• Jenny70

8 mån & dräktig????

Hej,
    jag har en helt underbar liten valp! Hon är så lätthanterlig, skäller inte, hårar inte ner & ja, hon passar oss utmärkt. En otroligt snäll hund och där är många, många som kommenterar just det - att hon är så trevlig och lätt att ha att göra med. Hon träffar ändå mycket folk, då hon är med mej på mitt jobb varenda dag.

Hon är född 16 jan & i somras upptäckte jag att hon löpte! Första gången jag har hund & jag blev ganska chockad, tyckte nog det var lite väl tidigt?! I alla fall såg jag att hon blödde den 19/7 & eftersom hon fixade det själv så vet jag inte riktigt hur länge till hon blödde. Däremot misstänker jag att hon blivit dräktig. Det var en kollega som såg att hon fått så stora "tuttar" för ett tag se´n. Visst, dom kan bli skendräktiga men hon har inget annat beteende av att vilja bädda ner gosedjur osv. Nu ser jag ju själv att hon är kraftigare än hon varit innan...tycker absolut inte hon har en rund boll till mage, men är liksom bredare hela hon. Var rätt så klen innan. Vi klipper ner henne i början av aug & då såg man ju verkligen hur tanig hon såg ut, när man varit så van att se henne med all päls! (långhårig)
    Jag har ringt veterinär idag, men kommer inte fram. Ska prova igen. Men ni med erfarenhet...hur funkar det för en så ung hund att få valpar?? Jag förstår ju att det inte är det ultimata alls, men skulle det nu vara så så är det ju alla gånger försent med abort.

Tips? Råd? Någon?

• Svar på tråden 8 mån & dräktig????
  • Saaaraa

Har din hund varit med en hanhund utan att du varit med?

• Powerwoman

Hade du inte koll på henne under löpet?

Valpar ska inte ha valpar, det kan bli så att hon inte kan ta hand om sina avkommor eftersom hon inte själv är mogen psykiskt, eller fysiskt heller för den delen.

Ring veterinär igen och be dem kolla upp henne, är hon inte så långt gången så kan du låta henne få en abortspruta.
    Det är givetvis upp till dig, men det hade jag gjort, då det inte är ett alternativ i min värld att låta en så ung hund få valpar.

Hoppas det går bra!

• Neaa

Lät du henne umgås med en hanhund under hennes löp??? Annars kan hon ju inte vara dräktig. De flesta tikar blir lite skendräktiga och får dräktighetstuttar och blir lite kraftigare! Det är ju inget att oroa sig för om du vet att hon inte flirtat under löpet! Har hon flirtat under löpet tycker jag att du borde ha begripit innan dessa tecken visade sig att hon kunde blivit dräktig. Får hon valpar så ung så skulle jag ta bort valparna. Hon är för ung!

• PiceaX

Min svärmors hund löpte första gången när hon var 7 månader. Det är tidigt, men inte onormalt.

Har hon träffat någon hane utan att du har sett det?

Jag vet inte hur länge hundar är dräktiga eller hur långt fram de gör abort, men på katter gör de abort fram till två veckor innan beräknad födsel, och de är dräktiga i två månader, så det kanske inte är försent.

• Bei Bei

Jag tycker det låter som hon bara har vuxit till sig lite. Men hade du inte koll på henne?
    Oansvarigt isåfall att låta henne vara utan uppsyn med en hane.

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Powerwoman

När jag räknar på det så borde hon ju föda snart om hon vore dräktig(om hon parades i Juli), en tik går 63-65 dygn, om inte annat så skulle det synas tydligt nu och man kan känna om det rör sig i magen.

• Jenny70

1. Det är väl klart hon haft möjlighet att para sig (hon har smitit från tomten vid några tillfällen), annars hade jag inte behövt oroa mej för att hon ev är dräktig.

2. Det här är min första hund. Jag kände att jag behövde råd & tips...men absolut inte att jag behövde bli idiotförklarad!
    Jag ska till veterinären och göra ultraljud i eftermiddag. Söker råd och stöd på annat håll. Tack för mej.

• Mammanseko

Olyckor kan hända men nu vet du ju.

Bra att du tar dig till veterinären och kollar upp henne. Vet ej om det är så med som katt att man kan kastrera tiken och då plocka bort ungarna.

Hoppas du får bra och proffesionell hjälp.

Mamma till Albin och Alva
  • As81
    Svar på #7
    Hej.
    Hur beter hon sej förövrigt? Förutom att hennes tuttar blivit större?
    Märker du någon annan skillnad på henne?
    Jag har en tik som nu är 18 månader, hon löpte första gången när hon var 6 månader och hon har ett helvete vid sina löp och ca två månader efter blir hon extremt skendräktig. Megastora tuttar, bäddar, vägrar äta och blir svullen, sover hela tiden och vill knappt gå ut. Hon ska nu kastreras..

Det gånger din tik rymt från tomten, hur länge har hon varit borta? och har ni många hanhundar i området?
    En tik kan inte bli dräktig på två röda, det tar tid, flera parningar och de "sitter ihop" väldigt länge när de parar sej.
    Hoppas du får hjälp idag! *håller tummarna*
    Hör av dej om du vill prata mer hund! =D
  • tinkerbell

hmm .,,,väldigt oansvarigt av dig i så fall,,ta det som du vill men så är det,,detta är oxå min första hund men man tar ju reda på såna självklara saker som när de löper och hur gammla de kan vara vid sitt första löp,allt sånt ska man veta innan eller under tiden man skaffar hunden i början,men att du lät henne smita,,hur är det möjligt?om du nu vetat om att hon löper så håller man ju stenhård koll på hunden så det inte händer,hur hade det annars sett ut om alla lät sina löptikar ströva fritt när man vet att chansen är väldigt stor att de blir dräktiga,,dessutom så är hon på tok för ung för valpar,men jag hoppas att du lär dig av ditt misstag och om nu hon är dräktig så hoppas vi väl att det går bra för henne när hon valpar,håll koll på henne till nästa gång eller kastrera om du inte känner dig säker på att du kan hålla koll på henne..
    tills dess ha det gött,,,,,,,

• Powerwoman

Jag vill inte vara otrevlig, men jag trodde i min enfald att man tog reda på lite när man skaffade hund.
    Och bryr man sig inte om det så får man nog tåla att kallas oansvarig, sorry..

Och jag tycker absolut inte att du blev idiotförklarad, man måste ju få fråga hur det gick till eftersom de flesta har järnkoll på sina tikar under löpet.

Hoppas hon inte är dräktig, och att allt löser sig till det bästa.

Lycka till hos veterinären nu.

• Jenny70

Så var första besöket hos veterinären avklarat.

Jag har svarat er som jag kände jag hade något utbyte av, så ni vet hur det gick. Tack för ert stöd!

Häjj!

• Miss E

Tänkte bara hoppa in i tråden (även fast jag ser att Jenny70 vill avsluta den) o säga att
    ALLA gör små snesteg/misstag oavsett om man är förstgångens-hundägare eller ej.

Så hoppas allt går bra för dig o din vovve Jenny70

(¯`°?.¸ ღ♥ Nu Är Man I v.23 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • ja88

Så bra att du tog ansvar för misstaget och valde abort. Men jag förstår inte vad reaktionerna här är att bli så upprörd för. Att löptik ska hållas under uppsikt och INTE få möjlighet att "rymma från tomten vid några tillfällen" är väl ändå en mycket grundläggande sak och det var ju bara tur som gjorde att ni upptäckte det i tid att göra något åt det den här gången. Kunde lika gärna ha slutat i en fullgången dräktighet med tråkigheter för den stackars valpen som följd. Det håller inte att försvara såna brister i sin hundhållning med att man är nybörjare.

Svar på tråden 8 mån & dräktig????