• Spegellandet

Svullna lymfkörtlar

Kände mig trött och hängig 8/9, hade svullna lymfkörtlar under ena armen och huvudvärk d. 9/9. Den 10/9 fick jag gå hem från jobbet p.g.a. en förkylning som mest gjorde mig hes och yr, inte snuvig. Huvudvärken var kvar och lymfkörtlarna i halsen var svullna, men inte längre under armen.

Var hemma och tog det lugnt 10-12/9 p.g.a. fortsatt yrsel och huvudvärk som kom och gick. 13-14/9 mådde jag nästan som vanligt, men blev lättare anfådd och lymfkörteln under armen svullnade upp igen.

Igår gick jag till jobbet och kände mig OK. Idag har lymfkörtlarna i ena ljumsken svullnat upp. Det händer i princip aldrig att jag svullnar upp annat än i halsen, så nu är jag lite fundersam på om jag är frisk eller ej, samt om jag smittar. Vill ju börja träna igen också, men hur många symptomfria dagar ska jag vänta?

• Svar på tråden Svullna lymfkörtlar
  • strojes

Jag har hört en tumregel att man ska vara symtomfri lika många dagar som man haft symtom innan man börjar träna igen. Alltså om man haft symtom i 1,5 vecka ska man vara symtomfri i 1,5 vecka innan man börjar träna.

• Spegellandet

Gah! Nio dagar? Men kan man då cykla och promenera med låg intensitet, så länge man mår bra?

• Trinity78

Så här står det på Sjukvårdrådgivningens hemsida:

Motion och förkylning

En enkel snuvförkylning utan feber eller värk i kroppen behöver inte hindra att man motionerar normal. Men om man har en kraftigare förkylning, särskilt om man har feber, bör man avstå från hårdare motion och idrott. Bland annat kan virus angripa hjärtmuskeln, vilket i värsta fall kan vara livshotande.

Reproductively challenged
  • strojes
    Spegellandet skrev 2008-09-16 13:13:30 följande:
    Gah! Nio dagar? Men kan man då cykla och promenera med låg intensitet, så länge man mår bra?
    Och som trinity säger så beror det ju också på hur sjuk man varit. Och vad/hur man tränar. Man får helt enkelt lära sig kroppens signaler och lyssna på de. Men om man normalt tränar mycket och hårda pass kan man ju börja lite lugnt efter en förkylning och känna sig fram lite.
  • Spegellandet

Men man kan ju lika gärna känna sig trött och hängig för att man behöver träna, som för att man behöver vila Ibland är kroppen inte helt enkel att tyda... Men jag tror starkt på sofflocket och choklad ett par dagar för att se om det förändras (eller bara vågens utslag...)

Svar på tråden Svullna lymfkörtlar