• Shagwell

Sparar ni barnens kläder, alltihop eller bara vissa plagg?

Min mamma har sparat i stort sett alla kläder från min bebistid (0 mån -24 mån ungefär) och det gäller även skor, vissa leksaker (pussel, dockor, läsböcker, även Pixiböckerna) samt ett påslakanset med Mumintrollen på (vitt & grönt, skitfräckt!)
    Många av grejjerna har nu min dotter fått ärva och har lika kul att leka med som jag en gång hade samt att det ger mig värsta nostalgitrippen att läsa de där böckerna för henne som min mamma läst för mig. Jag har t o m en bok som min pappa hade när han vart barn "Kungens hatt" som jag läser för henne!!

I dagens samhålle är det ju lite mer slit och släng och alla säljer och köper ju visst på Tradera...
    Jag undrar om ni sparar bebiskläder för framtiden att ha som minne och om ni isåfall sparar rubbet eller väljer ut.
    Jag önskar att man kunde spara bebisdoften på burk och ta fram och sniffa på när de är äldre *galen*
    Än så länge har jag sparat ALLT men tänkte ta ett ryck och rensa lite och sälja. Behålla godbitarna själva men inser att när jag väl sitter där med klädpåsarna så kommer jag ha svårt att överhuvudtaget slänga eller sälja något..

Hur har i gjort? Hur tänker ni göra? och hur tänker ni?

• Svar på tråden Sparar ni barnens kläder, alltihop eller bara vissa plagg?
  • Nyfiken gul

har sparat bara några få saker - man kan inte spara på allt. o det finns inget som säger att mina barn en dag skaffar egna barn  eller ens vill ha gamla saker.  Retro är mode idag - men inget  säger att det blir mode igen om 20 år...

första skorna - kläderna dom hade på sig hem från bb o någon filt sparas. Allt annat säljs eller skänkes till bättre behövande.

babykläder har jag skänkt till kvinnojourer och behandlingshem - där passar dom bättre än i en kartong på en vind i 20 år.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Dixie

Jag sparar en del i barnens egen "spara låda" tex kläderna de kom hem ifrån BB, första skorna, fina kläder, lite sängkläder m.m.

Sen har jag en låda till framtida syskon, en del lämnar jag in till secondhand eller ger till vänners barn.

Vi har också kvar mycket från när vi var små, främst leksaker + böcker och det är ju kul att mina barn kan leka med det.

• OopsyDaisy

Nu när vi har betämt att två barn får räcka sparar vi en del kläder/grejer som minne. Resten ger vi bort till vänner/bekanta som väntar barn eller har yngre barn än oss. Visst, det skulle vara kul att göra som du berättade. Hur kul är det inte att kolla på ens grejer som man hade när man var liten!! Men, för oss handlar det mycket om platsbrist! Vi kan tyvärr inte samla på oss allt, hur gärna man än skulle vilja.

• malibos

Jag har sparat allt hittills, min son är nu tre år. Sparar det mest av sentimentala skäl, och med tanke att ev syskon kanske kan ärva en del.

• Ett två tre

Vi kommer kasta urtvättade kläder och kanske några plagg som vi inte gillade och spara resten till eventuella syskon. Blir det inga fler så säljer vi nog eller ger bort det mesta, sparar nog bara några plagg som minne.

(¯`°?.¸ Världens goaste Mons ¸.?°´¯)
  • Psyke

Vi sparar allt som är helt och inte har svåra fläckar. Men å andra sidan hoppas vi på flera barn som kan få ärva både leksaker och kläder sedan.

Sedan kommer vi nog att spara de bästa sakerna till nästa generation också.

• jk78

jag har sparat vissa grejer absolut inte allt resten har jag gett bort till släkten...

• Multignutten

Jag har sparat de allra första plaggen vi köpte åt sonen innan han föddes. Har också sparat en del andra plagg som jag kände lite extra för, tex hans första pyjamas och hans första skor. Vad gäller leksaker så har jag bara sparat mobilen som vi hade i vagnen, men en del som han fått nu kommer jag att spara. Fick mycket leksaker i 1 års present och en del av dem kommer jag att spara bl.a.
    Har själv sparat en del av mina gamla leksaker, min man likaså och dem har vi plockat fram nu. Roligt att sonen kan leka med dem.
    Resten av kläder och leksaker säljer jag eller ger bort till en väninna som just fått en son. Jag ska inte ha fler barn så för mig är de ingen idé att spara nånting alls (utom de saker vi känner mest för). Allt annat får min väninna ta över eller så säljer jag det på Blocket eller Tradera.

• mammamadeleine

Jag har sparat allt som fortfarande är i fint skick, kläder, skor, mössor o vantar mm. Finns även en del leksaker sparade!

Gör likadant nu när sonen växer ur sina kläder, en del sparas, och en del läggs på hög o ska skänkas till sambons syrra som ska ha snart!

Hade en del sparat från när jag var liten, nåra klänningar som min dotter sen hade, lite filtar o små grejjer fanns oxå, än så länge har jag en stor flyttlåda med kläder från dottern, tycker det är lite roligt att kolla igenom ibland med henne o visa. Nu ör hon 5 så det blir inte att vi sparar så mycket, brukar fylla en säck eller två o ge till en kompis dotter som är 1½ år yngre så kommer det till användning iaf!

• Boel1

Jag sparar nog inte något, har inte själv tyckt att det varit något speciellt med de kläder som mamma sparat, har inte velat använda dem på mina barn... Kanske mina barn hade tyckt om att se sina bebiskläder, men jag tror inte att jag ska spara dem ändå. Roligare med nya till eventuella barnbarn!

• Jungblom

Nej, jag sparar inte något. Är tänkt att kläderna ska gå runt bland mina syskons barn också när de kommer i framtiden.

Gosedjur och annat har vi inte bestämt ännu, hon får väl ge bort dem när hon blir gammal nog.

• Tess the mess

Jag har kvar massor av bebiskläder - allt de fått o present och en massa plagg som de var extra fina i osv. Har flera kartonger med bebiskläder
    Nuförtiden sparar jag saker som barnen själva varit extra fästa vid eller som jag verkligen gillat. Säljer det mesta.

• annasj69

Har sparat allt som vi tyckt om och som jag vill använda igen om det blir ett syskon...

Får rensa sedan om det inte blir ett syskon.

Svar på tråden Sparar ni barnens kläder, alltihop eller bara vissa plagg?