• stjärna4

Min hund har börjat skaka på huvudet.............

och kliar sig i öronen.Började nu på morgonen,men det verkar klia mycket för han skakar på huvudet ofta!Vet flera hundar som har rävskabb här i byn,kan det vara det???
    Ska ringa veterinären imorgon för de har stängt idag,tänkte bara att någon här kanske vet vad det kan vara.Han ser inte annorlunda ut än vanligt i öronen!

• Svar på tråden Min hund har börjat skaka på huvudet.............
  • Milliemolly

katter gör precis så när de har skabb i öronen

veterinären brukar fixa det lätt som en plätt

• Birgitta2

Är det svart i öronen tyder det på skabb. Jag tycker du skall kontakta veterinären om hunden har klåda i öronen. Kolla öronen hur de ser ut och luktar. De skall lukta gott, och de skall vara helt rena. Det finns grejer att ta bort skabb och göra rent öronen med, och dessa kan veterinär tipsa om per telefon om du exakt vet hur det ser ut. Men de vill oftast se öronen själva, så ring vetten.

• Birgitta2

Jag läste din ts på nytt och du skriver att hunden ser ut "som vanligt" i öronen. Innebär det att de är helt rena och fina? Om det är det så kan det vara inflammation nere i hörselgången, eller att hunden fått in ett främmande litet föremål i örat. Så det är nog vetten som gäller.

• Powerwoman

Öroninflammation kan det vara, du kan testa att köpa öronrens för hundar och köra med det ett par dgr. Blir det inte bättre så är det veterinären som gäller.

Jag hade nämligen en katt som fick öroninflammation då och då, men det avhjälptes alltid med regelbunden rengöring med öronrens.

Svar på tråden Min hund har börjat skaka på huvudet.............