Fler naturliga fuktgivare hjälper till att reda ut besvärliga knutor och gör håret lättkammat och mjukt.

Pear Detangler fungerar även fantastiskt bra som uppfräschare under dagen och tämjer statiskt och elektriskt hår.

Användning:
    Spraya jämnt över håret och kamma genom.

Hårtyper: Passar alla hårtyper

Nyckelingredienser: 
    Päronpuré - naturlig mjukgörare som används för att återfukta och mjuka upp,
    Certifierad ekologisk Aloe gele - gör håret mjukt och lent,
    Kelpextrakt - skyddande ingrediens som hjälper håret behålla fukt

MOP - Modern Organic Products skapar de bästa möjliga naturliga och ekologiska hår- och hudvårdsprodukterna för salongs- och hemmabruk. MOP bygger på enkelhet och ökat medvetande kring vår omvärld.

• Uncovered
    Inexsana skrev 2008-10-06 23:11:56 följande:
    Skulle vilja tipsa om den här:MOP - Pear DetanglerMOP's milda spraybalsam Pear Detangler reder ut tovorna med naturligt mjukgörande päronfruktjuice och näringsrikt kelpextrakt. Fler naturliga fuktgivare hjälper till att reda ut besvärliga knutor och gör håret lättkammat och mjukt. Pear Detangler fungerar även fantastiskt bra som uppfräschare under dagen och tämjer statiskt och elektriskt hår.Användning:Spraya jämnt över håret och kamma genom.Hårtyper: Passar alla hårtyperNyckelingredienser: Päronpuré - naturlig mjukgörare som används för att återfukta och mjuka upp,Certifierad ekologisk Aloe gele - gör håret mjukt och lent,Kelpextrakt - skyddande ingrediens som hjälper håret behålla fuktMOP - Modern Organic Products skapar de bästa möjliga naturliga och ekologiska hår- och hudvårdsprodukterna för salongs- och hemmabruk. MOP bygger på enkelhet och ökat medvetande kring vår omvärld.
    Vart får man tag på den? Testat den själv? :)
  • Ilithyia

Håret växer inte bättre för att man klipper det, det är död vävnad. Vad man gör med hårstråna påverkar inte rötterna där tillväxten skre. Däremot kan man förstås med ett balsam få håret mer lättarbetat, mindre torrt och risigt.

Om din dotter är frisk, så är det inte mycket du kan göra för att påverka hur snabbt håret växer och hur tjockt det är. Misstänker du att hon inte är frisk, så vänd dig i första hand till din vårdcentral, inte till en hälsokostaffär!

• Inexsana
    Uncovered skrev 2008-10-06 23:15:46 följande:
    Vart får man tag på den? Testat den själv? :)
    Använder varje dag på min dotter, som hade väldigt trassligt och risigt hår tidigare, finns hos många frisörer, och nätbutiker.

Den är inte jättebillig, men den är dryg.

Håret är ju vad man äter, så äter man mindre bra, så är håret också mindre bra.

Nackdelen med torrt och risigt hår är att topparna klyver sig, och håret blir ännu tunnare och risigare, så att komma till rätta med ett problemhår, kan ibland lösningen vara att snagga det, ta bort de kluvna så att säga.

Jag skulle nog rekommendera att gå till en bra frisör, och gör en tuff, men ändå tjejig frisyr med kort baktill. Assymetri är inne nu i frisörvärlden.
Svar på tråden Min dotter har torrt och risigt hår, det växer dåligt... behöver tips!